جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: هر اونس طلا در بورس‌های جهانی براساس پیش‌بینی‌ها مرز 1800 دلار را رد کرد و امکان افزایش قیمت این گرانبهاترین فلز جهان تا 1900 دلار هم دور از ذهن نخواهد بود

gold

 و این رشد قابل ملاحظه قیمت طلا در دنیا باعث شد تا ارزش سکه‌های طلا در ایران از نیم میلیون تومان هم فراتر رود و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در روزهای ابتدایی این هفته قیمت سکه در بازار داخلی افزایش خواهد یافت.

به گزارش همشهری، ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی که روز پنجشنبه از 1800 دلار عبور و دوباره افت کرده بود دیروز با حدود 36 دلار افزایش در نهایت حدود 1825 دلار قیمت خورد. کارشناسان علت افزایش جهانی قیمت طلا را بی‌ثباتی در اقتصاد حوزه یورو و نگرانی از بدهی‌های دولت آمریکا عنوان کرده‌اند؛ به‌ویژه اینکه تلاش دولتمردان آلمان و فرانسه برای یافتن راهی جهت بهبود اقتصاد منطقه یورو هم شکست خورد و برخی گزارش‌ها از افت شاخص رشد اقتصادی دنیا حکایت دارد.

افت بورس‌ها در جهان

خبر دیگر اینکه بورس‌های معتبر جهان به‌ویژه بورس‌های آسیایی افت شدیدی را تجربه کردند که نسبت به 2.5سال گذشته بی‌سابقه بوده است.به گزارش خبرنگار ما، افزایش قیمت طلا در جهان، بازار داخلی سکه و طلا در ایران را هم متاثر کرد؛ به‌نحوی که در معاملات بازار آزاد شهر تهران در روز پنجشنبه قیمت فروش سکه طرح قدیم و جدید به‌ترتیب 500 و 496 هزار تومان اعلام شد و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که امروز ارزش سکه طرح قدیم و جدید به‌ترتیب به بیش از 520 و 515 هزار تومان هم برسد.
محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت طلا و سکه گفت: زمانی که قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، بانک مرکزی ناگزیر از افزایش قیمت سکه است.

به گزارش مهر، بهمنی با اعلام اینکه بازار سکه هم‌اکنون روال عادی و طبیعی را طی می‌کند، اظهار کرد: با توجه به تحولات جهانی، بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ سکه را بالا نبرد؛ چراکه وقتی قیمت جهانی طلا به بیش از 1800 دلار در هر اونس می‌رسد، به تبع آن بازار داخلی نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: بانک مرکزی تابع نرخ جهانی طلاست و نمی‌تواند با تغییرات نرخ هر اونس طلا، قیمت سکه را در بازار داخلی ثابت نگاه دارد.

کد خبر 143571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز