چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶

آیدا ابوترابی: اخترک 2020 یک ستاره‌کوچک معمولی نیست!

هفته‌نامه دوچرخه شماره 615

یکی از معدود جرم‌های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو، در همسایگی کهکشان راه شیری است که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌ای رنگش که به گفته خودش آدم‌ها تا 1000 سال دیگر هم نمی‌توانند یکی مثل آن را بسازند، به سیاره زمین نگاه می‌کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. بعد از آن به دلیل علاقه و کنجکاوی‏ای که نسبت به زمین داشت، تصمیم گرفت گزارش‏های نجومی و فضایی خودش را برای ما بفرستد.

سفر جونو به مشتری

روی عکس کلیک کنید

اولین خبر مربوط است به سفر یک فضاپیما به نام جونو به سیاره مشتری. به گزارش اخترک 2020 هنوز ما زمینی‏ها اطلاعات ناقصی درباره این که سیارات منظومه شمسی چگونه شکل گرفته‏اند داریم. فضاپیمای جونو از نوع بدون سرنشین است و قرار است مدت پنج سال به کاوش بپردازد. باید منتظر ماند و دید که بعد از بازگشت چه‏قدر دانش ما درباره منظومه شمسی تغییر پیدا می‏کند. بد نیست اضافه کنم که مشتری بزرگ‏ترین سیاره منظومه شمسی است و با کشف 63 قمر در اطرافش رکورددار است.

کشف همسایه جدید زمین

خبر دیگری که اخترک 2020 برایمان فرستاده مربوط به کشف یک سیارک در نزدیکی زمین است. اخترک 2020 نمی‏داند چیزی که بیشتر از همه برای انسان‌ها مهم است، احتمال برخورد صخره‏های آسمانی به زمین است، به طوری که گاهی وقت‏ها باعث به وجود آمدن شایعات زیادی می‏شود. به گفته اخترک 2020 سیارک کشف شده هم‌اکنون حدود 80 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و قطرش بین 200 تا 300 کیلومتر است. طبق گفته کارشناسان در هیچ حالتی این سیارک به زمین برخورد نخواهد کرد.

آسمانی صاف میزبان بزرگ‏ترین تلسکوپ دنیا

از سفرهای تابستانی فضاپیماها که بگذریم خبری درباره بزرگ‏ترین تلسکوپ دنیا بگوییم که قرار است به زودی ساخته شود. بیابانی در شیلی محل ساخت این تلسکوپ است. اخترک 2020 تحقیقاتی زیادی درباره این که چرا این محل برای ساخت تلسکوپ انتخاب شده انجام داده و با مفهومی به نام «آلودگی نوری» نیز برخورد کرده. این طور که پیداست این مشکل تنها به زمینی‏ها بر می‏گردد و در دیگر کهکشان‏ها اتفاق نیفتاده است.

ماجرا از این قرار است که مرتفع‏ترین بیابان دنیا (به ارتفاع چهار هزار متر) به نام «آتاکاما» در شیلی، منطقه‏ای بکر و با آسمانی صاف است که به خاطر همین ویژگی‏اش ستاره‏شناسان زیادی را به خود جلب می‏کند.

باز مریخ و این‌بار آب مایع

«چرا شما زمینی‏ها دست از سر این مریخ بر نمی‏دارید؟!» این سؤالی بود که اخترک 2020 وقتی داشت درباره خبر جدید مریخ صحبت می‏کرد، با کنجکاوی زیادی طرح کرد. خوب این درست است که در بیشتر گزارش‏های اخترکی، یک خبر از سیاره سرخ رنگ منظومه شمسی نیز وجود دارد، اما این موضوع بی‏دلیل نیست. اول این‌که مریخ شبیه‏ترین سیاره به زمین است و به دلیل ویژگی‏هایی که دارد بهترین گزینه برای زندگی انسان به شمار می‏رود. دوم این که اگر بتوان روی آن آب پیدا کرد، آن گاه می‏توان امیدوار بود که در دیگر سیارات هم موجودات زنده وجود دارند.

تا به حال آب به صورت یخ زده روی این سیاره مشاهده شده است و این اولین باری است که در عکسی از مریخ آب به صورت مایع دیده می‏شود. دانشمندان احتمال می‏دهند این آب نمکی است و تحقیقات پیرامون آن همچنان ادامه دارد.