سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

شهرداری تهران در ساخت خطوط مترو به رشد 150 درصدی دست یافت.

شورای شهر

در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران که به‌ریاست حسن بیادی برگزار شد،گزارشی از مهم‌ترین راهبردها، اقدامات و چالش‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران ارائه شد.سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران دراین گزارش ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته طی 5 سال گذشته در حوزه توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی، تاکید کرد: در افق برنامه طرح جامع حمل ونقل وترافیک باید 75 درصد جابه‌جایی توسط ناوگان حمل ونقل عمومی صورت گیرد. بر این اساس خطوط مترو که در 5سال پیش تنها 79 کیلومتر بود، در سال 89 به 125کیلومتر رسید که تا پایان سال نیزبا بهره‌برداری از خطوط دیگر، شهرداری تهران به رشد 150 درصدی در ایجاد خطوط دست خواهد یافت.

تشکری هاشمی اظهار داشت: در ابتدای سال 84 سهم جابه‌جایی‌ها سالانه 414 میلیون نفر بود که این رقم در سال 89 به سالانه 488 میلیون نفر رسید و امروز به جابه‌جایی 2 میلیون مسافر در روز دست یافته‌است.بر همین اساس معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: ما موفق شدیم طی 5 سال گذشته سهم جابه‌جایی مسافر با مترو را از کل جابه‌جایی‌ها، از 1/4 دهم درصد به 9درصد افزایش دهیم. وی همچنین در مورد رشد تعداد ایستگاه‌های مترو اظهارداشت: تعداد ایستگاه‌های مترو از 35 ایستگاه به 70 ایستگاه رسید که این رقم تا پایان سال به 84 ایستگاه هم خواهد رسید که نشان‌دهنده رشد 133 درصدی در ساخت ایستگاه‌های متروست.

همچنین تشکری هاشمی از وقوع یک حرکت انقلابی و جهش در بخش واگن‌سازی‌ مترو سخن گفت و افزود: تعداد واگن‌ها از 287 در5‌سال پیش با رشد 3 درصدی به 751 واگن در سال 89 رسید که تا پایان سال این رقم به 1123 واگن افزایش خواهد یافت و امیدواریم که به‌زودی در بخش واگن‌سازی‌ به سمت خود کفایی حرکت کنیم زیرا هم‌اکنون کار ساخت 50‌درصد واگن‌ها به دست متخصصین داخلی در حال انجام است. و اما کاهش سرفاصله حرکت قطارها به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دست اجراست، بر این اساس در خط 4 از کلاهدوز تا آزادی سرفاصله قطارها از 9 به 4 دقیقه، درخط 5 سرفاصله قطارها از 15‌دقیقه به 8 و در خط 2 به 3 دقیقه خواهد رسید. وی در عین حال در بخش دیگری از گزارش خود بر لزوم تامین منابع مورد نیاز مترو تاکید کرد وگفت: با درنظر گرفتن اینکه ساخت هر کیلومتر مترو 50 میلیارد تومان هزینه دارد بنابر این تامین منابع مالی برای ما اهمیت بسیاری دارد و بایستی بابت تامین 1600 میلیارد تومان بودجه سالانه مترو خیالمان راحت باشد.

بخش دیگر گزارش تشکری هاشمی اختصاص به ارائه آمار و اطلاعات از عملکرد تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشت. کاهش عمر میانگین اتوبوس‌ها از 6 به 4 سال، کاهش 60 درصدی زمان امداد رسانی به اتوبوس‌ها، کاهش داوطلبانه با توسل به سیاست‌های انگیزشی تعداد پرسنل اتوبوسرانی از 17هزار به 12هزار نفر، گاز سوز کردن 50 درصد اتوبوس‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا، موفقیت برنامه خصوصی‌سازی‌ اتوبوسرانی در حدود 160 خط از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش بود که گزارش کامل آن دیروز توسط معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران خطاب به اعضای شورای شهر ارائه شد. ارائه گزارش از وضعیت تاکسی‌ها از دیگر محورهای گزارش دیروز معاون شهردار تهران بود. وی گفت: تعداد تاکسی‌های تهران 80 هزار و 572 دستگاه است که با احتساب تاکسی‌های ون، در حال حاضر 50 درصد ناوگان تاکسیرانی خصوصی‌سازی شده و 34 هزار و 152 دستگاه تاکسی ظرف 6 سال اخیر مورد نوسازی قرار گرفت و سن ناوگان تاکسیرانی به زیر 5 سال کاهش پیدا کرد.

پس از پایان گزارش مربوط به اقدامات و راهبردهای حوزه حمل ونقل و ترافیک شهر تهران اعضای شورای شهر به طرح نظرات و سؤالات خود در این باره پرداختند.مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و معصومه آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر خواستار برخورد با پدیده دستفروشی و تکدیگری در ایستگاه‌ها و داخل واگن‌های مترو شدند که موجبات نارضایتی مسافران مترو را فراهم کرده است. علاوه براین طلایی خواستار توجه اصلاح فرهنگ ترافیک و لزوم آموزش در بخش مربوط به حقوق و تکالیف عابر‌پیاده شد. خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران بابت اینکه در این گزارش درباره موضوع افزایش قیمت کرایه‌ها توضیحی ارائه نشد انتقاد و تاکید کرد: در بخش مسافربرهای شخصی، آژانس‌ها و البته تعداد معدودی از تاکسیرانان مشاهده می‌شود که خود را مقید به رعایت احکام مدیریتی نمی‌دانند که این مسئله نارضایتی مردم را موجب شده است و این امر نیازمند چاره‌اندیشی و برخورد جدی از سوی پلیس، دستگاه قضا و مدیریت شهری است.

همچنین پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به موضوع افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی پیشنهاد کرد به جای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها که به افزایش تورم در جامعه منجر می‌شود بهتر است به سمت اقدامات حمایتی نظیرتامین و تجهیز تاکسی‌ها، بیمه تاکسی‌داران و تامین قطعات یدکی خودروی آنان حرکت شود که می‌تواند گام مهمی در جبران کسری درآمدهایشان باشد. محمد‌علی نجفی دیگر عضو کمیسیون برنامه وبودجه خواستار اعمال سیستم تاکسیمتر در محاسبه نرخ کرایه تاکسی‌ها و حتی آژانس‌ها شد و تاکید کرد که در موضوع اصلاح فرهنگ ترافیک استفاده از هنرمندان خوشفکر این امکان را فراهم می‌سازد تا با توسل به یک جریان فرهنگی آموزه‌های ترافیکی به‌صورتی مؤثر از طریق صدا و سیما به جامعه منتقل شود. حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز از لزوم توسعه پارکینگ‌ها در سطح شهر سخن گفت و خواستار آن شد تا سیاست‌های شهرسازی هر‌چه بیشتر به سمت افزایش فضای پارک و رعایت قوانین مربوطه به هنگام ساخت‌وساز‌ها هدایت شود.

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورا نیز با اشاره به عملیات ساخت ایستگاه بریانک از خط 7 مترو در مسیر شمال به جنوب بزرگراه نواب صفوی و ترافیک ناشی از آن، خواستار اندیشیدن تمهیداتی در این‌باره شد تا معضل ترافیک در این محدوده برطرف شود. تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات دانشجو و احمدی‌نژاد اظهار کرد: نرخ کرایه‌ها تنها 2 بار و با موافقت ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت کشور افزایش یافت که طی این دو وعده افزایش تنها هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ سوخت جبران شد.وی با بیان اینکه درحوزه اتوبوسرانی تنها یک وعده افزایش نرخ صورت گرفت، اظهار کرد: دراین زمینه نیز با وجود اینکه براساس تصمیم ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها ماحق داشتیم 20 درصد کرایه‌ها را افزایش دهیم که این کار را نکرده و تنها15 درصد افزایش دادیم.

اتوبوس‌های تندرو زمان سفر درون شهری را کاهش داد

مهم‌ترین بخش گزارش عملکرد 6 ساله حمل‌و نقل عمومی - مربوط به اتوبوسرانی - به احداث شبکه اتوبوسرانی تندرو (بی آر تی) اختصاص داشت. معاون شهردار در این باره گفت: این شبکه در قالب یک شبکه ماتریسی در کلیه جهات شرقی، غربی، شمالی و جنوبی طراحی و اجرا شده است که از 80 کیلومتر تا پایان سال به 112 کیلومتر خواهد رسید. وی ادامه داد: میانگین سرعت اتوبوس با راه‌اندازی اتوبوس‌های تندرو از 12 به 19 کیلومتر افزایش یافته است که حدود 25 تا 30 درصد زمان سفر در خطوط تندرو کاهش می‌یابد.

کد خبر 140742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز