یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

محمد سرابی: ماریجوانا که شبیه اسم‌های دخترانه اسپانیایی است، به گیاهی گفته می‌شود که در خیلی از قسمت‌های جهان به عنوان یک ماده مخدر مصرف می‌شود و برگ‌های یک بوته است که در مزرعه‌های غیر قانونی کاشته می‌شود.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 612

مزرعه‌های غیر قانونی کاشت مواد مخدر مساحت کمی دارند، ولی این بار مزرعه‌ای در مکزیک پیدا شده است که ۱۲۰ هکتار مساحت دارد؛ درست مانند یک کشتزار بزرگ گندم.

به خاطر شرایط آب و هوا و همین‌طور ضعف سیاسی و اجتماعی، کشور‌های امریکای جنوبی محل تولید مواد مخدر در قاره امریکاست. گیاهانی که از آنها مواد مخدر تولید می‌شود توسط کشاورزان فقیر کاشته می‌شوند مواد اولیه مثل شیره این گیاهان در کارگاه‌هایی که به باند‌های تجارت مواد تعلق دارد فرآوری و بسته‌بندی می‌شود.

 کشاورزان محصولات خود را به قیمت پایینی می‌فروشند، ولی بعد از فرآوری قیمت محصول چند برابر بیشتر و حجم آن چند برابر کمتر می‌شود. این مواد به سوی شمال قاره و کشور امریکا حمل می‌شود. در این کشور مصرف‌کنندگانی هستند که حاضرند پول زیادی به خاطر آن بدهند. حمل ونقل مواد مخدر تا مرز مکزیک و امریکا زیاد مشکل نیست، ولی چون پلیس امریکا سخت‌گیر‌تر است و امکان دارد محموله‌ها را پیدا کند، در این مسیر بعضی از نیروهای امنیتی یا مقام‌های قضایی تحت کنترل یا حتی شریک قاچاقچیان هستند و بدون همکاری آنها امکان ندارد این همه مواد مخدر جابه‌جا شود.

فیلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری مکزیک، از سال ۲۰۰۶ با کمک ارتش به جنگ قاچاق مواد مخدر و خشونت‌های مربوط به آن رفت؛ زیرا گفته می‌شود پلیس با قاچاقچیان همدست است. یک سال بعد مزرعه‌ای ۶۴ هکتاری در ایالت سینالوآ کشف شد؛ ولی وسعت مزرعه ۱۲۰ هکتاری تازه کشف‌شده، تا حالا بی‌سابقه بوده است. یکی از فرماندهان ارتش مکزیک گفت دست‌کم برای نابودی کامل این کشتزار هشت روز زمان لازم است. در تصاویر هوایی، این مزرعه به صورت لکه‌ای بزرگ دیده می‌شود و باعث تعجب است که کشت و کار به این سادگی در آن انجام می‌شده است.

کد خبر 141716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز