همشهری آنلاین: با تصویب کنگره، کمکهای مادی خارجی آمریکا از جمله کمک‌های مالی آن به کشورهای مصیبت زده از بلایای طبیعی قطع شد و بودجه وزارت خارجه آمریکا نیز در حد فقط 1 درصد از بودجه فدرال سقوط کرد.

کنگره امریکا اعطای کمک های مالی خارجی را ممنوع کرد

به گزارش ایرنا به نقل از شماره روز سه شنبه روزنامه نیویوک تایمز، نمایندگان هر دو طیف سیاسی کنگره آمریکا اعم از دمکراتها و جمهوریخواهان با هدف پیشگیری از سقوط دولت، دست به تغییری اساسی در بودجه وزارت خارجه و عملیات‌های خارجی آن زدند و کمک‌های مادی و مالی امریکا به سراسر جهان را قطع کردند.

این مقامات خود اعتراف می‌کنند که با قطع این کمک‌ها، قدرت نفوذ و تاثیر گذاری امریکا در سطح جهان افول خواهد کرد.

با قطع این بودجه، کمک‌های غذایی و دارویی امریکا به افریقا و کمک‌های آن به کشورهای مصیبت زده از بلایای طبیعی مانند پاکستان و ژاپن قطع و یا به میزان عمیقی کاسته خواهد شد.

همچنین کمک‌های مساعدتی امریکا به اقتصاد دمکراسی‌های جدید در حال شکل گیری در خاورمیانه و حتی کمک آن به سازمانهای فعال در زمینه صلح هم قطع خواهد شد.

با قطع این بودجه، کمکهای مالی امریکا به نهادهای بین الملی نظیر سازمان ملل و شورای حقوق بشر ، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی هم قطع می شود.

اما کمک 3 میلیارد دلاری امریکا به رژیم صهیونیستی همچنان دست نخورده باقی خواهد ماند و مشمول قطع بودجه نخواهد شد.

هردو مجلس کنگره موافق این طرح بوده اند.

به نوشته نیویورک تایمز، این قطع و یا کاهش عمیق بودجه یعنی نابود شدن سیاست قدرت نرم که مورد تاکید باراک اوباما رییس جمهوری و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بود و در قالب یک دیپلماسی به عنوان مکمل قدرت نظامی آمریکا به مرحله اجرا گذارده می شد.

با قطع این بودجه، همچنین کمکهای مالی آمریکا به کشورهای جهان در امر مبارزه با تروریسم که در زمان جورج بوش به تصویب رسیده بود نیز قطع می شود.

با قطع این بودجه، بودجه کمکهای خارجی امریکا تنها 1 درصد از بودجه فدرال را به خود اختصاص می دهد.

وزارت خارجه امریکا قبلا' هم در اقدامی در همین راستا تصمیم گرفته بود شماری از کنسولگریهایش را در عراق تعطیل کند. این کاهش بودجه در مورد نمایندگیهای امریکا در کشورهای تونس و مصر که هردو شاهد سرنگونی رهبران خودکامه شان بودند نیز اجرا شد.

با توجه به سررسید زمان مهلت قانونی برای کاهش بودجه همه برنامه های جاری دولت اوباما از آموزش عمومی گرفته تا بودجه نظامی در خطر قطع شدن قرار گرفته اند. دولت چاره ای جز اجرای این سیاستها ندارد زیرا اگر کاهش بودجه رخ ندهد سقوط خواهد کرد.

بودجه وزارت خارجه و کمکهای خارجی دولت امریکا که در ماه آوریل به تصویب رسید بالغ بر 8 میلیادر دلار است.

برای پیشگیری از سقوط دولت، وزارت امور خارجه اولین قربانی کاهش بودجه است.

کی گرانگر نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان در خصوص تصمیم گیری کنگره برای قطع بودجه این وزارتخانه توضیح داد: بحران بودجه مشکلی بغرنج است و کمیته های فرعی کنگره پس از بررسیها و ارزیابیهای لازم ، در نظر گرفتن اولویتها و منطبق با مصالح امنیت ملی و نیز، مخالفت بسیاری از مردم امریکا با اعطای کمکهای خارجی، تشخیص دادند به منظور جلوگیری از عمیق تر بحران و سقوط دولت ، کمکهای خارجی دولت را قطع کنند یا به شدت کاهش دهند.

وی افزود: ' ما سال گذشته 20 میلیون دلار به سیل زدگان پاکستان کمک کردیم اما به مردم خود که گرفتار سیل می شوند چه پاسخی خواهیم داد؟'

میزان کمکهای خارجی و هزینه عملیاتهای وزارت خارجه آمریکا در خارج از مرزهای این کشور ، در سال مالی 2010 بالغ بر 55 میلیارد دلار بود اما این بودجه در سال 2011 به 49 میلیارد دلار کاهش یافت.

دولت برای سال مالی آینده پیشنهاد 59 میلیارد دلار بودجه برای وزارت خارجه را داده که 7/8 میلیارد دلار آن برای اجرای علمیاتهای این وزارتخانه در عراق ، افغانستان و پاکستان اختصاص یافته است. با عقب نشینی نیروهای نظامی امریکا در پایان سال از عراق و تابستان آینده از افغانستان، عملیاتهای وزارت خارجه در این کشورها شاهد رشد بیشتری خواهد بود.

این در حالی است که کمیته 'تشخیص ضرورتها'ی مجلس نمایندگان امریکا 47 میلیارد دلار بودجه را برای وزارت خارجه پیشنهاد داده که 39 میلیارد دلار آن برای عملیاتهای این وزارتخانه در خارج از مرزها و 6/7 میلیارد دلار برای کمکهای مادی به عراق وافغانستان و پاکستان در نظر گرفته شده است.

سنا سرانجام با 53 میلیارد دلار بودجه این وزارتخانه موافقت کرده است .

صرف نظر از حفظ نمایندگیهای امریکا در عراق به دنبال عقب نشنیی نیروهای امریکایی از این کشور ، سنا خواستار کاهش بودجه سایر عملیاتهای وزارت خارجه در خارج از مرزها شده است.

این قطع بودجه شامل همه عملیاتهای وزارت خارجه هم در طول مرزها و هم در سراسر جهان است.

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان کمکهای مالی امریکا به پاکستان ، مصر و فلسطینیان را منوط به شروطی کرده اند. در مورد فلسطینیان تاکید شده است که به رسمیت پذیرفته شدن طرح تشکیل کشور فلسطینی در سازمان ملل این کمک را به حال تعلیق در خواهد آورد.

آخرین باری که بودجه کمکهای خارجی امریکا متحمل سقوط شدید شد، سالهای دهه90 به دنبال پایان یافتن جنگ سرد در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بود.

کمیته ویژه کنگره مسئول تشخیص و ارزیابی کاهش بودجه، در مجموع یک هزار میلیارد دلار کاهش بودجه دولت را تعیین کرده است.

کد خبر 147531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز