جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

گروه دانش: گرچه فقط یک روز پس از عرضه جهانی ویندوز ویستا، هکرها اعلام کردند آن را هک کرده‌اند، اما این باعث نشد تا در مراسم مختلفی که شرکت مایکروسافت در 70 کشور جهان برای آغاز عرضه این ویندوز جدید برگزار کرد، خللی ایجاد شود.

مایکروسافت از پیش قول داده بود 30 ژانویه فروش ویندوز ویستا را شروع کند، اما به دلیل اختلاف زمانی، علاقه‌مندان در استرالیا، 13 ساعت زودتر از انگلیس و تقریباً یک روز زودتر از کاربران آمریکایی موفق به خرید ویندوز ویستا شدند. سیستم عاملی که ادعا می‌شود باعث سهولت کار با فایل‌های چندرسانه‌ای و مصون شدن کاربران از خطرات کار در محیط اینترنت خواهد شد.
آیا واقعا ارزشش را دارد؟
مخالفان مایکروسافت همیشه هنگام عرضه یک محصول جدید این شرکت، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا مزایایی که برای این محصول جدید مطرح می‌شود، حقیقی هستند، یا همه اینها فقط یک بازی برای کسب درآمد بیشتر برای مایکروسافت است. با این اوصاف، در حال حاضر 95 درصد کامپیوترها از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند و حالا بعد از 5 سال که از عرضه ویندوز XP می‌گذرد، مایکروسافت سیستم عامل بعدی‌اش را روانه بازار کرده است. سیستمی‌که به لحاظ ظاهری کاملاً متفاوت از XP است. رابط کاربری Aero و پنجره‌های سه بعدی نیمه شفاف مهم‌ترین این تغییرات هستند.
 ویستا دارای 4 نسخه مختلف است که مایکروسافت هر کدام را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کند. این نسخه‌ها عبارتند از Home Basic با قیمت ۱۹۹ دلار، Home Premium با قیمت  ۲۳۹ دلار، نسخه Busuiness با قیمت ۲۹۹ دلار و در نهایت نسخه Ultimate با قیمت ۳۹۹ دلار.


مخالفان چه می‌گویند؟
مایکروسافت ادعا می‌کند یکی از 2 مزیت مهم ویستا نسبت به برادران بزرگترش،‌ درجه امنیت بالاتر آن است. با این‌حال، یک پژوهشگر امنیتی به نام آلکس اینسکو، ادعا کرده که ویندوز ویستا را هک کرده و البته در وبلاگ شخصی‌اش گفته که به خاطر نگرانی از نقض قوانین، از نوشتن کدهای مربوطه خودداری کرده است.
در این میان،  شرکت اپل هم ادعا کرده است که ویندوز ویستا تقلید تمام‌عیاری از سیستم عامل Mac OS X Tiger این شرکت است و از بسیاری از ویژگی‌های این سیستم عامل تقلید شده است.
وال‌استریت ژورنال هم در گزارشی تحلیلی، آن را «یک سیستم عامل گران ولی نه چندان هیجان انگیز» قلمداد کرده است. بد نیست بدانید در بهار سال 2007 نسخه جدیدی از سیستم عامل اپل به نام Leopard در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
در کامپیوتر ما قابل اجراست؟
در حال حاضر،  تنها 15 درصد کامپیوترها می‌توانند نسخه ulitimate ویستا را اجرا کنند و صاحبان بقیه کامپیوترها مجبورند برای بهره بردن از همه ویژگی‌ها ویستا، سخت‌افزارشان را ارتقا دهند. مایکروسافت اعلام کرده است که سیستم ‌عامل ویستا برای اجرا شدن در رایانه دست کم به یک پردازنده با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز، ۵۱۲ مگابایت RAM، هارددیسک ۱۵ گیگابایتی و کارت گرافیکی با قابلیت پردازش DirectX ۹ نیاز دارد، اگرچه تاکید کرده که رایانه‌ای با پردازنده یک گیگاهرتزی، یک گیگابایت RAM، کارت گرافیک با حافظه  ۱۲۸مگابایت و‌ هارد‌دیسک ۴۰ گیگابایتی به عنوان رایانه ایده‌آل برای ویستا پیشنهاد شده‌است.
همچنین مایکروسافت نسخه ساده‌ای از این سیستم عامل را برای کاربرانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، عرضه کرده است که دسترسی به امکانات سخت افزاری لازم برای نسخه‌های کاملتر این سیستم عامل ندارند.
مایکروسافت در سایت خود، برنامه‌ای به نام Windows Vista Upgrade Advisor قرار داده است که می‌تواند علاوه بر اینکه سخت‌افزار سیستم شما را از لحاظ توانایی اجرای ویندوز ویستا مورد ارزیابی قرار ‌دهد، برنامه‌ها و تجهیزات جانبی سیستم شما را هم مورد بررسی قرار می‌دهد.  بعد از دانلود و اجرای این برنامه درمی‌یابید که آیا سیستم شما و همین‌طور تجهیزات جانبی آن، می‌توانند با ویستا کنار بیایند یا نه.
آیا امن است؟
اغلب کارشناسان امنیتی، ویستا را به عنوان سیستم عامل ایمن‌تر از سیستم‌های قبلی‌ خود می‌دانند؛ ویستا با نرم‌افزار آنتی spyware که در ‌آن وجود دارد، عرضه شده و کنترل‌های اکانت جدید مانع نصب ناخودآگاه نرم‌افزارهای زیان‌آور توسط کاربر می‌شوند‌؛ نسخه نهایی پیشرفته نیز یک ویژگی به نام Bitlocker دارد که ‌‌هارد رایانه را در صورت گم‌شدن یا دزدی دستگاه، رمزنگاری می‌کند. یکی از مدیران مایکروسافت گفته که مطمئناً هیچ نرم‌افزاری صددرصد کامل نخواهد بود اما ویستا لایه‌های دفاعی زیادی دارد. یک عنصر کلیدی دیگر در ویستا برای مبارزه با خراب‌کاران، به‌روزرسانی اتوماتیک ویستاست که برای کاربران فرستاده می‌شود تا آسیب‌پذیری‌های احتمالی را برطرف کند و محصولات آنتی spyware خود را تغییر دهند.
هکرها به‌شدت در تلاشند تا اولین کسی باشند که حفره امنیتی ویستا را پیدا کنند و از آنها استفاده کنند؛ هرچند هکرها صبر می‌کنند تا عده زیادی از مردم ویستا را نصب کنند و بعد به سراغ استفاده از این حفره‌ها بروند. برای همین، فعلاً مقدار آسیب‌پذیری ویستا در‌مقابل آنها قابل تشخیص نیست.

کد خبر 14737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز