چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه سیاسی: محمد عباسی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و مهدی غضنفری با رای اعتماد مجلس نخستین وزیران وزارتخانه‌هایی شدند که برای نخستین‌بار پس از انقلاب تاسیس شده بود؛ رستم قاسمی گزینه پیشنهادی نفت نیز با رای بالای مجلس هدایت پیچیده‌ترین وزارتخانه کشور را به‌عهده گرفت.

مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، شاید برای رستم قاسمی می‌شد رای بالای 200 را از پیش حدس زد اما کسی گمان نمی‌کرد که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر رفاه، تعاون و کار از چنان اقبالی بین نمایندگان برخوردار باشند که به باشگاه وزیران 200 تایی دولت بپیوندند، در میان این گزینه‌ها عباسی تنها وزیری بود که با 165 رای سفید، به وزارتخانه ورزش و جوانان رفت. رستم قاسمی هم که مجلس از روزهای قبل تلویحا صلاحیت او را برای گرفتن مسئولیت ثروتمندترین وزارتخانه کشور تایید کرده بود با 216 رای سفید به این وزارتخانه رفت. او تنها وزیری بود که مهم‌ترین بحث‌های سیاسی کشور را بین موافقان و مخالفان رقم زد تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی خود نه به دفاع از شخص قاسمی که به دفاع از سپاه برآمد که اگر کسی عضو سپاه پاسداران است ذنب لایغفر مرتکب نشده است.

خبر دارم سپاه مخالف بود

رئیس مجلس اینگونه سخن گفتن را وقتی آغاز کرد که علی مطهری نماینده مردم تهران در مخالفت با قاسمی از پیوند مسائل نظامی، سیاسی و اقتصادی با ورود قاسمی به وزارت نفت ابراز نگرانی کرد. این سخنان اگرچه با نطق تاثیرگذار حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌توانست پاسخ داده شود اما رئیس مجلس شورای اسلامی خود به دفاع پرداخت که نباید کشور را از خدمات نیروهای خدوم، این نهاد مقدس که در موارد مختلف کارهای اساسی انجام داده است، محروم کنیم.

لاریجانی افزود: بنده اطلاع دارم که سپاه پاسداران مخالف وزیر شدن آقای قاسمی در وزارت نفت بود و مدت‌ها در این رابطه کشمکش وجود داشت ولی در نهایت وقتی که دیدند مشکلی به‌وجود آمده و وزارت نفت معطل است با ازخودگذشتگی نیروی خوب خود را به دولت دادند تا در وزارت نفت مشغول شود.صحبت‌های بعدی را فلاحت پیشه ایراد کرد که با اشاره به حرف و حدیث‌هایی مبنی بر گنجاندن نام قاسمی در فهرست تحریم‌های آمریکا و انگلیس خطاب به نمایندگان گفت: مگر افراد بی‌خاصیت را در لیست تحریم قرار میدهند؟ عزیزان! می‌خواهند فرزندان رشید شما را از فاز توسعه و پیشرفت کشور دور کنند. ما نباید اجازه دهیم که دشمنی‌های دیگران برای ما به یک معیار تبدیل شود. قاسمی هم که خود در چند روز گذشته به تمام حرف و حدیث‌ها پاسخ گفته و حتی اظهار داشته بود دست جریان انحرافی را از وزارت نفت قطع خواهد کرد به نمایندگان اطمینان خاطر داد که علاقه‌ای به سیاسی کاری ندارد و وزارت نفت را جایی برای سیاسی کاری نمی‌داند.

اجازه هیچ انحرافی را نمی‌دهم

اگر قاسمی را که همه با اطمینان خاطر از رای اعتماد مجلس به او صحبت می‌کردند و دیروز موضوع وزارتش سنگین‌ترین بحث‌ها را در صحن علنی رقم زد، در سر یک طیف از این 4 گزینه پیشنهادی قرار دهیم، بر آن سر طیف، محمد عباسی را باید قرار داد که کمترین اقبال را در روزهای گذشته در مجلس می‌شد نسبت به او مشاهده کرد و موضوع وزارتش دیروز در صحن علنی بحث‌هایی سیاسی را دامن زد؛ بحث‌هایی را که می‌شد به نوعی به همان موضوعاتی پیوند زد که در زمان معرفی نخستین گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان در صحن رقم خورد.

در آن زمان نمایندگان از حمید سجادی خواسته بودند تا از نقش جریان انحرافی بر معرفی‌اش به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان اعلام برائت کند؛ دیروز نیز حسن کامران وقتی در مخالفت با عباسی به نطق پرداخت از او سؤال کرد که چرا با وجود تاکید رهبرمعظم انقلاب بر پرهیز از موازی کاری، قبول کرده است که نماینده رئیس‌جمهور در امور آمریکای لاتین شود؛ پستی که مهرداد بذرپاش رئیس سابق سازمان ملی جوانان از پذیرفتن آن امتناع کرد و عباسی آن را در پذیرفت و در کنار کسانی چون حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی قرار گرفت.

شاید اگر موضوع فرصت 8 ماهه‌ای که از دی ماه سال گذشته از بین رفته است نبود که بنا به گفته موید حسینی صدر با گذشت 5 ماه از سال 90 ادارات ورزش شهرستان‌ها و استان‌ها به‌دلیل نداشتن وزیر در وزارت ورزش و جوانان نتوانستند حتی یک ریال برای پروژه‌های خود برداشت کنند؛‌ باز هم نمایندگان در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان می‌توانستند مته به خشخاش بگذارند اما بنا به مسابقات بین‌المللی که در پیش است آنها دیروز خواستند تکلیف وضعیت ورزش کشور را مشخص کنند. هر چند قسیم عثمانی نماینده بوکان نسبت به این مسئله هم در نطق ایراد گرفت که اگر قرار بود از روی اضطرار به کسی رای بدهیم چرا به آقای سجادی رای ندادیم؟

عباسی در دفاع از خود گفت: ما حتی یک لحظه از راه ولایت کوتاه نخواهیم آمد و به هیچ انحرافی و هیچ بخشی از کشور اجازه نمی‌دهیم که ارزش‌های متعالی ولایی این نظام را که سربازان ارشد آن در دولت و ارگان‌های متعدد تا‌کنون درخشیده‌اند، زیر سؤال ببرند و خدای‌ناکرده مشکلی از این جهت به‌وجود بیاید. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر پیشنهادی تعاون، رفاه و کار با 204 رای به این وزارتخانه راه یافت. شیخ‌الاسلامی که چندی پیش محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور از او به‌عنوان شخصی یاد کرده بود که شایستگی‌هایش اینقدر بالاست که رئیس‌جمهور مسئولیت 3وزارتخانه را به او سپرده است یک مخالف سرسخت داشت.

داریوش قنبری در مخالفت با او نطق کرد و از تناقضات علمی و کاری موجود در پرونده او سخن گفت. این نماینده‌ مجلس با اشاره به اینکه در برنامه‌ای که شیخ‌الاسلامی در مرداد 88 به نمایندگان ارائه کرد تنها 35 مقاله‌ علمی - پژوهشی داشت، افزود:‌ در برنامه‌ مرداد 90 ایشان بعد از گذشت 2 سال، اعلام کرد 60 مقاله دارد؛ همگان می‌دانند مقاله‌ علمی - پژوهشی یعنی چه؟ طبیعی است ایشان طی این دو سال معجزه نکرده است که بتواند 25مقاله علمی - پژوهشی تالیف کند، پس یا مقالات افراد دیگر را به اسم خود ثبت کرده یا خلاف گفته‌ است که این امر باید ثابت شود. قاضی‌زاده هاشمی نماینده مشهد و محسنی بندپی نماینده نوشهر در دفاع از شیخ‌الاسلامی نطق کردند.

بالاترین رأی به غضنفری

جالب بود که مهدی غضنفری دیروز بالاترین رای را در صحن علنی کسب کرد. 218 رای سفید مجلس او را به وزارتخانه تازه تاسیس صنعت،‌ معدن و تجارت فرستاد که از ادغام 2 وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن تشکیل شده است. به این ترتیب با رای اعتماد مجلس به این 4 وزیر، پرونده مناقشه طولانی مدت که بین دولت و مجلس بر سر ادغام وزارتخانه‌ها شکل گرفته بود بسته و کابینه دولت تکمیل شد.

حاشیه‌‌های جلسه رأی اعتماد به 4 وزیر دولت

محمود احمدی‌نژاد که دقایقی پس از شروع جلسه علنی در صحن حضور یافته بود، دقایقی کوتاه به دفاع از وزیران پیشنهادی‌اش پرداخت و بلافاصله صحن را ترک کرد. رئیس‌جمهوری بیشتر از 30 دقیقه در صحن علنی حضور نداشت.علی مطهری که با مخالفت خود با وزارت قاسمی، بحث‌هایی حاشیه‌ای را در صحن علنی دامن زده بود، پس از پایان جلسه علنی (نوبت صبح) با اصرار علی بنایی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به سمت رستم قاسمی رفت و با او روبوسی کرد.

انوشیروان محسنی بندپی که در دفاع از شیخ‌الاسلامی سخن می‌گفت به نگاه ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه به مقوله خصوصی‌سازی‌ پرداخت و گفت: شیخ الاسلامی گفته است اگر شستا (شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) را با ص(شصت تا) بنویسند من آن را یک تا خواهم کرد و همه را به بخش خصوصی می‌دهم.

در جلساتی که قبلا به رأی اعتماد و استیضاح اختصاص داشت؛ پخش اسلاید در مخالفت با وزیر از اسکوربوردهای مجلس معمول بود اما دیروز داریوش قنبری برای نخستین‌بار از اتاق فرمان خواست تا صدای شیخ‌الاسلامی را در صحن علنی پخش کنند که چندی قبل در کمیسیون اجتماعی گفته بود در حوزه اشتغال مسئولیتی ندارد.

صحبت‌های مطهری درباره ورود سپاه به حوزه سیاسی باعث شد که لاریجانی توضیحاتی در این باره بدهد. او مجبور شد از سابقه رستم قاسمی دفاع کند و با این جمله که مجلس با رأی نمادین به قاسمی به تمام این حرف‌وحدیث‌ها پایان دهد در مقام یک موافق ظاهرشد.

کد خبر 142177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز