گروه بین‌الملل: اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان‌ملل همانطور که پیش‌بینی می‌شد تحت‌ تأثیر درخواست دولت خودگردان فلسطین برای عضویت کامل در سازمان‌ملل برگزار شد.

هزاران فلسطینی هنگام سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل، با پرتاب کفش اعتراض کردند.

 عصر چهارشنبه و در نخستین‌روز اجلاس که به‌طور سنتی با سخنرانی رئیس‌جمهور برزیل و بعد رئیس‌جمهور آمریکا آغاز می‌شود، باراک اوباما در سخنانی ضمن تأکید بر اینکه تعهد واشنگتن بر امنیت تل‌آویو خلل‌ناپذیر است، خطاب به فلسطینی‌ها گفت که راه صلح و تشکیل کشور فلسطین از سازمان ملل نمی‌گذرد. او گفت: فلسطینی‌ها به‌دنبال میانبر هستند ولی میانبر سازمان ملل راه‌حل مناسبی نیست. روز جمعه در سومین روز اجلاس مجمع عمومی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی‌ای که همه رسانه‌های خبری جهان به صورت زنده آن را پخش کردند، ملت فلسطین را آخرین و تنها ملت تحت اشغال جهان خواند و گفت: کدام انسان باوجدان و منصفی است که به استقلال این ملت زجر کشیده بعد از 64سال اشغال رأی منفی بدهد و این درخواست را وتو کند. او در سخنان خود درحالی‌که به‌طور تلویحی آمریکا را خطاب قرار داده ‌بود، گفت: کدام انسان باوجدانی است که بگوید ملت ما همچنان باید در اشغال زندگی کند؟ این اشغال سرانجام کی باید تمام شود؟

عباس گفت که همه تلاش‌های فلسطینیان در سال‌های اخیر با مانع سخت توسعه‌طلبی اسرائیلی‌ها برخورد کرده اما فلسطینی‌ها هنوز هم آماده هستند به میز مذاکره برگردند. سخنان او با ابراز احساسات حاضران در جلسه روبه‌رو شد و هیأت‌های شرکت‌کننده بارها در طول سخنرانی ایستادند و برای عباس دست زدند. او که پیش از آغاز سخنرانی‌اش درخواست فلسطینیان برای به رسمیت شناخته‌شدن کشور فلسطین درون مرزهای 1967 را به دبیرکل سازمان‌ملل ارائه کرده‌بود، گفت: در ماه‌های اخیر بهار عربی منطقه را دربرگرفت؛ اکنون وقت بهار فلسطین فرارسیده ‌است.

ساعتی بعد از سخنرانی عباس، نوبت به سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسید. او در نطقش از شهرک‌های یهودی نشین که عمدتا در اراضی اشغالی کرانه باختری ساخته شده‌اند دفاع کرد و خواهان آن شد که فلسطینی‌ها موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند. او گفت که حاضر است همین امروز (جمعه) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با محمود عباس دیدار و گفت‌وگو کند اما فلسطینیان ابتدا باید با اسرائیل صلح کنند و سپس کشورشان تأسیس شود. نتانیاهو که به پشتوانه حمایت آمریکا مانند همیشه از موضع اشغالگری قدرتمند سخن می‌گفت، اعلام کرد: اسرائیل هرگز اجازه نمی‌دهد دولت مستقل فلسطین در غزه شکل بگیرد و فلسطینی‌ها فقط می‌توانند در همین‌ بخش‌هایی که اکنون در اختیار دارند کشور مستقل فلسطین را تشکیل دهند. این در حالی است که اکنون فلسطینی‌ها تنها 20درصد از کل خاک فلسطین را در اختیار دارند. او که این روزها با خروش مردم مصر، اردن و ترکیه علیه رابطه کشورهایشان با رژیم صهیونیستی رو‌به‌روست، در ادامه سخنانش گفت که دست دوستی به سمت مصر، اردن و ترکیه دراز می‌کند.

رویارویی قدرت‌های بزرگ درباره درخواست فلسطینیان

در پی ارائه درخواست محمود عباس برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل، شورای امنیت فردا درخواست فلسطینی‌ها را بررسی می‌کند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که این درخواست را وتو خواهد کرد.این در حالی است که روسیه و چین در کنار هند و 130کشور عضو سازمان‌ملل از این درخواست حمایت کرده‌اند.شبکه خبری الجزیره دیروز گزارش داد، بر اساس توافقی که به دست آمده، قرار نیست همین فردا درباره این درخواست فلسطینی‌ها رای‌گیری شود و برای رای‌گیری در این باره چند روز مهلت تعیین خواهد شد. این در حالی است که فرانسه دیروز طرحی ارائه کرده که به موجب آن، مهلت زمانی یکساله برای دستیابی به توافق و مذاکره میان رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان فلسطین تعیین می‌شود.

کد خبر 146473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز