علی شاکری: در میان 6مدال دوومیدانی ایران در نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در «کوبه» ژاپن بدون شک مدال طلای هادی سپهرزاد در دهگانه ارزش دیگری داشت.

هادی سپهرزاد - ورزش - دوومیدانی

 سپهرزاد سرانجام پس از 4دوره انتظار توانست نخستین مدال طلای خود را در یکی از سخت‌ترین ماده‌های دوومیدانی به دست آورد و ناکامی بازی‌های آسیایی گوانجو را به فراموشی بسپارد.

رکورد به‌دست‌آمده از سوی قهرمان جدید دهگانه آسیا اگرچه به دلیل شرایط آب‌وهوایی مسابقات با رکورد شخصی‌اش فاصله داشت ولی او را امیدوار ساخت که با انگیزه‌های قوی‌تر در پی کسب سهمیه المپیک 2012لندن در یکی از دو رویداد پیش‌رو (مسابقات دانشجویان جهان یا مسابقات جهانی کره) باشد. سپهرزاد که در نخستین حضور المپیکی‌اش در 2008 پکن به مقام بیست‌ودوم دست پیدا کرد، حالا با رهایی از بند مصدومیت به ثبت رکورد بهتری از خود در المپیک لندن امیدوار است. رکورددار دهگانه ایران در گفت‌وگو با همشهری از آرزوهایش گفت و اینکه دوست دارد تا قبل از خداحافظی از دوو‌میدانی، رکورددار این ماده در آسیا شود. این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • فکر می‌کردی که در کوبه با رکوردی پایین‌تر از رکوردهای شخصی‌ات بتوانی به مدال طلا دست پیدا کنی؟

راستش هرگز فکر نمی‌کردم چرا که وضعیت آب‌وهوایی به‌هیچ وجه مناسب مسابقات نبود و هوای بارانی‌ امان همه را بریده بود! با وجود چنین بارانی رقابت سنگین آن‌هم در 10ماده واقعا دشوار است. از اینکه توانستم پس از 2دوره، مدال‌های نقره سال‌های 2007 و 2009 را به طلا ارتقا بخشم بسیار خوشحالم، اگرچه رکورد به‌دست‌آمده در کوبه با رکورد شخصی‌ام نیز فاصله دارد. هدف کسب مدال طلا بود که به آن دست پیدا کردم.

  • این رکورد حتی از رکورد 4سال پیش شما در امان اردن که منجر به کسب نخستین مدال نقره‌ات شد هم پایین‌تر بود.

درست می‌گویید ولی توضیح دادم که شرایط جوی کوبه اجازه مانور بیشتر را نه‌تنها از من و سایر ورزشکاران شرکت‌کننده در دهگانه بلکه از همه آنانی که تنها در یک ماده به میدان رفته بودند هم گرفت. اگر در کوبه وضعیت آب‌وهوایی اجازه می‌داد مطمئنا چندین رکورد آسیا جابه‌جا می‌شد ولی این اتفاق نسبت به دوره‌های قبل کمتر افتاد. در مورد رقابت‌های 4سال پیش در امان نیز این نکته را باید بگویم که در آن رقابت‌ها حقم مدال طلا بود ولی روی اشتباه خودم و کم‌تجربگی از کسب مدال طلا دور ماندم.

  • پس با این حساب، مدال طلا را با 4سال تاخیر به دست آوردی. واقعا چه اتفاقی در آن سال برایت افتاد که نتوانستی به آرزویت برسی؟

من در امان تا رقابت‌های مرحله پایانی دوی 1500متر 95امتیاز از حریف قطری‌ام احمدحسن پیش بودم ولی در مرحله پایانی اگر به جای رکورد 4ثانیه و 49صدم ثانیه، رکورد 4ثانیه و 47صدم را بر جای می‌گذاشتم طلا در مشتم بود. فقط می‌توانم با حسرت بگویم که چوب کم‌تجربگی‌ام را خوردم.

  • می‌توان امیدوار بود که روزی سپهرزاد بتواند رکورددار این ماده در آسیا شود؟

زدن رکورد آسیا به این آسانی‌ها نیست. کاریوف قزاق در رقابت‌های المپیک آتن با رکورد 8700 امتیاز نه‌تنها به مقام سوم و مدال برنز این بازی‌ها دست پیدا کرد بلکه توانست رکورددار جدید این ماده در قاره‌ آسیا شود. البته هم‌اکنون این قهرمان قزاق روزبه‌روز در حال فاصله گرفتن از روزهای اوجش است. در سایه تلاش و پشتکار همه‌چیز شدنی است و می‌توان به شکستن این رکورد امیدوار بود.

  • بهترین رکورد سپهرزاد در چه سالی و در کجا به دست آمده و آیا می‌توان امید داشت که شما بتوانید در حضور سومتان در بازی‌های آسیایی «اینچون» بالاخره طلسم ناکامی در این بازی‌ها را باطل کنید؟

من واقعا بدشانسم چرا که در 2دوره از بازی‌های آسیایی به دلایل مختلف از کسب مدال محروم مانده‌ام. بازی‌های آسیایی2006 دوحه را به دلیل مسمومیت از دست دادم و در بازی‌های آسیایی گوانجو نیز در شرایطی که گام به مرحله دوم رقابت‌ها گذاشته بودم، هنگام رقابت‌های پرش طول از ناحیه پا دچار مصدومیت شدم و نتوانستم به مسابقات ادامه دهم. بهترین رکوردم رکورد ورودی به المپیک 2008 پکن بود که 7711 امتیاز کسب کردم.

  • یعنی اگر درگوانجو مصدوم نمی‌شدی بخت کسب مدال را داشتی؟

شک نکنید، آنقدر آماده بودم که حتما روی سکو می‌رفتم ولی انگار قسمت نبود. شاید در بازی‌های آسیایی «اینچون» همانند مسابقات قهرمانی آسیا در کوبه بتوانم جبران مافات کنم.

  • شما در چند دوره از مسابقات داخل سالن آسیا هم شرکت کرده و به عناوین خوبی رسیده‌ای؛ آیا این موضوع صدمه‌ای به حضورت در مسابقات هوای آزاد وارد نمی‌کند؟

خیر، اتفاقا حضور توأمان در مسابقات داخل سالن و هوای آزاد تاکنون برای من مشکل ایجاد نکرده است. من سابقه نایب‌قهرمانی و قهرمانی در مسابقات داخل سالن را دارم.

  • رقابت‌های داخل سالن و هوای آزاد چه تفاوتی با هم دارند؟

مسابقات داخل سالن در 7ماده تحت عنوان هفتگانه برگزار می‌شود، در حالی که مسابقات هوای آزاد با توجه به رقابت شرکت‌کنندگان در 10ماده موسوم به دهگانه است.

  • کدام‌یک از ماده‌ها در داخل سالن برگزار نمی‌شود؟

پرتاب دیسک، پرتاب نیزه و 400متر در رقابت‌های داخل سالن انجام نمی‌شود.

  • شما تخصصتان بیشتر در دهگانه در کدام ماده است؟

در پرتاب دیسک که حدود 51 تا52 متر دیسک را پرتاب می‌کنم.

  • پس به نوعی رقیب حدادی و برادران صمیمی هم محسوب می‌شوی؟

من کجا آقای حدادی کجا؟ احسان‌خان تنها دوومیدانی‌کار ایرانی است که در آسیا رکورددار است و همه به وجودش افتخار می‌کنیم. حدادی در صورت آماده‌بودن از هر نظر یک ورزشکار در ابعاد جهانی است و به نوعی الگوی فنی من هم به حساب می‌آید. او روحیه و اعتمادبه‌نفس شگفت‌انگیزی دارد.

  • در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی که هر دو در یک برنامه در کنار هم حضور داشتید، او نقش منتقد و شما نقش مدافع فدراسیون را بازی می‌کردید؛ دلیلش چه بود؟

او شرایط کاملا متفاوتی با من دارد. من در حال حاضر با یک مربی ایرانی هم می‌توانم به اهدافم برسم ولی او نیازهای متفاوتی برای رسیدن به اهداف بزرگش دارد که کاملا برای من قابل احترام است. من در حال حاضر هیچ مشکلی با فدراسیون ندارم و بعد از این مدال طلا هم شرایطم کاملا با گذشته تفاوت پیدا کرده است.

  • شما 2سال پیش در ازدواجی کاملا ورزشی با زهرانبی‌پور، قهرمان پنجگانه غرب آسیا و داخل سالن آسیا ازدواج کردید ولی فعلا خبری از او در تیم ملی نیست.آیا او از ورزش دوومیدانی خداحافظی کرده است؟

همسرم بعد از عمل جراحی رباط صلیبی بازنشسته شده و فعلا مشغول نگهداری بچه شش‌ماهه ماست.اگر هم بخواهددوباره برگردد خودش در این زمینه تصمیم خواهد گرفت.

  • در حالی که خیلی از دوو‌میدانی‌کاران سرشناس از نداشتن مربی خارجی گلایه‌مندند، چگونه شما در این زمینه اعلام بی‌نیازی می‌کنید؟

من فعلا نیازی نمی‌بینم و با کمک آقای خسروشیری مشکلی در راه کسب سهمیه المپیک ندارم.

  • شما از همان بدو فعالیت در دوومیدانی با دهگانه شروع کردی؟

من از همان 11سال پیش که قدم به دوومیدانی گذاشتم با رشته دهگانه شروع کردم و با دهگانه هم می‌خواهم از دوومیدانی خداحافظی کنم.

  • فکر می‌کنی وقت خداحافظی سپهرزاد کی فرامی‌رسد؟

من تازه 28سال دارم و فکر می‌کنم که حالا حالاها توان حضور در میدان را دارم. آرزوهای زیادی دارم که هنوز به خیلی از آنها نرسیده‌ام. حضور در المپیک، کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی و کسب رکورد آسیا از جمله این آرزوها هستند. در دهگانه بسیاری از قهرمانان در سن بالای 30سال از سکوی المپیک بالا رفته‌اند و من هنوز فرصت دارم تا به‌ آرزوهایم جامه عمل بپوشانم.

کد خبر 140771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز