مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: هشتمین جشنواره بین‌المللی «بسم‌الله» از 13 مرداد ماه به‌مدت 10 روز با آثار هنرمندان جوان در 6 موضوع در بخش نمایشگاهی فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

بسم الله

اما همزمان با آن با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، پوسترهای بسم‌الله هنرمندان جوان شهر را آذین‌بندی می‌کند. نخستین دوره جشنواره بین‌المللی بسم‌الله سال 81 برگزار شد و حالا مراسم تقدیر از برگزیدگان و ارائه تندیس بسم‌الله و رونمایی از کتاب هشتمین جشنواره، سوم شهریورماه امسال در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد و در هر بخش به 3 برگزیده جوایزی اهدا می‌شود. در جشنواره امسال 129 اثر با موضوعاتی چون بسم‌الله، عاشورا، رمضان، انتظار، نوروز، صلح و مقاومت به نمایش گذاشته می‌شود.

در نشست خبری که صبح دیروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد محمدرضا کمره‌ای مسئول برگزاری جشنواره بسم‌الله گفت: هر سال برپایی این جشنواره را با موضوع قدسی بسم‌الله آغاز کرده‌ایم و نخستین جشنواره بخش خصوصی با موضوع هنر دینی هستیم که امیدواریم به‌عنوان مرکز ثقلی برای همکاری و تعامل با مراکز مختلفی که علاقه به حضور در این عرصه دارند درآییم. کمره‌ای افزود:‌ بهمن‌ماه امسال فراخوان جشنواره را در 6 محور به 60 کشور و دانشگاه‌های جهان اسلام ارسال کردیم و در نهایت 5500 اثر در بخش داخلی و خارجی دریافت کردیم. همچنین آثاری از 15 کشور چون آمریکا، کانادا، بنگلادش، افغانستان، پاکستان، اردن و کشورهای آسیای میانه به جشنواره ارسال شده است.

کمره‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مجموعه فرهنگی هنری صبا، اعلام کرد: داشتن نمایشگاهی مناسب برای نمایش آثار جشنواره بسم‌الله مشکلی است که همیشه با آن درگیریم و امسال نیز مجموعه فرهنگی هنری صبا با درخواست مبلغی بالا ما را در برگزاری این رویداد هنری یاری نکرد اما با مساعدت فرهنگسرای نیاوران توانستیم این جشنواره را برگزار کنیم. مدیر مؤسسه فرهنگی هنری مکعب هنر افزود: همین معضل فضای نمایشگاهی سبب شد ما به فکر نمایشگاه ویژه آثار دینی برآییم و در همین راستا هم توانستیم مجوز نگارخانه «ترمه» را با هدف اشاعه هنر مذهبی دریافت کنیم و بعد از نمایش یک ماهه آثار جشنواره بسم‌الله این نوید را می‌دهیم که هر هفته آثار یک هنرمند را با حداقل هزینه‌ها به نمایش خواهیم گذاشت. وی از انتشار نخستین شماره مجله «مکعب» با رویکرد جوان‌گرایی و گسترش هنر و همچنین ارائه فضای جدیدی در عرصه هنرهای تجسمی در شهریور ماه سال‌جاری خبر داد.

کمره‌ای در بخش دیگری از سخنانش از انتشار پوسترهای هنرمندان جوان با موضوع بسم‌الله و رمضان در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: هفته آینده با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شهر تهران با پوسترهای هنرمندان جوان با موضوع رمضان و بسم‌الله آذین‌بندی خواهد شد. وی از برپایی این نمایشگاه در ونکوور کانادا خبر داد و افزود: بعد از تهران عازم ونکوور می‌شویم تا به دعوت یک گالری ایرانی به‌مدت 10روز نمایشگاهی در این کشور برپا کنیم. در ادامه این نشست کمره‌ای در پاسخ به سؤالی درباره اضافه شدن 5 عنوان خارج از موضوع بسم‌الله به این جشنواره گفت: در سال‌های گذشته این انتقاد بر ما بود که موضوع بسم‌الله برای یک جشنواره مستمر تکراری است؛ بنابراین پارسال تصمیم گرفتیم در سال‌های آینده روی مفاهیم دیگری نیز کار کنیم. به زعم ما آیه مبارکه بسم‌الله تکراری نیست و نوعی یادآوری‌کننده است اما برای متنوع شدن فضا و ارائه کارهای متفاوت 5 موضوع دیگر را هم در فراخوان اضافه کردیم.

مسئول جشنواره بسم‌الله اضافه کرد: امیدواریم از سال آینده فراخوان مجزایی برای بخش محتوایی و ارسال مقاله بدهیم و بتوانیم کتاب جامعی در حوزه تفسیر بسم‌الله داشته باشیم؛ حتی این پیشنهاد را به کتابخانه ملی داده‌ایم تا پرونده‌ای باز شود برای انواع بسم‌الله که طی این جشنواره از سوی هنرمندان ارائه خواهدشد.

کد خبر 142055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز