گروه اقتصادی: نرخ بیمه شخص ثالث با اجباری‌شدن بیمه رانندگان حادثه آفرین الزام شرکت‌های بیمه مبنی بر افزایش سقف تعهدات بیمه شخص ثالث به ‌ویژه پوشش راننده خودروی مسبب حادثه به‌طور میانگین 50 درصد از اول آبان افزایش یافت.

به گزارش همشهری، هرچند بیمه مرکزی با ابلاغ دیه 90 میلیونی به شرکت‌های بیمه آنها را به تغییر ندادن بیمه نامه‌های معتبر تا پایان امسال ملزم کرد اما به‌دلیل افزایش نرخ دیه، در روزهای اخیر برخی نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه از بیمه گذاران خود خواسته‌اند برای گرفتن الحاقیه افزایش نرخ بیمه‌های موجود اقدام کنند.

از سوی دیگر بیمه مرکزی در بخشنامه جدید خود برای بیمه شخص ثالث هر خودرو سقف قیمت را تعیین کرده و به شرکت‌های بیمه اجازه داده است تا زیر سقف قیمت تعیین شده رقابت کنند. پیش‌تر شرکت‌های بیمه حق قیمت شکنی در صدور بیمه نامه شخص ثالث را نداشتند اما با ابلاغ بخشنامه جدید، به‌گونه‌ای آزادسازی قیمت در صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث با هدف رقابت بیشتر و ارائه خدمات بهتر به بیمه‌گذاران داده شده است.

رئیس کمیته فنی بیمه مرکزی با اشاره به اینکه با افزایش نرخ دیه تعهدات شرکت‌های بیمه نیز افزایش می‌یابد و میزان حق بیمه وسایل نقلیه تغییر می‌کند، گفت: وسایل نقلیه صفر کیلومتر به‌طور طبیعی با افزایش 50درصدی حق بیمه‌ها مواجه خواهند شد.

به گزارش فارس، غلامعلی ثبات درخصوص اقدام برخی از شرکت‌های خودروساز مبنی بر افزایش نرخ بیمه شخص ثالث انواع خودرو‌های سواری و وانت اظهار داشت: اقدام خودروسازان در افزایش میزان حق بیمه شخص ثالث خلاف قانون نیست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته هیأت وزیران نرخ ثابتی را برای بیمه شخص ثالث به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کرد، افزود: در آیین‌نامه جدید مصوب هیأت وزیران رقم ثابت حذف شده است که به‌دنبال آن شرکت‌های بیمه مطابق فرمول‌های خاصی نرخ بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کنند.

وی ضمن بیان این مطلب که نرخ بیمه شخص ثالث براساس نسبتی از مجموع مبلغ دیه و پوشش مالی که حدود2.5درصد مبلغ دیه است تعیین می‌شود، گفت: در حال حاضر که مبلغ دیه در ماه‌های حرام 90میلیون تومان مشخص شده با افزایش 2.5 درصد که حدود 2میلیون و 250هزار تومان است، تعهد شرکت‌های بیمه را در مجموع به 92میلیون و 250هزار تومان می‌رساند.

رئیس کمیته فنی بیمه مرکزی افزود: در شرایط فعلی شرکت‌های بیمه از ابتدای آبان ماه بیمه‌نامه‌ها را با تعهدات جدید و در نتیجه با حق بیمه جدید صادر خواهند کرد.

کد خبر 149356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز