دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه واژه روزنامه‌نگاری الکترونیک، روزنامه‌نگاری دیجیتال و روزنامه‌نگاری سایبر به عنوان واژه‌هایی معادل با روزنامه نگاری‌آنلاین،‌ به کار می‌روند

روزنامه‌نگاری آنلاین

روزنامه نگاری سایبر - دیجیتال - آنلاین، یک کانال تازه برای تحویل، بسته بندی و توزیع اطلاعات از سوی سازمان‌های خبری است. روزنامه نگاری سایبر، محیطی است که در آن ارائه انواع خبرها امکان پذیر است، در این محیط انواع عناصر رسانه‌ای با یکدیگر ترکیب شده و باعث تعامل دو سویه در تولید و مصرف استفاده کنندگان از محتوا می‌شوند و این امر به تسهیل توزیع و پس‌فرست می‌انجامد.

آنچه باعث تمایز روزنامه نگاری سایبر از روزنامه نگاری سنتی شده است، دوسویه‌گی و قابلیت دسترسی لحظه‌ای به محتوا است. به محض این که محتوای روزنامه‌ها دیجیتال شده و به فضای وب ارسال می‌شود، هر کس از هر جای دنیا می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و آنها را بخواند.

همچنین محتوای دیجیتال می‌تواند به طرز پیوسته‌ای روزآمد شود، به طوری که هیچ خبری جنبه آرشیوی به خود نمی‌گیرد. جنبه دیگر این تمایز، ارائه مصاحبه‌های زنده است.

روزنامه نگاری، هر گونه روایت غیرداستانی یا مستند است که حقایق و رویدادهایی را که عمیقاً ریشه در زمان (چه موضوع روز و چه تاریخی) دارند گزارش یا تحلیل می‌کند.

خبرنگاران، نویسندگان و دبیران، این روایت‌ها را انتخاب و تنظیم می‌کنند تا روایتی را از دیدگاهی متفاوت بیان کنند.

روزنامه نگاری آنلاین شامل حوزه‌های متعددی است و اصلی‌ترین بستر آن شبکه جهانی World Wide Web  است.

روزنامه نگاری سایبر از نظر برخی از کارشناسان جهانی این عرصه در یک جمله:

  • پروفسور مک آدامز (از دانشگاه فلوریدا): روزنامه نگاری سایبر، همان آنلاین ژورنالیسم است.
  • پروفسور رالف برنگر(استاد روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه آمریکایی قاهره): روزنامه نگا ری سایبر گردآوری اخبار و حقایق از منابع بین‌المللی، منطقه ای و محلی از طریق اینترنت است.
  • برتران پکه ری (سردبیر وبلاگ سردبیران جهان): روزنامه‌نگاری سایبر پدیده‌ای جدید و بسیار مهیج است و بسیار به ژورنالیسم رادیویی شبیه است.
  • پروفسور وینسنت ماسکو (رئیس بخش پژوهشی ارتباطات و جامعه در دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه کوئینز کانادا): روزنامه نگاری سایبر نوعی از روزنامه‌نگاری است که در آن محتوای آنلاین نشر و توزیع می‌شود.
  • نیل نمت (روزنامه نگار و استاد ژورنالیسم دانشگاه پوردو آمریکا): روزنامه نگاری سایبر آینده محصولی کاملا جدا از نسخه چاپی است.
  • پروفسور لارنس پینتاک (استاد ژورنالیسم دانشگاه میشیگان، گزارشگر سی بی اس، ای بی سی نیوز و نویسنده امریکن ژورنالیسم ریویو): روزنامه نگاری سایبر، استفاده از اینترنت به عنوان حاملی برای گزارشگری است.
  • پروفسور پاول (رئیس انستیتو مطالعات رسانه‌های نوین و مسئول بخش تمرکز بر تاثیرات محیط رسانه‌های مدرن این انستیتو و استاد کالج روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه مینه سوتا آمریکا): روزنامه نگاری سایبر نوع تازه‌ای از روزنامه نگاری است که در آن هر کس رسانه خود را دارد.
  • پروفسور یحیی کمالی‌پور (رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاقه دانشگاه پوردو آمریکا و سردبیر ژورنال رسانه‌های جهانی): تلاقی رسانه‌های قدیم با کامپیوتر باعث به وجود آمدن روزنامه‌نگاری سایبر یا آنلاین ‌ژورنالیسم شده است.
کد خبر 105993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز