همشهری آنلاین: عملیات مرمتی تعدادی دیگر از تابلوهای نقاشی موجود در موزه هنرملل سعدآباد آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مسئول موزه هنر ملل با اعلام این خبر گفت: این آثار که شامل تابلوی رنگ و روغن اثر ابوالقاسم حاجی زاده به ابعاد 134×134 ، تابلوی رنگ و روغن اثر معصومه سیحون به ابعاد 70×101 ، تابلوی ترکیب تجریدی انسان ها اثر ماسیمو کامپیگلی به ابعاد 80×98 ، تابلوی میز کنفرانس اثر یان سوبیسکی به ابعاد 89×146 ، تابلوی رنگ و روغن اثر سیما کوبان به ابعاد 51×152 و تابلوی ترکیب تجریدی دو منحنی رنگی اثر هربرت بایر به ابعاد 127×151 است، هم اکنون به منظور انجام عملیات مرمت به اتاق مرمت مجموعه منتقل شده است.

مهدیه منوچهری افزود: این تابلوها که همه از آثار هنرمندان معاصر است با تکنیک‌های مدرن کار شده‌اند.

وی ادامه داد : در تکنیکهای مدرن به علت تنوع در ساختار رنگی و ترکیب مواد، درصد آسیب پذیری آثار بالاتر است.

منوچهری در خصوص اثر ابوالقاسم حاجی زاده اظهار داشت: تابلوی مزبور به علت زیاد بودن ماده خشک کننده رنگ به کار رفته و بوم سـازی ضعیف، دارای ترکهای زیادی بوده که در سطح کار ایجاد شده است، همچنین سست و ضعیف بودن کرباس بوم،از دیگر آسیب‌های وارده به اثر است.

وی با اشاره به اثر یان سوبیسکی با عنوان میز کنفرانس نیز گفت: تیزی لبه‌های چارچوب در این تابلو موجب آسیب دیدن لبه‌های بوم شده و در بعضی قسمت ها باعث ایجاد پارگی شده است، در ضمن لایه‌ای از چربی پشت کرباس بوم نشسته که نیاز به تمیز کردن چربی و گرد وغبار در پشت و روی تابلو مشهود است.

مسئول موزه هنرملل با بیان اینکه در تابلوی رنگ و روغن اثر سیما کوبان از تکنیک ادغام رنگ های مات و گلنز (براق تند) استفاده شده است و به علت عدم تناسب در ترکیب و ساختار، یکدیگر را جذب نکرده افزود: این موضوع باعث پس زدگـی رنگ گلنز شده و آسیب به صورت لایه‌های جدا شده رنگ گلنز از سطح تابلو دیده می‌شود که باید با موزون سازی رنگ و تثبیت نهایی رفع شود.

منوچهری در خصوص آسیب شناسی تابلوی ترکیب تجریدی دو منحنی رنگی اثر هربرت بایر گفت: این اثر به علت بزرگی چارچوب و نداشتن حائل میانی در معرض واشدگی و ایجاد چروک در سطح بوم و تاب برداشتن چارچوب قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به ششمین اثر آسیب دیده که جهت انجام عملـیات مرمتی، به اتاق مرمـت انتقال داده شده اظهار داشت:در اثر معصومه سیحون، نوع رنگ و ماده کاربردی بتونه جِسو است، از این رو جهت نگهداری از آن باید از محافظ استفاده شود.

منوچهری در خصوص آسیب‌های این اثر افزود :در این تابلو ول‌شدگی بوم دیده می‌شود،همچنین قاب این تابلو دچار آسیب شده و لایه قطوری از چربی و گردو غبار پشت تابلو نشسته که نیاز به تمیز کردن و چربی زدایی دارد.

فتح اله نیازی،کارشناس مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار نیز با اشاره به رایج ترین آسیب‌های وارده بر تابلوهای موجود در موزه هنر ملل گفت:تابلوهای به سبک مدرن و معاصر به دلیل استفاده از رنگهای جسمی و همچنین به علت تفاوت ساختاری و تکنیکی،دچار آسیب و ریختگی رنگ شده و همچنین به علت تیزی لبه‌های چارچوب پوسیدگی در لبه های آن دیده می‌شود.

نیازی ضمن تشریح نحوه مرمت این تابلوهای نقاشی افزود: بوم‌سازی ضعیف ،سست و ضعیف بودن کرباس بوم و ترک‌های سطحی،پارگی بر اثر تیزی لبه‌های چهارچوب و لایه‌های گرد و غبار عمده‌ترین آسیب این تابلوها است.

بنابراین در مرحله اول با دو روش فیزیکی (استفاده از جاروبرقی مخصوص آثار موزه ای) و شیمیایی (استفاده از حلال ها) پشت و روی تابلوها غبارروبی و پاکسازی می‌شود.

وی درباره روش وصالی کردن گفت: برای رفع سوراخ‌ها و پارگی از روش وصالی کردن ابتدا پارچه کتان و ضخیم‌تر از پارچه اصلی بوم و به اندازه بیشتر از پارگی را با چسب های آکریلیک در راستای تار و پود چسبانده و با اتوی کوچک (آیرن ) آنرا صاف می‌کنیم و در نهایت سمباده زده می‌شود تا الیاف پارچه با کرباس یکدست شود.

نیازی با توضیح مرحله موزون سازی رنگی تأکید کرد: در این مرحله رنگ های به کار رفته باید از رنگهای تابلو یک درجه روشن تر باشند و در مرحله آخر با یک نوع رزین مرمتی تثبیت نهایی انجام می‌گیرد.

این کارشناس مرمت همچنین گفت: کلیه این تابلوها نیاز به تمیز کردن داشته و در مرحله پایانی جهت جلوگیری از گرد و غبار و لایه‌های چربی ،پشت تابلو با حفاظی از پروپیلن پوشانده می شود که این حفاظ با ایجاد بالشتک هوایی ،باعث هوادهی بهتر و رد و بدل شدن اکسیژن به پشت تابلو می‌شود.

وی با اشاره به تیزی چهارچوب آثار افزود: این مسئله باعث برش و پوسیدگی بوم شده بنابراین ابتدا چهارچوب را از بوم جدا کرده و سپس با پرداخت و سمباده زدن، به آن انحنا داده و تیزی را از بین می‌بریم،آنگاه آنرا با پارالوئید پوشانده و چهارچوب تثبیت می‌شود.

موزه هنر ملل قسمت زیر زمین کاخ ملت است که در بین سال های 1349- 1345 به موزه هنر اختصاصی تبدیل شد و در سال 1370 با عنوان "موزه هنر ملل" افتتاح شد و شامل مجموعه نفیس و ارزشمندی از چهار گوشه دنیا است.

عملیات ساماندهی و مرمت بنای کاخ موزه ملت و آثار موجود در آن از خردادماه سال جاری آغاز شده است و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

 

کد خبر 144899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز