یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیروز بعد از ساعت‌ها گفت‌وگو با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دمشق، به خبرنگاران گفت که درباره حل بحران سوریه با اسد به توافق رسیده‌است.

اسد

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نبیل العربی با اشاره به دستیابی به توافقی با بشار اسد درباره گام‌های اصلاح‌طلبانه، افزود: در این دیدار بر گفت‌وگو با تمامی گروه‌های مردم سوریه صرف‌نظر از وابستگی‌های سیاسی‌شان به‌منظور تحقق آشتی ملی تاکید کردیم. وی که روز شنبه برای ارائه طرح اتحادیه عرب برای میانجیگری میان دولت و مخالفان سوریه به دمشق رفته‌بود، در پایان سفرش نسبت به نتایج گفت‌وگوهایش با مقامات سوری ابراز امیدواری کرد.

وی با اشاره به اینکه قرار است اصلاحات مطرح شده از سوی اسد امروز (دوشنبه) در جلسه عادی اتحادیه عرب در قاهره به بررسی گذاشته شود، تاکید کرد: در دیدار با اسد ضمن مطرح کردن نتایج نشست‌های اتحادیه عرب، بر ضرورت یافتن راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران جاری و توقف خشونت تاکید کردیم.در همین حال، رئیس‌جمهور سوریه با هشدار به نبیل العربی درباره خبررسانی گمراه‌کننده رسانه‌ها درباره تحولات جاری در کشورش، اقدامات و تصمیمات صادر شده از سوی دولت به‌منظور اصلاحات در سوریه را به اطلاع وی رساند.

اتحادیه عرب پیش از این طرحی برای برگزاری انتخابات و تشکیل دولت آشتی ملی طی 3 سال در سوریه ارائه کرده‌بود. هنوز معلوم نیست سرنوشت این طرح و واکنش مقامات سوری به آن چیست. خبرگزاری سوریه دیروز از آغاز گفت‌و گو میان دولت و مخالفان در دمشق ولاذقیه خبر داد.در همین حال دیروز وزیر خارجه فرانسه در سخنانی درحالی‌که به‌نظر می‌رسید از توافق اتحادیه عرب با سوریه نگران و خشمگین است، ناتوانی سازمان ملل در موضعگیری علیه سوریه را یک افتضاح خواند. او با تکرار سخنان سفیر آمریکا در سوریه گفت: فرصت برای اجرای اصلاحات در سوریه از دست رفته است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم دیروز در گفت‌وگو با شبکه عربستانی العربیه تاکید کرد که دیگر با اسد گفت‌وگو نخواهد کرد. او گفت: اسد می‌گوید با تروریست‌ها مقابله می‌کند اما این واقعیت ندارد و مثلا گلوله‌باران بندر لاذقیه عکس این را نشان داد. وی با اشاره به اینکه آنکارا در قبال تحولات دمشق با احتیاط رفتار می‌کند، در عین‌حال تصریح کرد: به هر حال ترکیه حرف خود را می‌زند چرا که نه ما بلکه اطرافیان اسد وی را به بن‌بست رسانده‌اند.

کد خبر 145356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز