شنبه ۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در تازه‌ترین دور خشونت‌های دولتی در صنعا پایتخت یمن، ده‌ها تن از مخالفان رژیم علی عبدالله صالح کشته شده‌اند.

یمن

این خشونت‌ها در پی اعلام خبر بازگشت علی عبدالله صالح به یمن از سوی تلویزیون دولتی این کشور اتفاق افتاده است.

در همین راستا شبکه پرس تی‌وی مصاحبه‌ای را با ندا حشوی، کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است که در ادامه متن برگردان فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • پرس تی‌وی: اول از هر چیز، شما فکر می‌کنید بازگشت صالح به یمن چه تاثیری بر کل جریان انقلاب در این کشور خواهد داشت؟

حشوی: خب، به طور قطع اوضاع در یمن دچار هرج و مرج خواهد شد. منظور من این است که پیش از رسیدن او به یمن، همان طور که می‌دانید تک‌تیراندازهای رژیم از چپ و راست انقلابی‌ها را کشتند. بنابراین، با بازگشت او، آن طور که من همیشه فکر می‌کردم که وی قصد بازگشت دارد، به سادگی حاضر به تسلیم نخواهد شد. شما می‌دانید که اول از هر چیز قدرت برای او بسیار مهم است و فراموش نکنید که یمن برای عربستان سعودی چه معنایی دارد. منظور من این است که یمن برای عربستان سعودی به لحاظ راهبردی بسیار اهمیت دارد.

بنابراین، به طور قطع بازگشت صالح بر جریان انقلاب یمن تاثیر خواهد گذاشت و حتی ممکن است به جنگ داخلی منجر شود و من فکر می‌کنم در حال حاضر غرب به شدت سرگرم انتخابات است، به ویژه انتخابات آمریکا و فرانسه. بنابراین به آن چه که در یمن در حال رخ دادن است توجه زیادی به خرج نمی‌دهد. از دیدگاه من، با بازگشت صالح شمار زیادی از مخالفان کشته خواهند شد و این امر به منزله اوضاع بسیار خطرناک برای انقلابی‌ها خواهد بود. انقلابیون قصد ندارند مطالبات خود را نادیده بگیرند و چیزی که من واقعا از آن بیم دارم این است که ماه‌ها تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی به وضعیت بسیار بسیار خونینی تبدیل شود.

  • و البته همان‌طوری که شما عنوان کردید انقلاب‌ها خاموش نخواهند شد و بنابر این با در نظر داشتن این موضوع، به نظر شما اکنون صالح چه راهبرد و برنامه‌ای را در دستور کار قرار می‌دهد؟ آیابه نظر شما سرکوب شدیدتر می‌شود؟ آیا فکر می‌کنید صالح همان‌طوری که در سرکوب حوثی‌ها به عربستان سعودی متوسل شد این‌بار نیز همان‌کار را انجام می‌دهد؟

دقیقا همین‌طوراست. اول از همه، وی همانند آن‌چه که شاهد هستیم به سیاست سرکوب متوسل خواهد شد. از زمان بازگشت صالح شش نفر کشته شده و همان‌طوری که می‌دانید پیش از این نیز صدها نفر کشته شده بودند. و به طور یقین اگر این سیاست پاسخ‌گو نباشد وی مورد حمایت عربستان سعودی قرار خواهد گرفت چرا که عربستان اجازه پیش‌روی به دشمنان رژیم را نخواهد داد و بنابر این عربستان همان‌طوری که در دیگر جاها شاهد بودیم برای در امان ماندن از پیامدهای بزرگ این رویداد، از رژیم صالح حمایت خواهد کرد.

و من با اطمینان پیش‌بینی می‌کنم که این روند به ویژه اگر انقلابیون برای دفاع از خود به اسلحه متوسل شوند که البته حق آن‌هاست، روی دهد.آن‌ها تقاضای کمک خواهند کرد و آن‌طوری که من انقلابیون را می‌شناسم وضعیت به مراتب پیچیده تر خواهد شد. آن‌ها ازمبارزات خود چشم‌پوشی نخواهند کرد چون همان‌طوری که می‌دانید آن‎ها ماه‌ها برای تغییر رژیم مبارزه کرده‎‌اند و منتظرند تا نتایج آن‌را مشاهده کنند. اکنون صالح بازگشته، گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده و همان‌طوری که گفتم این روند رویدادهای مرگ‌بارتری را پیش رو قرار خواهد داد.

  • البته همان‌طوری که می‌دانیم بسیاری از افسران ارتش یمن از ارتش جدا و به صف انقلابیون پیوسته‌اند به نظر شما این موضوع تا چه اندازه در پیش‌برد انقلاب و کمک به انقلابیون، تاثیرگذار خواهد بود؟

خب این اقدام، گامی بسیاربسیار مهم تلقی می‌شود. اما بار دیگر متذکر می‌شوم با توجه به دخالت عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌شود گفت که این روند تا چه اندازه تاثیر گذار خواهد بود. اما مشخص است که این تحولات روندی مسالمت آمیز را طی نخواهد کرد و به سوی جنگی داخلی پیش خواهد رفت.

کد خبر 146449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز