گروه شهری: طرح مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در چهارصد و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که روز گذشته برگزار شد، بررسی و به تصویب رسید.

شورای شهر

در این جلسه، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح گفت: شورای اسلامی شهر از دوره دوم خود به مسئله شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرد و کارهای مهم و زیربنایی زیادی نیز انجام داد. طلایی افزود: این بر مبنای استناد به برنامه 5 ساله شهرداری با طرح همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و همکاری دستگاه‌های مسئول تدوین شده است. وی اطلاعات پایه‌ای طرح را براساس آسیب شناسی محله‌ای شهر تهران که در سال87 توسط شهرداری صورت گرفته است دانست و افزود: براساس این اطلاعات اعتیاد به‌عنوان نخستین آسیب شهر تهران شناخته شده است و تکدی‌گری، زنان خیابانی، کارتن خواب‌ها و کودکان خیابانی به‌ترتیب به‌عنوان آسیب‌های شهر تهران هستند.
طلایی در مورد روند طلاق از سال 84 تا 89 در کشور نیز گفت: طلاق به‌عنوان یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی در کشور دارای یک شیب صعودی است که میزان این شیب در تهران 27درصد و در کل کشور 23درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اعتیاد به‌عنوان یکی از مشکلات پنهان جامعه تصریح کرد: تغییر الگوی مصرفی از تدخین به تزریق که باعث پرخطرشدن رفتارهای معتاد می‌شود و نیز تغییر نوع مواد مصرفی از سنتی به صنعتی باعث تاثیر مخرب بر روان و شخصیت افراد معتاد شده است. طلایی درخصوص کودکان کار نیز اظهار داشت: این قشر 90.6درصد پسر و 9.4درصد دختر هستند که در مجموع82.9 درصد بی‌سواد یا کم‌سواد هستند. وی همچنین افزود: درآمد 80 درصد خانواده این افراد زیر100 هزار تومان است و 29.3 درصد والدین آنها یا طلاق گرفته‌اند یا بدون طلاق رسمی از هم جدا شده‌اند. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تکدی‌گری را یکی دیگر از نمونه‌های آسیب اجتماعی تهران دانست و اظهار داشت: روند تکدی‌گری در شهر تهران روبه‌افزایش است و شیوه‌های آن نیز تغییر کرده و از صورت فردی به شبکه‌ای تبدیل شده است. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران عواملی چون فقر، بیکاری، مهاجرت از روستا، فرار از منزل و سود بدون زحمت را از مهم‌ترین علل افزایش تکدی‌گری دانست و افزود: 75درصد از متکدیان شهر تهران توانمند هستند و نیاز مادی ندارند و به تکدی‌گری به‌عنوان یک شغل و کار نگاه می‌کنند.

طلایی در ادامه مهم‌ترین اهداف طرح مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را بر شمرد و افزود: مشارکت و همکاری در ریشه‌یابی علل، زمینه‌ها و بسته‌های آسیب اجتماعی، مشارکت و همکاری در ارتقای سطح آگاهی عمومی، مشارکت در شناسایی بموقع افراد در معرض آسیب، حمایت و توانمند‌سازی‌ آسیب دیدگان و حمایت از توسعه فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اهداف این طرح است. براساس ماده واحده این طرح از دولت، قوه قضاییه، مجلس و رسانه‌های عمومی درخواست شده است تا براساس وظایف و مسئولیت‌های خود با همکاری شهرداری تهران در اجرایی‌شدن این طرح همکاری کنند. همچنین براساس این مصوبه شهرداری تهران در 2حوزه مطالعات و اجرایی موظف به اجرای وظایفی شده است که در حوزه مطالعات موظف به ارزیابی جامع و علمی درخصوص آسیب‌های اجتماعی و نقاط پرخطر اجتماعی، تهیه اطلس آسیب شناسی محله‌های شهر تهران و رصد تحولات جریان‌های تاثیرگذار اجتماعی و اقتصادی بر مسائل اجتماعی در شهر تهران شده است.

در ادامه احمد مسجد جامعی رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران درخصوص این طرح گفت: این طرح زمانی قابلیت اجرا دارد که در قالب مدیریت یکپارچه شهری دیده شود. وی در ادامه پیشنهاد داد برای اجرایی شدن این طرح یکی دو محور خاص از این طرح را که مدنظر مدیریت شهری است درنظر گرفته شود.همچنین در ادامه جلسه، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به اینکه حتی با تحقق مدیریت واحد شهری نیز برخی ازاین وظایف اجرایی نیست، گفت: برخی از مسئولیت‌ها درخصوص برخورد با آسیب‌های اجتماعی مختص دستگاه‌های حکومتی و قضایی است که به ناچار آنها نیز باید در این زمینه همکاری کنند. وی افزود: شهرداری می‌تواند متولی چند حلقه از این زنجیره باشد ولی متأسفانه بقیه کارها متولی مشخص ندارد و من نگران آن هستم که همه این وظایف بر‌عهده شهرداری بیفتد. در پایان طلایی در دفاع از این طرح گفت: تمام این طرح براساس مصوبات شورای شهر و اسناد بالادستی تهیه شده است.

تصویب یک فوریت برنامه شرکت فاضلاب

در این جلسه همچنین یک فوریت طرح اصلاحیه مصوبه برنامه پنج‌ساله شرکت فاضلاب تهران به تصویب اعضای شورای شهر رسید. رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص دلیل یک فوریت این طرح گفت: چون بودجه سال آینده شرکت فاضلاب تهران برای تصویب می‌بایستی به شورای شهر بیاید و برنامه پنج ساله این شرکت نیز نیاز به اصلاحات دارد پس لازم است که قبل از ارائه بودجه، برنامه پنج ساله این شرکت اصلاح شود. در ادامه جلسه، یک فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و یک فوریت آن به تصویب رسید.
در ادامه جلسه لایحه مجوز احداث مرکز فرهنگی تفریحی و تجاری در زمینی واقع در شمال شرق تهران مورد بررسی قرار گرفت و بنابر پیشنهاد کمیسیون توسعه وعمران مبنی بر اینکه این زمین در حریم شهر تهران قرار گرفته است این لایحه مورد تأیید قرار نگرفت.

کد خبر 149261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز