یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

علی کهن‌نسب: زمانی که زین‌الدین زیدان، ستاره سابق تیم ملی فوتبال فرانسه و اسطوره فوتبال جهان در ماه‌های پایانی فوتبال خود در یک بازی خیریه در برابر کودکان و نوجوانان بیمار تایلندیِ مبتلا به بی‌نظمی‌های ژنتیکی و ایدز قرار گرفت، پس از پایان مسابقه نتوانست خود را کنترل کند و در برابر دوربین‌های تلویزیونی گریست.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 625

زیدان در‌‌ همان مصاحبه از برنامه‌های خود پس از بازنشستگی از فوتبال سخن گفت؛ از علاقه خود به آشنایی با مردم جهان و درد‌ها و شادی‌های آنها و کارهای زیادی که در قاره‌های آسیا و افریقا دارد.

شاید در آن زمان خیلی‌ها برداشت روشنی از حرف‌های ستاره مسلمان تیم ملی فرانسه نداشتند و این سخنان را به نوعی تعارف، یا سخنان تکراری و معمول برخی از ستاره‌ها در روزهای پایانی فوتبال خود دانستند. بسیاری بر این باور بودند که زیدان نیز مثل خیلی از ستاره‌های بازنشسته فوتبال به کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد رفت یا همانند دیوید بکهام به فوتبال حرفه‌ای امریکا خواهد پیوست تا پول بیشتری کسب کند یا مربی خواهد شد.

ولی زیدان پس از بازنشستگی به قول خود عمل کرد و این سال‌ها و روز‌ها را با حضور در کارهای خیریه یا هم بازی شدن با کودکان بی‌سرپرست و فقیر سپری می‌کند و تاکنون برنامه‌های زیادی را به ویژه در قاره‌های آسیا و افریقا دنبال کرده است.

ستاره فرانسوی فوتبال با حضور در بنگلادش و در یکی از روستاهای دورافتاده آن، ساعاتی را به بازی فوتبال با کوهفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 625دکان پرداخت. زیدان همچنین در سفر به کشور فقیر مالی، در میان جوانان این کشور حضور یافت تا آنها را برای مبارزه هر چه بیشتر با فقر تشویق کند.

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال فرانسه همچنین به همراه خانواده‌اش به اندونزی سفر کرد تا مربی گروهی از کودکان این منطقه شود.

فعالیت‌های این چنینی زیدان باعث شده‌ تا محبوبیت این بازیکن مسلمان فرانسوی که به افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۸ و یورو ۲۰۰۰ و... دست یافته، نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه روز به روز نیز افزایش یابد.

دو هفته قبل این ستاره فرانسوی در ورزشگاه برنابئو میزبان ۲۰۰ کودک بی‌سرپرست بود؛ کودکانی که عمدتاً از بازماندگان پناهندگان افریقایی یا فقرای ایالت‌های مختلف اسپانیا محسوب می‌شدند. زیدان علاوه بر پذیرایی از کودکان بی‌سرپرست، هزینه‌های بازدید از مکان‌های دیدنی و اهدای جوایزی چون توپ و پیراهن رئال مادرید را نیز پرداخت تا ثابت کند که نقش ورزش و به ویژه فوتبال و ورزشکاران برجسته در پیشبرد اهداف اجتماعی چه‌قدر می‌تواند ارزشمند و بزرگ باشد.

اینها تنها تعداد کمی از کارهایی است که زیدان به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل به انجام می‌رساند. زیدانِ امروز می‌تواند الگوی بسیاری از ورزشکاران در سرتاسر دنیا باشد.

کد خبر 150394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز