گروه اقتصادی: در حالی که جمهوری اسلامی‌در شرایط تحریم و فشار دولت آمریکا قراردارد، توافق‌های پیاپی در دوهفته اخیر در مورد دو طرح مهم صادرات گاز به شبه قاره هند و تولید گاز مایع با دوشرکت اروپایی تهدیدات آمریکا را به چالش کشیده است.

در هفته گذشته پس توافق 3 کشور پاکستان و هند با ایران در مورد روش تعیین قیمت گاز صادراتی نخستین رویداد در به چالش کشیدن تلاش‌های دولت آمریکا برای کاهش
سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران بود.

با امضای توافق‌نامه‌ای که درپایان دوروز مذاکرات فشرده میان نمایندگان سه کشور امضاء شد و تأکید نمایندگان هند وپاکستان بر اولویت تأمین منابع انرژی پیش از اهمیت مسایل سیاسی نخستین ضربه به سیاست‌های منزوی‌کننده ‌آمریکا درقبال جمهوری اسلامی‌ایران  بود.

پس از انتشار گزارش‌های خبری درمورد این توافق، برخی نمایندگان دولت آمریکا از عدم حمایت از طرح مورد توافق ایران با دو کشور پاکستان وهند سخن گفت.

ولی این مواضع تأثیر چندانی در مواضع کشورها وشرکت‌های طرف مذاکره با نمایندگان کشورمان نداشت.

درپی این رویداد غیر منتظره برای آمریکا یکشنبه شب نیز قرارداد دیگری سیاست‌های منزوی کننده ایران را به چالش کشید و به رغم درخواست طرف‌های خارجی برای عدم انعکاس گسترده توافق انجام شده قراداد مقدماتی تولید روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فازهای 13 و14 پارس جنوبی به‌عنوان تأسیسات بالادستی قرارداد پرشین ال ان جی با دوشرکت انگلیسی هلندی شل و اسپانیایی رپسول به امضاء رسید.

براساس گزارش شرکت نفت و گاز پارس با نهایی شدن قرارداد اولیه طرح توسعه دوفاز میدان گازی پارس جنوبی تا پایان سال جاری میلادی ارزش این قرارداد به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.

اظهارات مقامات شرکت‌های خارجی و ناکامی دولت آمریکا

در این مراسم، نماینده شرکت رپسول این قراداد را یک رویداد مهم خواند و گفت: به آنچه در پروژه توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی دست یافته‌‏ایم، افتخار می‌‏کنیم.

فرناندز کاستا، در سخنانی رسمی‌پیش از امضای قرارداد افزود: امروز روز افتخار است،روز افتخار برای حضور در این مکان و آنچه به آن دست یافتیم، یعنی توافقی که برای یک پروژه بزرگ سرمایه‌‏گذاری میان شرکت‌‏های بین المللی نفتی و شرکت ملی نفت ایران حاصل شده است.

وی با تشکر از همکاری و هماهنگی مذاکره کنندگان ایرانی و نقش آنان در نهایی شدن قرارداد اظهار امیدواری کرد به زودی برای نهایی کردن قرارداد نحوه سرمایه‌‏گذاری  در تهران حضور یابد.

پس ازوی مدیر پروژه پرشین ال ان جی شرکت شل درتهران نیز گفت: این یک طرح بزرگ بین المللی است که گاز تولیدی آن به بازارهای بزرگ اروپا، آسیای شرقی و شبه قاره هند صادر می‌شود.

استیو راتلیف، افزود: امیدواریم به زودی در ماه‌‏های آینده و پیش از نوروز توافق نامه‌‏های بعدی این پروژه در تهران امضاء شود.راتلیف افزود: طرح توسعه فازهای 13 و 14 منجر به تأمین حدود 3 میلیارد فوت مکعب گاز برای کارخانه پرشین ال. ان جی می‌شود که سالانه 16 میلیون تن گاز مایع طبیعی تولید می‌کند. 

درپی امضای این قرارداد منابع دولت آمریکا از بررسی این قرارداد از سوی دولت این کشور خبرداده است.

روز سه‌شنبه خبرگزاری رویتر با اعلام این خبرکه وزارت امور خارجه آمریکا از بررسی قرارداد اخیر شرکت‌ شل با ایران در چارچوب قانون تحریم ایران و لیبی خبر داد، افزود: تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد تاکنون آمریکا در عمل نتوانسته است تحت این قانون هیچ شرکتی را به علت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران مورد تحریم قرار دهد.

15 هزارنفر اشتغال

غلامحسین نوذری، مدیر عامل شرکت نفت ایران درحاشیه امضای این قرارداد درجمع خبرنگاران از آغاز مطالعه پروژه تولید گاز مایع (جی تی ال) در دو هفته آینده خبرداد و گفت: مذاکرات با شرکت لوکویل برای آزادگان شمالی نیز دراین روزها آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد که مذاکرات با چینی‌‏ها برای توسعه میدان یادآوران نیز ادامه دارد.وی درمورد قرارداد توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی، نیزگفت: با آغاز طرح توسعه فازهای 13 و 14 میدان گازی پارس جنوبی، بیش از 15 هزار نفر نیروی متخصص و غیرمتخصص دراین طرح مشغول به کار می شوند.

علاوه براین، طبق قرارداد پیمانکار خارجی طرح باید حداقل 51 درصد از کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود را از صنایع داخلی تامین کند. یک درصد از مجموع سرمایه پروژه نیز قرار است صرف آموزش نیروی انسانی شود.

نوذری همچنین گفت: برآورد اولیه سرمایه گذاری برای توسعه این دو فاز در بخش بالادستی (اکتشاف و استخراج) 3/4 میلیارد دلار و در بخش پایین دستی شامل تبدیل گاز حدود 6 میلیارد دلار است.

نوذری تاکید کرد، بخش بالادستی پروژه به صورت بیع متقابل توسعه می یابد ولی بخش پایین دستی به صورت مشارکت درتولید اجرا می‌شود و شرکت ملی نفت ایران 50 درصد و هر کدام از دو شرکت شل و رپسول 25 درصد سهم دارند.

براساس این قرارداد گاز ترش تولیدی از دوفاز به گاز شیرین تبدیل شده و گاز شیرین نیز به گازطبیعی مایع (LNG) تبدیل می‌شود. ایران با داشتن ۲۸ تریلیون متر مکعب گاز، ۱۸ درصد ذخیره ثابت شده گاز جهان را در اختیار دارد و دومین دارنده ذخایر گاز جهان پس از روسیه است.

کد خبر 14558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز