چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: گزارش‌های منتشر شده از سی وسه پل اصفهان به‌عنوان یکی از آثار به جای مانده از دوران صفویه در ایران بیانگر وضعیت ناخوشایند کنونی این پل است.

آخرین گزارش تصویری منتشر شده که روز گذشته در خبرگزاری ایسنا منتشر شد از ترک خوردگی‌های عمیق بر این پل تاریخی خبر داده است. مرمتگران آثار تاریخی پیش‌تر اعلام کرده بودند که به‌دلیل مواد به کار رفته در ساختمان سی و سه پل که از جنس ساروج است ساختمان این پل درصورت نداشتن تماس با آب آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد دید. مرمتگران می‌گویند ساختمان‌های ساروجی می‌بایست حتما در معرض آب قرار داشته باشند تا آسیب نبینند.

تصاویر روز گذشته که بر خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت نشان داد که خشک‌شدن زاینده رود آسیب جدی به ساختمان سی‌وسه پل وارد کرده و ترک خوردگی‌های عمیقی در این بنای صفوی ایجاد شده است. محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس نیز دیروز به خبرگزاری فارس گفت که دستگاه‌های مسئول با خشکاندن زاینده‌رود این اثر عظیم فرهنگی را تخریب کرده‌اند. نماینده اصفهان، سازمان میراث فرهنگی و مدیریت آب را مسئول تخریب‌های موجود در ساختمان سی‌وسه‌پل دانست که اکنون 4 قرن از عمر آن می‌گذرد. محمدتقی رهبر افزود: خشکیدن زاینده رود علاوه بر آنکه این سازه عظیم فرهنگی را با مشکل مواجه کرده است موجب افزایش بیماری در اصفهان می‌شود.

وی گفت: با وضعیت فعلی زاینده‌رود و سی‌وسه‌پل، از حجم گردشگران این شهر تاریخی کاسته شده است. از سوی دیگر حفاری های مترو در اطراف این پل تاریخی نیز یکی از متهمان وضعیت به‌وجود آمده است. اگرچه مسئولان ساخت متروی اصفهان معتقدند که حفاری آنها مشکلی برای سی‌‌وسه‌پل ایجاد نمی‌کند، اما کارشناسان و طرفداران میراث فرهنگی این پروژه عمرانی را برای سه‌و‌سه‌پل خطرناک می‌دانند.

کد خبر 145047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز