پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

در نمایشگاه عکس«نماز و نیایش» هستم. به ساعت افطار نزدیک شده‌ایم و تالار وحدت خیلی خیلی آرام است. من هستم و عکس‌های جمشید بایرامی...تصویرها در ذهنم می‌نشینند.

کنار کاشی‌های رنگی امام‌زاده، زن با چادرگلدار ایستاده است و یک ثلث از نگاهش از دریچه چادر نمایان است... ردیف نمازگزاران عید فطر را می‌بینم. ایستاده‌اند به نماز. دیشب ماه شوال را دیده‌اند. اما رمضان در مدینه النبی‌ص حال و هوای دیگری دارد. در این نمایشگاه‌ بیش از 60 تابلو عکس از سفره‌های ماه مبارک رمضان در ایران و دیگر کشورهای مسلمان دیده می‌شود. این نمایشگاه بخشی از ویژه برنامه «دلشدگان» در تالار وحدت است.
 جمشید بایرامی، عکاس این مجموعه با اشاره به این که عکاسی از سفره‌های ملل مسلمان چهار سال به طول انجامیده است، می‌گوید:
« تمامی این عکس‌ها از مراسم افطار 60 کشور مسلمان در مکه و مدینه ثبت شده که 50 عکس آن در قطع 70 در 100 و بقیه در ابعادی بزرگ‌تر برای این نمایشگاه آماده شده است.»
این نمایشگاه تا 8 شهریور ادامه دارد.

اما از دیگر برنامه‌های تالار وحدت نمایش «اذان صبح» نوشته مهدی متوسلی و کار محمود فرهنگ است.

 با بازنویسی متن این نمایش توسط مهدی متوسلی برخی از شخصیت‌های این اثر نسبت به اجراهای پیشین حذف و برخی دیگر نیز تقویت شده‌اند.

در اجرای امسال بازیگرانی همچون جلیل فرجاد، انوشیروان ارجمند، سیروس کهوری نژاد، کرامت رودساز، کاظم نظری و اسدالله بابایی در کنار 40 بازیگر کودک و نوجوان و حدود 20 بازیگر نقش کوتاه به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین عامر مسافر آستانه طراحی حرکت این اثر مذهبی را بر عهده دارد.

نمایشگاه «اسماءالحسنی» در طبقه دوم تالار وحدت با 70 پوستر از هنرمندان ایرانی، بخش دیگری از برنامه دلشدگان است.

  • رمضان در فرهنگ‌سرای ملل

شب‌های رمضان در فرهنگ‌سراها هم حال و هوای دیگری دارد. در فرهنگ‌سرای ملل واقع در بوستان قیطریه هستم.

این‌جا غرفه‌های متنوعی در نزدیکی ساعت اذان بر پا شده است. غرفه‌هایی که شیرینی‌ها و خوراکی‌های ماه رمضان را ارائه می‌هند؛ انواع زولبیا ، بامیه ، آش و ...

در یکی از غرفه ها کودکان و نوجوانان نقاشی‌هایی درباره نماز می‌کشند و یک غرفه هم خاطرات ماه رمضان و اولین روزه را جمع آوری می‌کنند.

گروه مسیحا که یک گروه موسیقی سنتی است، برنامه اجرا می‌کند. افطار که می‌شود مسئولان فرهنگ‌سرا با کیک و شیر از روزه‌داران پذیرایی می‌کنند.

  • نمایشگاه قرآن

25 دانش آموز دختر و پسر تهرانی زیر نظر میثم خادمان از اعضای انجمن خوشنویسان ایران به مدت 10 شب در بخش تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، قرآن را کتابت کردند.

هفته پیش از این هنرمندان نوجوان تجلیل شد.نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران برپاست.

کد خبر 143464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز