علی شاکری: خاطره مدال طلای سجاد مرادی در دوی 800متر بازی‌های آسیایی گوانجو به این زودی‌ها از ذهن‌ها پاک نخواهدشد، همانگونه که با گذشت نزدیک به 36 سال از بازی‌های آسیایی تهران هنوز آن پرش تاریخی تیمورغیاثی در عصر پاییزی سال 1353 در ورزشگاه آزادی تهران در رقابت با «نی‌چی‌چین» چینی رکورددار جهان همچنان از یادها نرفته است.

سجاد مرادی - دوومیدانی

 سجاد درست 48 ساعت پس از رقابت فشرده با دوندگان آفریقایی تغییرملیت داده کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در 1500متر و باکسب مدال نقره این ماده ،توانست با فداکاری برادر کوچک‌ترش امیر به طلایی دست یابد که سال‌های سال بود دوومیدانی ایران آرزویش را داشت. مرادی که سابقه حضور در 2 المپیک آتن و پکن را دارد امیدوار است که بتواند در سومین حضور المپیکی‌اش در لندن با همراهی سرمربی معروف الجزایری «گابریل سعید جرمی» با کسب مدال از دوومیدانی خداحافظی کند. سجاد در گفت‌وگو با همشهری پاسخگوی سوالات مختلف بود.ماحصل این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

  • در گوانجو سجاد تنها دونده‌ای بود که در چند ماده به تیم ملی دوومیدانی ایران کمک کرد، آیا این امر دلیل خاصی داشت؟

البته در تمامی تیم‌ها و در بسیاری از رویدادها برخی از دونده‌ها با خصوصیاتی ویژه همواره ایفاگر این نقش هستند و حکم «آچار فرانسه» رادارند.

  • ظاهرا قراربود بعد از 1500متر و 800متر در دوی امدادی 4 در400 متر نیز روی پیست ظاهرشوی ولی قسمت نبود که در این ماده هم مدال بگیری؟

من انگیزه زیادی برای رسیدن به مدال سوم داشتم اما تقدیر چیز دیگری بود. من روز اول و دوم آذر در دور مقدماتی و نهایی 1500متر دویدم و در روزهای سوم و چهارم هم در800 متر ظاهر شدم و در روز پنجم نیزبه عنوان نفر ذخیره تیم 4 در 400متر بودم و قرار بود درصورت راهیابی تیم به فینال بدوم اما درعین بدشانسی در شروع مسابقه این ماده پای یکی از بچه‌های تیم ایران در خط یک یا 2روی خط رفت و من و تیم ایران از رسیدن به مدال احتمالی محروم ماندیم.

  • در1500 متر هم اتحاد دوندگان آفریقایی کشورهای عربی باعث شد تا از مدال طلا دور بمانی؟

درست است آنها در دور آخر با اتحادشان موجب شدند تا من تنها با60 صدم ثانیه از طلا دور بمانم.

  • و شما هم در 800متر با کمک برادرت امیر به نوعی تلافی کردید؟

بله، اما باورکنید این یک تصمیم از قبل طراحی شده نبود. امیر درست 10 دقیقه قبل از مسابقه پیش من آمد و از تصمیمش مرا باخبر ساخت و من با توجه به زحماتی که او کشیده بود، امیر را از این کار برحذرداشتم و مخالفت کردم ولی او گفت با طلای تو مقام چهارمی کاروان تضمین می‌شود و من هنوز جوانم و برایم فرصت هست و حیف است که تو نتوانی به حقت برسی.

  • نقشه طراحی شده او در خسته کردن حریفان اصلی‌ات در رسیدن به مدال طلا بسیار تأثیرگذار بود.

صددرصد، امیر به نوعی خودش را فدای من کرد و من خودم را مرهون او می‌دانم و به همین دلیل به او گفتم پاداش این کار ایثارگرانه‌اش را با پرداخت نصف پاداش بازی‌ها جبران خواهم کرد.

  • مقصد بعدی مرادی پس از درخشش در بازی‌های آسیایی گوانجو کدام رویداد بین‌المللی است؟

من به‌زودی تمرینات بدنسازی را باید آغاز کنم و بعدتا 20 روز دیگر منتظر سرمربی الجزایری هستم که به ایران می‌آید و آخر فروردین ماه هم قرار است همراه با او راهی مسابقات سه‌گانه جایزه بزرگ در کشورهای الجزایر، مراکش و بلژیک شویم. بعد هم نوبت به شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی و مسابقات قهرمانی آسیا خواهد رسید و آخرین مقصد من و دیگر قهرمانان دوومیدانی نیز سال آینده بازی‌های المپیک لندن خواهد بود.

  • تا چه حد فکر می‌کنی که گابریل سعید جرمی الجزایری بتواند همان مربی ایده‌آلی باشد که تو می‌خواستی؟

اومدال نقره بازی‌های المپیک 2000 سیدنی و مدال طلای مسابقات جهانی 2003 پاریس را در کارنامه خود دارد و تاکنون نیز شاگردان خوبی را پرورش داده است.

  • فکر می‌کنی چه هنگامی بتوانی سهمیه المپیک لندن را به‌دست آوری؟

البته کسب سهمیه المپیک از اواخر فروردین ماه شروع می‌شود و من فکر می‌کنم کار چندان سختی برای گرفتن سهمیه المپیک نداشته باشم و شاید هم در همان مسابقه اول بتوانم آن را به‌دست آورم، آنچه تمام فکر و ذهنم را در ماه‌های آینده به‌خود مشغول خواهد کرد رسیدن به مدال در المپیک لندن خواهدبود.

  • فکر می‌کنی که بتوانی به این آرزوی تاریخی دوومیدانی ایران جامه عمل بپوشانی؟

امیدوارم که در سایه یک برنامه‌ریزی و تمرینات خوب بتوانم این بار موفق شوم. من فکر می‌کنم با رکورد یک دقیقه و45 ثانیه بتوان درالمپیک لندن روی سکو رفت.

  • ولی رکورد 800 متر در دنیا هر روز در حال جابجایی است و اخیرا کنیایی‌ها با روکردن یک پدیده جدید به‌نام «رودی‌شا» 20 ساله همه را شگفت زده کرده‌اند وبا او برای تمامی مدعیان اصلی این ماده خط و نشان کشیده‌اند.

می‌دانم او با رکورد یک دقیقه و41 ثانیه در حال حاضر شرایط ایده‌آلی در این ماده دارد ولی بازهم اعتقاد دارم که بارکوردی که من زده‌ام می‌شود در المپیک روی سکو رفت.

  • در المپیک‌های آتن و پکن عملکردت راضی‌کننده بود؟

در المپیک 2004 آتن کم تجربه و جوان بودم و در نهایت بیست و هفتم شدم، اما 4 سال بعد در پکن توانستم به مقام نهم دست پیداکنم و حالا امیدوارم در سومین حضور المپیکی‌ام بتوانم با گرفتن مدال المپیک از دوومیدانی خداحافظی کنم.

  • درصورت عدم‌دستیابی به مدال در لندن همچنان در میدان خواهی ماند یا اینکه با دنیای قهرمانی وداع خواهی کرد؟

من اکنون 26 سال دارم و هنوز برای خداحافظی خیلی زود است. بسیاری از قهرمانان المپیک در سنین بالای 30 سال موفق به کسب مدال شده‌اند. اگر در المپیک لندن موفق به گرفتن مدال نشوم تلاش می کنم که حتما در المپیک 2016 ریودوژانیرو به این هدفم برسم.

  • علی رغم موفقیت نسبی دوومیدانی در گوانجو روند این رشته در داخل کشور چندان مطلوب نیست، دلیل آن را چه می‌دانید؟

با وجود آن‌که دوومیدانی در جهان و به‌خصوص در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی با بیشترین اقبال از سوی تماشاگران و اسپانسرها روبه‌روست و بلیت آن نسبت به سایر رشته‌ها گران‌تر است، متأسفانه در ایران به این رشته بهای لازم داده نمی‌شود. به عنوان مثال سال گذشته یوساین بولت دونده صاحب نام جامائیکائی با پیشنهاد 40میلیون دلاری یک شرکت تولیدی روبه‌رو شد تا در مسابقات مختلف لباس این تولیدی را بر تن کند اما در ایران نه تنها اسپانسری پا پیش نمی‌گذارد بلکه باشگاه‌ها هم علاقه‌ای به فعالیت در دوومیدانی از خود نشان نمی‌دهند. بسیاری از شهرهای کشور فاقد پیست‌های استاندارد هستند و پیست شهرهای اصفهان و بروجن (شهر خود ما) فاسد شده است. بودجه فدراسیون دوومیدانی هم برای توسعه این رشته چندان قابل توجه نیست و جالب است بدانید که بسیاری از قهرمانان دوومیدانی به‌دلیل نبود تیم، هیچ درآمدی در طول سال ندارند. این روند تنها در سایه تغییر نگاه سازمان تربیت بدنی و شکل‌گیری باشگا‌ه‌های خاص دوومیدانی قابل تغییر است.

کد خبر 124144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز