گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار انجام وظایف قانونی دولت برای پرداخت یارانه حمل‌ونقل عمومی به کلانشهرها به‌ویژه تهران شدند و اعلام کردند:

یا دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را به شهرداری تهران پرداخت کند یا اجازه دهد تصمیم شورای شهر تهران مبنی بر افزایش هزینه حمل‌ونقل عمومی به اجرا گذاشته شود. عبدالرضا ترابی عضو فراکسیون شهری، در گفت‌وگو با سما، افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی توسط شورای اسلامی شهر را ناشی از بی‌توجهی دولت به پرداخت سهم خودش از هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی دانست و با اشاره به سخنان مسئولان اجرایی در باره این اتفاق، گفت: درحالی‌که دولت، قانونی همچون قانون اعتبارات مترو را تا‌کنون اجرایی نکرده است، چگونه است که مسئولان دولتی اظهارنظر می‌کنند و حرفی از اراده خود برای اجرای این قوانین نمی‌زنند. به گفته وی امروزه حمل‌ونقل عمومی در تهران، عمدتا با منابع غیردولتی اداره شده و توسعه می‌یابد به همین دلیل مجلس با جدیت، اجرایی شدن قوانین حمایتی را پیگیری می‌کند.

اگر دولت یارانه می‌داد، قیمت‌ها گران نمی‌شد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز تاکید کرد: مجلس بعد از تعطیلات، موضوع افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی را به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌دهد. رضا رحیمی نسب گفت: براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، مجلس دست دولت را در مواقع حساس مانند افزایش یکباره کرایه اتوبوس و بلیت مترو بازگذاشته تا در برخی مواقع از بسته‌های حمایتی استفاده کند. نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر دولت، یارانه مترو را به شهرداری تهران پرداخت می‌کرد شاهد افزایش یکباره بلیت مترو نبودیم. نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مدیریت شهری معتقد است علت افزایش بلیت مترو، مربوط به غیرهماهنگ عمل‌کردن دولت با شهرداری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید در شرایط فعلی هرچه سریع‌تر بسته حمایتی خود را در جهت رفاه مردم ارائه دهد. عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تاثیر بی‌توجهی دولت در بالا رفتن 30 درصدی هزینه‌های استفاده از حمل‌ونقل شهری در کل کشور، خواستار توجه جدی دولت به وظایف خود در بخش‌های مختلف شد و ادامه این بی‌توجهی‌ها را باعث ایجاد هزینه‌های بیشتر دانست. عبدالله کعبی با بیان اینکه دولت هر چه سریع‌تر به وظایفش در بخش‌های متعدد و مخصوصا حوزه حمل‌ونقل عمومی درون شهری، عمل کند، انجام‌نشدن این وظایف را باعث افزایش 30درصدی هزینه استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری در کل کشور، آن هم در 6ماهه اخیر، دانست.وی با انتقاد از این شرایط، خواستار پایان دادن به بی‌مهری به حمل‌ونقل عمومی از سوی دولت شده و بالا رفتن هزینه استفاده از حمل‌ونقل درون‌شهری را یک عامل مهم در هزینه بر شدن زندگی شهری و سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی شهروندان دانست.

کد خبر 139162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز