گروه سیاسی: کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد همواره حمایت خود را از فعالیت‌های صلح آمیز ایران ابراز کرده‌اند.

مجامع جهانی

بار دیگر اعضای این جنبش عصر جمعه پس از برگزاری چندین جلسه طی نشست سفرای این جنبش حمایت خود را از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران اعلام کردند. این بیانیه قرار است در اجلاس آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی رئیس جنبش عدم‌تعهد قرائت شود. جنبش عدم‌تعهد در بیانیه اخیر خود از جمهوری اسلامی ایران جهت دعوت از معاون مدیرکل برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران به‌عنوان یک اقدام اعتماد ساز تقدیر به‌عمل آورده است. اما چند روز پیش‌تر یوکیا آمانو گزارشی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد. محتوای این گزارش نشانگر این موضوع است که در راستای مواضع اتخاذ شده از سوی وی برای محدودسازی توانمندی هسته‌ای ایران انتشار یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس اساسنامه خود یک سازمان تخصصی و فنی محسوب می‌شود، از این‌رو با توجه به رویکرد کارشناسی باید گزارش‌های این سازمان به دور از نگاه‌های سیاسی باشد زیرا اتخاذ رویکرد سیاسی بر ابعاد تخصصی و فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اثرات نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت.بنابراین آژانس باید فعالیت‌های خود را براساس اقدامات کارشناسان خود منتشر کند، درحالی‌که گزارش آمانو استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دارد. این قطعنامه‌ها نه تنها تعیین‌کننده حقانیت اجرایی گروه‌های درگیر در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست بلکه ماهیت سیاسی قطعنامه‌های شورای امنیت برای تمامی نظریه‌پردازان و تحلیلگران سیاست بین‌الملل امری طبیعی تلقی می‌شود.

جنبش عدم‌تعهد (NAM) سال ۱۹۶۱ میلادی در بحبوحه دوران جنگ سرد با تلاش جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر فقید هند، سوکارنو از اندونزی، جمال عبدالناصر از مصر و ژنرال تیتو از یوگسلاوی با هدف وحدت بین کشورهایی بنیان گذاشته شد که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم قرار داشتند. هم‌اکنون بالای 100 کشور که تقریبا بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند عضو آن هستند. تصمیمات اصلی نیز در اجلاس سران کشور‌های عضو این جنبش اتخاذ می‌شود. اجلاس سران غیرمتعهد‌ها هر سه سال یکبار برگزار می‌شود. سمت ریاست جنبش عدم‌تعهد نیز هر دوره به کشور میزبان اجلاس سران واگذار می‌شود.

اجلاس آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، فردا دوشنبه (21 شهریور )در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود و با توجه به تاثیر پذیری مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مواضع غربی‌ها در برابر موضوع هسته‌ای ایران، پافشاری بر مواضع و استقلال رای از سوی کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد می‌تواند مقامات آژانس را مجاب کند در گزارش‌های خود نشان دهند که واقعیت‌های فعالیت هسته‌ای ایران چیست و دستیابی به قابلیت و دانش هسته‌ای به مفهوم تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست.

کد خبر 145262
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز