نوشته: رابین گود؛ ترجمه سالومه ابطحی: معرفی برخی از مهارت‌های روزنامه‌نگاری آنلاین محور اصلی این مقاله است

journalism

یک آنلاین ژورنالیست در  یک سایت خبری کسی است که تحقیق می‌کند، می‌نویسد، ویراستاری می کند، مطالب را با عکس غنی می‌کند، با استفاده از منابع مکمل ایجاد ماخذ می‌کند و به مطالب لینک می‌دهد تا در اینترنت منتشر شود.

با این وجود با ازدیاد روز افزون وبلاگ‌ها (وب سایت‌هایی که بدون هیچگونه نیاز به پشتوانه‌ فنی یا مهارت خاصی به آسانی به روز می‌شوند) و جمعیت بزرگ دانشجویان جوان روزنامه‌نگاری، به نظر می‌رسد اکنون تنها تعداد معدودی از افراد مستعد در پی تقویت و بالا بردن سطح مهارت‌های لازم باشند. اگر شما یک بلاگر هستید ممکن است احساس کنید که این یک اغراق خودبینانه است؛ اما اگر  بلاگر نیستید احتمالا با بعضی از پیشنهاداتی که در این مقاله خواهم کرد، موافقید.

درست مثل بقیه فناوری‌ها،  دسترسی ناگهانی به ابزار و امکانات نشر مستقیم در شبکه نتوانسته به طور خودکار لشکری از گزارشگران و خبر نویسان فوق العاده ایجاد کند. هرچند که نشانه های زیادی دلالت بر تغییر تدریجی اما مثبت شرایط دارد.

درحالی که نویسندگان ، گزارشگران و منتقدان بزرگ و با استعداد، تنها از سهولت ایجاد شده توسط  ابزار نشر شخصی جدید مثل بلاگ‌ها بهره جسته اند ، اکثر تازه کارها خود را در میان  ابزارها و تجهیزات کاملا جدید و متفاوت از آنچه قبلا استفاده میکردند ، یافته اند.

واقعیت این است که کشف، کاوش و آشنایی با یک فناوری جدید برای هر کسی زمان بر است . در مرحله ابتدایی استفاده از ابزارهای جدید نشر، خیلی از افراد وقت بیشتری صرف کاوش، آزمایش، تجربه و درک ماهیت آن کردند تا پرسش در مورد قالب، سبک و رویکرد نوشتاری لازم برای تبدیل یادداشت‌های شخصی به نشر حرفه ای.

اکنون که هر رایانه متصل به اینترنت تبدیل به یک نشریه فعال شده است، آیا ما باید شروع به نوشتن کنیم یا بهتر است نگاهی به گذشته بیاندازیم و بهترین راه برای آموختن درس‌هایی از گذشته با بهره گیری از این ابزارهای جدید فوق العاده را که  اکنون در دسترس ما قرار دارد؛ا بیابیم؟ پس چطور به استقبال مرحله بعدی عصر فناوری نشر آنلاین برویم؟

من شخصا فکر می‌کنم اولین قدم در این مسیر باید قدمی باشد در جهت ارزش گذاری و ارزیابی دوباره عناصر روزنامه نگاری چاپی، تحقیق آکادمیک و نشر رسانه‌ای در مفهوم عام که با سرعت به سمت افق های جدید باز شده توسط آر.اس.اس، ویکی ها و بلاگ‌ها پیش میروند و بعضی از ما آنها را به فراموشی سپرده ایم.

ترکیب کردن رویکردهای کلیدی روزنامه نگاری، تحقیق و نشر رسانه ای با واقعیات روزنامه نگاری آنلاین که با سرعت دنیای اینترنت را فرا گرفته است، می‌تواند به افزایش ارزش و اعتبار اطلاعات ارائه شده توسط نویسندگان مشهور اما مستقل و وبلاگ نویسانی که می‌خواهند در کوتاهترین زمان ممکن  به رهبران عقیدتی تبدیل شوند ، کمک کند.

پس برای تبدیل شدن به سردبیر یک سایت خبری آنلاین ، برای تبدیل شدن به یک گزارشگر یا نویسنده ای که می‌تواند جایگاه خود را به عنوان یک وزنه حرفه‌ای تثبیت کند، در حالی که احترام و توجه رسانه های سنتی را به خود جلب می‌کند و به طور فزاینده ای مورد احترام شرکت‌های تبلیغاتی و روابط عمومی قرار می‌‌گیرد، چه باید کرد؟

اینجا به چند قاعده آسان و پایه ای اشاره می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم آنها را به کار گیرید.

ثبات
در باره هرچه می نویسید یا گزارش می‌دهید، در مورد پوشش به موقع ، تحلیل جزء به جزء، قالب و سبک؛ ثبات داشته باشید .مدام تغییر نکنید. آزمایش و خلاقیت؛ ویژگی‌های خوبی هستند اما باید به عرصه‌های شناخته شده و فضاهای مرتبط با آنها محدود شوند . در بیشتر نوشته های خود شخصیت، هویت، بصیرت و پیام ماموریت خود را به شیوه ای ثابت و دارای ارتباط منطقی به نمایش بگذارید.

تحقیق
آیا در مورد موضوعی که می‌خواهید بنویسید، تحقیق می‌کنید؟ هیچگاه خبری را تنها با چک کردن وب سایت رسمی مربوطه یا با دوباره نویسی اخبار خبرگزاری‌ها تنظیم نکنید. مقالاتی را که دیگران در مورد مطلب مشابه نوشته اند، چک کنید و به وبلاگها برای خواندن نقل قول‌ها و اظهار نظرها سر بزنید.

می‌توانید از ابزارهای فوق‌العاده موجود در سایتهای Technorati, Feedster, Pubsub, Blogpulse, Bloglines استفاده کنید تا از اینکه دیگران درباره هم چه می‌گویند و چه کسانی قبل از شما در مورد مطلب مورد نظرتان نوشته اند ، مطلع شوید.

تعریف
تمامی اصطلاحات مربوط به  مفاهیم جدیدی را که ارائه می‌دهید؛ تعریف کنید و روشن سازید و به تمایل مخاطب‌تان برای یادگیری و درک آنچه شما مدتها پیش آموخته بودید، احترام بگذارید. با استفاده از دستور   define در Google می‌توانید مفاهیم جدیدتان را به یک منبع آنلاین که توضیحات کاملی در باره اصطلاحات فنی و لغات جدید دارد، لینک دهید.

عنوان بندی
مسئله عنوان بندی یکی از ارزشمندترین امتیازاتی است که یک سردبیر آنلاین می‌تواند برای خود ایجاد کند . همانطور که بسیاری از کاربران اینترنت هنگام کاوش و جستجو در مورد مطلب مورد نظرشان با استفاده از موتورهای اصلی جستجو دریافته‌اند، ایجاد عنوان‌هایی که مناسب با طبقه بندی‌ها و الگوهای موتورهای جستجو باشد یک نیاز غیر قابل اجتناب است. پس چطور باید مطلوبترین عنوان را انتخاب کرد؟ من سه قانون ساده پیشنهاد می‌کنم:
کوتاه بودن، مربوط به موضوع بودن، کاربر مدار بودن.

طبقه بندی
از آنجائی‌که اینترنت به عنوان یک کتابخانه مجازی گسترده و بی پایان عمل می‌کند ، استفاده از تگ گذاری و طبقه بندی هرگونه مطلب منتشر شده بر روی شبکه جهانی از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و معمولا مرحله‌ای است که ارزش آن کم شمرده می‌شود.

برای دست یابی به حداقل سطح طبقه بندی در سیستم نشر آنلاین یا بلاگتان، کلمات کلیدی را در هر مقاله مشخص سازید و اجازه دهید کاربران هم مطلب شما را تگ کنند و بر حسب علاقه مندی هایشان آن را طبقه بندی کنند. 

ارجاع دهی
ارجاع دهی، ارجاع دهی، ارجاع دهی. اگر می‌خواهید اعتبار خود را در دنیای نشر آنلاین افزایش دهید باید بدانید اهمیت ارائه ارجاع‌های مناسب و متعدد درست به اندازه اهمیت نوشتن خود مقاله است. ارزش ایجاد و نمایش لینک‌های دیگر نویسندگان که از مطلب شما حمایت می‌کنند، آنرا مستند می‌کنند و به آن نکاتی می‌افزایند به اندازه طلاست، به ویژه اگر شما از جایگاه مطرحی در نشر آنلاین برخوردار نباشید.

محتوای تکمیلی
این احتمال وجود دارد که خوانندگانی که به دنبال تحقیق در مورد موضوعی خاص هستند و یا به دنبال پاسخ‌های مشخصی برای سئوالاتشان می‌گردند مطلب شما را بخوانند. با جفت کردن مقاله تان با منابع محتوایی مثل کتاب‌ها، گزارش ها و تبلیغات مرتبط، میتوانید ارزش و کیفیت تجربه ای که به مخاطبانتان عرضه میکنید را به میزان قابل توجهی بالا ببرید.

ساختار مقاله‌تان مشخص باشد
معرفی کنید، شرح دهید، برای حمایت از مطلبتان جزئیات بیاورید و نتیجه گیری کنید. حتما  خلاصه کوتاهی از شرح مقاله بدهید. در شرایطی که مردم بیش از پیش فیدهای آر.اس.اس را جستجو می‌کنند و موتورهای جستجو باید در کمترین زمان ممکن صفحه های نتایج را نمایش دهند ، مشخص کردن لحن، موضوع و نکات کلیدی ای که در مقاله تان می آورید ، پیش از شروع خود مقاله امری حیاتی به نظر میرسد.

صفحه‌ای واضح و خوانا داشته باشید
هر چه لی اوت صفحه شما واضحتر و خواناتر باشد، صفحه بندی حرفه ای تری داشته باشد و میزان آگهی ها و بقیه عواملی که باعث ایجاد حواس پرتی مخاطبان کمتر باشد، بهتر است.

به جزئیات توجه کنید
توجه به جزئیات وجه تمایز حرفه‌‌ای‌ها از آماتورهاست، حتی در دنیای رنگین وبلاگ‌ها . دامنه توجه به جزئیات از بهینه سازی آرایش و گردش در صفحات گرفته تا خوانایی مطالب و تعداد غلط‌های دیکته ای و یا حتی نوع تنظیم خبر که تصویر شتاب در نوشتن اخبار را به خواننده ندهد، در بر می‌گیرد.

یکی از قواعد موثری که توسط بعضی ها مورد استفاده قرار گرفته، بررسی مطلب پس از چاپ آن است. بازبینی محتوایی که روی صفحه نمایش قرار گرفته ، ایده چندان جالبی نیست، علی الخصوص اگر مطلب نوشته خودتان باشد. از سوی دیگر خیلی از نویسنده های آنلاین مطالبشان را پس از نشر چک نمی‌کنند و این امر باعث می‌شود اشتباهات قابل پیشگیری و غیر قابل پیش بینی که مثلا در صفحه آرایی به وجود می آید را متوجه نشوند. بنابراین قبل از نشر آنلاین مطلبتان حتما آن را  دوباره چک کنید.

کیفیت نوشتاری
به هر زبانی که می نویسید، مطلبتان باید به نحوی شایسته نوشته شود، دیکته کلماتش چک شود و حتی المقدور توسط شخص دیگری باز خوانی شود. اگر خوانندگان شما حین خواندن مطلبتان متوجه چندین اشتباه دستوری یا نحوی شوند به سرعت دلسرد می‌شوند.

گرچه من با شما موافقم که اطلاع رسانی با کیفیت و به موقع از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین فکر می‌کنم که با افزایش تعداد منابع خبری مستقل؛ ممکن است  کیفیت نوشته ها وجه تمایز کسانی باشد که در خیل وسیع گزارشگران، توجه و احترام بیشتری کسب خواهند کرد.

کنترل دیکته لغات
برای همه نویسندگان چه آنهایی که به زبان مادری و چه آنهایی که به زبان دیگری می نویسند، کنترل دیکته لغات برای هر مقاله ای یک باید است. از آنجایی که ابزارهای تصحیح‌گر دیکته؛ فرق بین بسیاری از کلمات را تشخیص نمی‌دهند ، کنترل مقالات توسط شخص دیگر پیش از نشر همیشه ضروری است.

این اقدام بسیار مثبت است چون معمولا مغز نویسنده توانایی بازبینی نوشته های خود را به طور کاملا بی غرضانه و منتقدانه ندارد. البته ایجاد مقبولیت به عنوان یک سردبیر تلاشی فراتر ازاجرای این چند نکته مختصر را می‌طلبد.

پایبندی به نکات ذکر شده می‌تواند رهنمودهایی ابتدایی برای کسانی باشد که تجربه کمتری در زمینه نوشتن برای عموم دارند و به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های شخصی سردبیری و گزارشگری آنلاین خود را تقویت کنند. 

حالا به نظر شما چه نکات دیگری را می‌توانیم به این مطلب اضافه کنیم؟

www.masternewmedia.org 

کد خبر 14120

برچسب‌ها