سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: دیروز محسن نایبی، فرماندار تهران به جلسه علنی شورای شهر دعوت شد تا چگونگی تعامل و همکاری فرمانداری تهران با شورای شهر در زمینه مصوبات شورا به بحث و بررسی گذاشته شود.

چمران

در این‌باره مهدی چمران رئیس شورای شهر ضمن عذرخواهی از مردم بابت بر زمین ماندن برخی امور مرتبط به شهر گفت: عدم‌همکاری و هماهنگی میان فرمانداری با شورای شهر مردم را متضرر ساخته و اداره امور را قفل می‌کند.چمران ضمن تاکید بر برخورد منطقی با مصوبات شورای شهر گفت: با وجود اینکه شورای شهر قبل از تصویب مصوبات خود ساعت‌ها کار کارشناسی و بحث و بررسی انجام می‌دهد اما از کل 704 مصوبه دور دوم 119 مصوبه با اعتراض از سوی فرمانداری مواجه و 17 مورد هم به هیات مرکزی حل اختلاف ارجاع شد. این درحالی است که در بعضی موارد واقعا ضرورتی به ارجاع به هیات حل اختلاف وجود نداشت و در بقیه موارد نیز می‌شد با انجام یکسری اصلاحات و سعه‌صدر مصوبات شورای شهر را به سرانجام رساند و از اتلاف وقت و خوابیدن کار مردم جلوگیری کرد.

در ادامه نایبی، فرماندار تهران نیز با قرار گرفتن پشت تریبون صحن علنی شورای شهر با تاکید بر اینکه اداره شهری با این وسعت جز در سایه همکاری‌های بین بخشی میسر نیست، گفت:به‌عنوان آخرین نمونه این همکاری و همدلی بین بخشی می‌توان از طرح استقبال از مهر و همکاری تنگاتنگ معاونت حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران، شرکت واحد و تاکسیرانی و ساماندهی سرویس‌های مدارس نام برد که باعث شد خدمات بهتری نسبت به سال‌های قبل به بیش از یک میلیون و 90 هزار دانش‌آموز ارائه کنیم ضمن اینکه همکاری وهمدلی مدیریت شهری در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و بحث حمل ونقل عمومی به ما کمک کرد تا در اجرای این طرح با کمترین تنش مواجه باشیم. وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد نحوه برخورد فرمانداری با مصوبات شورای شهرگفت: از سال 89 از 153 مصوبه شورای شهر 25 مصوبه مورد اعتراض فرمانداری قرارگرفت که با اصلاحات انجام‌شده 19 مصوبه به هیات حل اختلاف ارجاع شد. امسال نیز 69 مورد مصوبه و اصلاحیه از شورای شهر داشتیم که 17 مصوبه مورد اعتراض ما قرار گرفت و 4 مورد نیز به هیات حل اختلاف فرستاده شد.

در این‌باره رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با انتقاد از عملکرد فرمانداری نسبت به مصوبات شورای شهر خطاب به فرماندار تهران گفت: از زمان حضور شما در فرمانداری فضای کاری از حداقل استاندارد‌های کارشناسی نیز عقب‌تر رفت و وضع به‌گونه‌ای شد که اصلا دیگر جای هیچ بحث کارشناسی نیست. خادم با اشاره به اینکه روند فعلی به‌گونه‌ای است که شوراها روز به روز از جایگاه اصلی‌شان در قانون اساسی فاصله می‌گیرند، گفت: فضای حاکم بر نهادهای اجرایی و مجلس درچند سال اخیر به سمت کنترل و بازدارندگی فعالیت‌های شورا‌ها بوده است به همین دلیل با وجود اینکه همکاران من برای انجام وظایف خود بعضا از جان مایه می‌گذارند اما به‌دلیل برخی فشارها و مصلحت گرایی‌ها دیگر توان دفاع‌کردن از حق و حقوق شهروندان را ندارند. خادم همچنین از فشارسیاسی دولت‌ها برای اینکه کاری کنند تا شوراها اصطلاحا پایشان را از گلیم خود درازتر نکنند سخن گفت و افزود: تلاش ما این بود که در فضای کارشناسی بتوانیم با فرمانداری به توافق برسیم اما این امر با مشکل مواجه شده است به‌طوری‌که هنگام تصویب مصوبات شورا از همان ابتدا می‌دانیم که با اعتراض فرمانداری مواجه خواهیم شد.

حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر نیز ضمن تایید اظهارات رسول خادم به مصادیقی در این باره اشاره کرد و گفت: مثلا براساس طرح جامع و تفصیلی شهر تهران ما طرح استفاده از فضاهای زیرسطحی را برای تهران مطرح کردیم که از بهترین تصمیمات ممکن برای شهر است؛ گناه که نبود تا شما به آن اعتراض کنید؛ این کار، اول و آخرش همه ثواب بود. وی با تاکید براینکه فرمانداری نباید وقت و انرژی شورای شهر را تلف کند، افزود: ما طرح دوفوریتی به فرمانداری ارسال می‌کنیم مبنی برممانعت از ساخت فضای تجاری در فلان پارک اما فرمانداری این طرح را متوقف می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهرتهران نیز اظهارات خود را با این جمله که چرخ زمان به عقب برنمی گردد آغاز کرد. اشاره وی به نگرانی‌های رسول خادم بابت تضعیف جایگاه شوراها بود.چمران با تاکید براینکه شوراها یعنی سپردن کار به مردم گفت: مردم نباید از کم‌لطفی‌های برخی مسئولان نسبت به شوراها دلخور شوند.

دولت خود را با شوراهای شهر هماهنگ کند

در ادامه جلسه روز گذشته احمد مسجد‌جامعی عضو شورای شهر نیز با اشاره به اینکه تفاوت نظام ما با نظام قبلی وجود شورا‌هاست، گفت: در اصل 103 قانون اساسی شوراها به‌صورت سلسله مراتبی دیده شده و درعین حال دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند که خود را با شوراها هماهنگ ساخته و مصوبات شورا را اجرا کنند. وی از فرمانداری تهران بابت اینکه آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها را 4 سال است که مسکوت گذاشته انتقاد کرد وگفت: ما نباید تسلیم شویم.

یکی دیگر از محورهای صحبت مسجد‌جامعی خطاب به فرماندار تهران اختصاص به حریم تهران داشت. وی تلویحا خاستگاه عمده جرایم را حریم تهران دانست وخواستار اعمال مدیریت بهینه بر حریم تهران شد که می‌تواند تاثیر اساسی در مسائل زیست‌محیطی، آسیب‌های اجتماعی و... در شهر تهران داشته باشد.در این‌باره رئیس شورای شهر نیز تاکید کرد که حریم تهران به‌عنوان پایتخت کشور باید سه تا پنج برابر وسعت شهرتهران باشد تا شهر بتواندنفس بکشد.

این درحالی است که هم‌اکنون چهاردانگه بخشی از تهران را هم گرفته است. برای حل این معضل طرح هادی تهیه کردیم و در اختیار فرمانداری قرار دادیم اما استفاده نشد و این مسائل باید حل شود. مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز پیشنهاد داد یک تیم ثابت به نمایندگی از اعضای شورای شهر به فرمانداری معرفی شود تا پیگیرمسائل باشد. بنا بر این گزارش، دیروز هنگامی که نایبی فرماندار تهران گفت، دغدغه‌های خاطری که به ما منتقل می‌شود برایمان مهم است و می‌کوشیم با حل این مشکلات به شهروندان خدمت کنیم، مهدی چمران پاسخ داد: دغدغه خاطر داشتن با مغایرقانون بودن مصوبات شورای شهر متفاوت است.

چمران ادامه داد: فرمانداری در قبال شورا شده مثل شورای نگهبان در مجلس اما شورای نگهبان نیز نمی‌گوید من دغدغه مردم را دارم و به همین دلیل صلاح نمی‌دانم فلان مصوبه اجرایی شود. همچنین نایبی در مورد انتقاد وارده درخصوص چرایی رد مصوبه شورای شهر درباره انتخاب شهروند نمونه گفت: در بحث انتخاب و معرفی شهروند نمونه باید مسائل امنیتی با دقت رعایت شود به همین دلیل ممکن است فردی که ازسوی شورای شهر به‌عنوان شهروند نمونه انتخاب می‌شود از نظر ما مجرم باشد.

در جواب احمد مسجد جامعی با طرح این سؤال که« مگر رئیس بانک ملی را شما انتخاب نکردید؟» گفت: در شرایطی که آقای مرتضی طلایی به‌مدت 30 سال مسئولیت امنیتی در کشور داشته قطعا شخص مجرم به‌عنوان شهروند برتر انتخاب نخواهد شد و بحث انتخاب شهروند برتر با بررسی‌های لازم توسط شورای شهر صورت می‌گیرد.خادم نیز با اعلام اینکه همه درکلام دغدغه مردم را دارند اما درعمل باید قضاوت کرد به فرماندار تهران گفت: شما هم جای شورا ننشینید فقط بفرمایید مغایرت‌های قانونی مصوبات شورای شهر چیست که به آن اعتراض می‌کنید. به گفته رئیس کمیسیون برنامه وبودجه، شوراها و مجلس شکل می‌گیرند تا با ادبیات دیگری خواسته‌های مردم را بگویند.

از سوی دیگر حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز خطاب به فرماندار تهران گفت: شما به متن قانون اساسی و مکتوبات حضرت امام(ره) مراجعه کنید تا به خیلی از سؤالات‌تان پاسخ داده شود.
وی در ادامه با خاطرنشان کردن اینکه ممکن است در شهرداری تهران معضلات و مشکلاتی وجود داشته باشد اما با وجود همه این معضلات، شهرداری در بحث کاهش آسیب‌های اداری و مالی رتبه اول را در کشور کسب کرده است، گفت: این نشان‌دهنده آن است که مدیریت شهری کارش را به بهترین شکل به انجام می‌رساند. معصومه ابتکار رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر نیز از فرمانداری بابت اعتراض به مصوبه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی انتقاد کرد وگفت: شورا حق دارد از فرمانداری سؤال کند که چرا نگاه شما مهار و تحدید اختیارات شورای شهر است؛ گویی به شورای شهر به چشم رقیب نگاه می‌کنید.

وی به‌عنوان نمونه به مصوبه ساماندهی دکل‌های مخابراتی اشاره کرد و گفت: نابسامانی، بی‌ضابطگی و تاثیرات مخرب امواج مغناطیسی بر سلامت مردم پس‌از ساعت‌ها کار کارشناسی وبا حضورهمه دستگاه‌های مسئول در آن به اثبات‌رسیده بود اما شما به آن اعتراض کردید . از نظر شما آیا چیزی مهم‌تر از حق حیات انسا‌ن‌هاوجود دارد؟

دستگاه قضایی حقوق مردم تهران را پیگیری کند

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران دیروز از اقدام خوب شهرداری تهران در موضوع باغ قلهک و شکایت از سفارت انگلیس گفت: انتظار مردم از دستگاه قضایی این است که حق عمومی مردم تهران را پیگیری کند. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی اظهار داشت: کمیسیون ماده 7 با قدرت تمام نخستین بار رای بر 500 میلیون تومان جریمه داد. علاوه بر آن معاون خدمات شهری با کسب مجوز از وزارت امور خارجه به‌منظور بازدید وارد باغ قلهک شد تا موضوع قطع 310 درخت این باغ را رسیدگی کند و هم‌اکنون نیز شکایت‌های لازم به قوه قضاییه ارسال شده و امیدواریم که برخورد خوب و مناسب با این قضیه صورت گیرد. وی افزود: طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب، قطع درخت مشمول جریمه می‌شود و اگر عالمانه و عامدانه باشد نیز باغ باید به نفع شهر مصادره شود.

کد خبر 150131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز