خبرگزاری فرانسه: وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در نشست خود در بلژیک با افزایش تلاش‌های اقتصادی و نظامی برای مقابله با شبه‌نظامیان در افغانستان موافقت کردند، اما هیچ توافق مشخصی درباره افزایش شمار نیروها در افغانستان و یا بیشتر شدن منابع مالی کمک‌‌های خارجی در این کشور صورت نگرفت.

در این نشست وزیر امور خارجه آمریکا نیز خواستار حملات جدید علیه مهاجمان طالبان شد.

همزمان با نشست وزیران خارجه‌ ناتو در بروکسل آمریکا از آمادگی خود برای تخصیص مبلغ 6/‌10میلیارد دلار بودجه در افغانستان و تمدید مهلت ماموریت بیش از 3 هزار سرباز آمریکایی برای چهار ماه دیگر در این کشور خبر داد.

یاپ دی هوپ شفر، دبیر کل ناتو در پایان مذاکرات وزیران خارجه این سازمان گفت: ‌پیام صریح و روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه جامعه‌ بین‌الملل درصدد پیشبرد برنامه‌های خود در افغانستان است.

شفر افزود: این پیام، یعنی تلاش‌های مضاعف در زمینه‌ بازسازی و ما شاهد آنیم که کشورهای بیشتری در حوزه‌ی بازسازی و توسعه‌ی افغانستان مشارکت می‌کنند.

وی در ادامه گفت که بحث افزایش شمار سربازان ناتو در افغانستان احتمالا در نشست وزیران دفاع این سازمان در تاریخ 8 تا 9 فوریه در سویل اسپانیا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا در بحبوحه‌ی پیش‌بینی‌ها در خصوص احتمال افزایش حملات طالبان به موازات سپری شدن فصل سرما اظهار داشت که هم پیمانان ناتو باید مبارزات گسترده‌ای را در سراسر افغانستان آغاز کنند.

وی در حضور وزیران خارجه‌ سایر کشورهای عضو ناتو تصریح کرد: ‌اگر قرار باشد در بهار حملاتی صورت پذیرد این حملات باید از جانب ما ( نیروهای ناتو) باشد. این مبارزه باید سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک باشد و بلکه باید یک مبارزه‌ی نظامی باشد.

رایس هم‌چنین جزئیات برنامه‌ مالی آمریکا برای دو سال آینده در افغانستان - تخصیص 6/‌10 میلیارد دلار بودجه -را ارایه کرد.

این در حالی است که عملیات‌ها و برنامه‌های آمریکا در افغانستان از سال 2001 تا کنون مجموعا 14/1 میلیارد دلار هزینه برای واشنگتن در برداشته است.

کد خبر 14400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز