گروه اجتماعی: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اصلاح داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت‌ احوال را برای پایان بخشیدن به اختلاف آماری جمعیت کشور خواستار شد.

مرکز پژوهش‌ها در پاسخ به درخواست حسین فدایی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ضمن بررسی روند ارائه خدمات الکترونیکی هویت ‌ملی توسط سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد که تداوم پالایش در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ضرورت دارد، زیرا در حال حاضر از 94 میلیون رکورد جمعیتی ثبت شده فقط 17 میلیون رکورد فوت شده وجود دارد و به عبارت دیگر جمعیت کشور در پایگاه اطلاعات جمعیتی 77 میلیون نفر نشان داده می‌شود که با جمعیت کنونی ایران اختلاف هفت میلیون نفری دارد.

این در حالی است که امور ثبت احوال ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز برای دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق و بهنگام آنها به ساماندهی نیاز دارد، زیرا جمعیت آنها دست‌کم در حد جمعیت پنج استان کشور برآورد می‌شود.

مرکز پژوهش‌ها همچنین تأکید کرد که تا قبل از به ثمر رسیدن طرح کارت شناسایی ملی باید از هرگونه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های موازی به بهانه‌های مختلف نظیر صدور کارت ملی هوشمند، ایران کارت و امثال اینها در خارج از چارچوب سازمان ثبت احوال کشور جلوگیری شود.

لزوم توسعه واحدهای اجرایی سازمان ثبت احوال تا حد بخش‌ها یا موافقت با ایجاد دفاتر خدمات سجلی (هویتی) با نگرش جلب بخش خصوصی برای جمع‌آوری درخواست‌ها و تحویل کارت (ملی)، ایجاد امنیت در فضای تبادل داده‌های هویتی قبل از توسعه دسترسی مراکز بیرونی به ثبت احوال و لزوم حمایت‌های دولت و مجلس از سازمان ثبت احوال کل کشور از دیگر پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها در این زمینه می‌باشند.

کد خبر 14917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز