گروه شهری: آغاز مهرماه امسال با ترافیک 25 درصدی در خیابان‌های پایتخت همراه خواهد بود.

حمل و نقل

در این میان توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار کاهش معضل ترافیک بیش از پیش مورد توجه مدیریت و کارشناسان شهری قرار دارد. با وجود این بحث پرداخت اعتبارات مربوط به حمل‌ونقل عمومی مدت‌هاست که محل اختلاف مدیریت شهری و دولتمردان است.

چند روز پیش در نخستین جلسه ستاد استقبال از مهر نیز جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: وقتی از مردم انتظار داریم تا خودروی شخصی شان را در خانه بگذارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، باید زمینه این انتخاب را هم با فراهم آوردن ملزومات آن ایجاد کنیم؛ یعنی وسایل نقلیه عمومی آن رفاه و جذابیت لازم را به همراه داشته باشند که شهروندان آنها را بر خودرو شخصی شان ترجیح دهند.

دولت، سهمش را کامل نپرداخته است

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل‌ونقل عمومی در پایتخت، مترو است. هابیل درویش، مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه درخصوص سهم دولت از بودجه‌ای که موظف است به مترو بپردازد، به شهرنوشت گفت: امسال دولت برای کارهای عمرانی 244 میلیارد تومان بنابر مصوبه تعیین شده باید به مترو بپردازد اما تا به حال که نیمی از سال گذشته تنها حدود 37 درصد این مقدار پرداخت شده است. وی ابراز امیدواری کرد که با مرتفع شدن موانع کار، دولت بتواند بدهی‌هایش را بپردازد و افزود: در بودجه سال90 دولت موظف است 110میلیارد تومان یارانه بلیت به تهران و مشهد بپردازد که حدود 80 درصد این مقدار به تهران تعلق دارد اما تا به حال این را هم نپرداخته است.

درویش در شرایطی این موارد را بیان کرد که در سال90 هر دوماه یک محموله واگن وارد کشور می‌شود و برای ترخیص آنها لازم است تا پایان سال 180میلیارد تومان پرداخت شود که در حال حاضر بنابر گفته مدیرعامل شرکت مترو فقط 50میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

شرکت واحد اتوبوسرانی را نیز باید یکی از پرکارترین بخش‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در آستانه ماه مهر دانست.
پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت‌واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره به لزوم بهسازی ناوگان اتوبوسرانی اظهار داشت: با توجه به فصل بازگشایی مدارس لازم است تا با همه ظرفیت شرکت واحد اتوبوسرانی در خدمت شهروندان باشیم اما مشکل اینجاست که برخی از اتوبوس‌های این شرکت نیاز به ترمیم و نوسازی دارند. برای انجام این مهم هم باید بودجه لازم فراهم آید.

وی ادامه داد: ‌ای کاش دولت سهم خود را از یارانه‌ای که باید به حمل ونقل عمومی پرداخت کند، بپردازد تا بتوانیم با تمام ظرفیت و با استفاده از اتوبوس‌هایی که رفاه شهروندان را تامین می‌کند، در خدمت مردم باشیم. گرچه سازمان حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران اخیرا مبادرت به خرید 200دستگاه اتوبوس دوکابینه کرده که در خطوط تندرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و جای تقدیر دارد اما اگر دولت هم همکاری لازم را داشته باشد، بی‌شک مشکلات در این بخش مرتفع شده و درنهایت این مردم هستند که بهره آن را خواهند برد.

کوتاهی در پرداخت اعتبارات

این در حالی است که پای پرداخت نشدن اعتبارات مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی تهران به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است. در جدیدترین اظهارنظرهای نمایندگان مجلس نیز عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی محقق نشدن اعتبارات حمل‌ونقل عمومی را موجب ایجاد چالش در فضای جامعه دانست و گفت: حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین دغدغه کلانشهرهاست و بی‌توجهی دولت به این بخش موجب چالش در فضای جامعه و اذهان مردم می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: مجلس همیشه مطالباتی را برای تامین اعتبارات حمل‌ونقل عمومی از دولت داشته که متأسفانه دولت در تحقق آنها کوتاهی کرده است؛ نمونه آن تسهیلات 2 میلیارد دلاری متروی کل کشور است که در نهایت هم بی‌نتیجه ماند.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم با اشاره به بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک تهران اذعان داشت: طبق معمول هر سال در مهرماه به واسطه بازگشایی مدارس ترافیک شهر افزایش می‌یابد، این در حالی است که اگر اعتبارات مصوب پرداخت می‌شد، بخشی از این ترافیک قابل پیش‌بینی، کنترل می‌شد.

وی تاکید کرد: تسهیلات 2میلیارد دلاری و مصوبات مختص حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص در بخش مترو از دیدگاه مجلس اهمیت زیادی داشت که با تعلل قوه مجریه بی‌نتیجه ماند. این نماینده مجلس با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان و شکایت تعدادی از مجلسی‌ها به خاطر عدم‌اجرای مصوبات مربوط به مترو اذعان داشت: نمایندگان حق پیگیری قوانینی که تصویب می‌کنند را دارند و این کار از وظایف ما محسوب می‌شود.

کد خبر 145474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز