سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

یحیی آل اسحاق* دیدار اعضای هیأت رئیسه اتاق‌های بازرگانی تهران وایران با مقام معظم رهبری فرصت مغتنمی بود برای دریافت رهنمودهای ایشان وارائه گزارشی از وضعیت اقتصاد کشور از سوی نمایندگان بخش خصوصی.

یحیی آل آسحاق

این دیدار صمیمانه برگزار شد و از این جهت اهمیت داشت که نمایندگان بخش خصوصی برای نخستین بار با عنوان اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران وتهران به حضوررهبر انقلاب رسیدند. می‌توان این دیدار را از چند زاویه مورد بررسی قرار داد.نخست ازاین جهت که رهبر انقلاب رهنمودهایی برای بالا بردن آگاهی افکار عمومی از فرصت‌های امیدآفرین اقتصاد کشور داشتند و همه را از سیاه‌نمایی وضعیت اقتصاد کشور برحذر داشتند.

رهبر انقلاب همچنین توصیه‌هایی برای آماده ساختن بخش خصوصی برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ داشتند و در مورد تبیین جایگاه بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور نیز سخن گفتند واز مسئولین اتاق بازرگانی خواستند که چگونگی ساماندهی حضور بخش خصوصی دراقتصاد کشور را تبیین وتدوین کنند. درمجموع رهنمودهایی ارائه کردند که به‌طور قطع چراغ راه همه فعالان اقتصادی، به‌ویژه نمایندگان بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

از آنجایی که در بیانات مقام معظم رهبری، بازنگری در نقش اتاق‌های بازرگانی و تهیه، تدوین و ارائه گزارش‌های واقعی ومستمر از وضعیت اقتصاد کشورتوسط اتاق بازرگانی مورد تأکید قرار گرفت، می‌توان گفت: دیروز (سه‌شنبه) روز مهمی برای بخش خصوصی بود.

نگاه مثبت و امیدآفرین

رهبر انقلاب چند نکته مهم در بیانات خود داشتند که به‌نظر من مهم‌ترین نکته، شناسایی فرصت‌های امید آفرین در اقتصاد کشور و ارائه آن به افکار عمومی بود. ایشان تأکید داشتند که تحلیلگران وسیاست گذاران اقتصاد کشور باید نگاه مثبت و امیدآفرین را مقدمه‌ای برای هر پیشنهاد و طرحی قرار داده و در توضیح و تشریح وضعیت اقتصادی کشور از نگاه منفی و سیاه نمایی پرهیز کنند. از رهنمودهای ایشان اینگونه می‌توان برداشت کرد که معظم له توصیه به ایجاد نشاط اقتصادی دارند و البته نشاط اقتصادی جز در سایه جهاد اقتصادی امکان پذیر نیست. رهبر انقلاب توصیه کردند که اتاق بازرگانی، فعالان توانمند اقتصادی را شناسایی و بسترهای لازم را برای حضور با جرأت و جسارت بخش خصوصی آماده کنند.

تأکید ایشان بر جلوگیری از سیاه نمایی وبزرگ نمایی نقاط کوچک آسیب پذیر دراقتصاد کشور، جز درسایه شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و معرفی عادلانه این فرصت‌ها به همه مردم امکان پذیر نیست و همه تحلیل گران وسیاست‌گذاران عرصه اقتصاد دراین زمینه وظیفه دارند به بهترین شکل ممکن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را به همه فعالان اقتصادی معرفی کنند.

ریل‌گذاری جدید اقتصاد ایران

رهبر انقلاب در هزار و هشتصد و سی و پنجمین روز ابلاغ سیاست‌های اصل44 و در دیدار با اعضای هیأت رئیسه اتاق‌های بازرگانی، باردیگر بر ضرورت اجرای صحیح این ابلاغیه تأکید کردند و از همه مهم‌تر اینکه، این ابلاغیه را ریل‌گذاری جدید در اقتصاد کشور دانستند. ایشان همچنین فرمودند؛ این ابلاغیه با زاویه‌ای دقیق، مسائل اقتصادی را به سمت دیگری هدایت کرد.
بخش خصوصی، ابلاغیه تاریخی رهبر انقلاب را مقدمه‌ای بر انقلاب اقتصادی می‌داند و تعبیر ایشان مبنی بر ریل‌گذاری جدید در اقتصاد ایران یک معنی آشکار و بسیار مهم دارد. ریل‌گذاری جدید یعنی اینکه بنا به هردلیلی، طی مسیر در ریل قبلی امکان پذیر نیست و قطار اقتصاد ایران باید روی ریل مورد نظر ابلاغیه طی مسیر کند. اما این ریل جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟ کافی است به بند الف ابلاغیه نگاه کنیم. بند الف بر توسعه بخش خصوصی تأکید دارد که اتفاقا رهبر انقلاب در همین دیدار، بر آن مجددا صحه گذاشتند.

میدان دادن به بخش خصوصی

ریل جدیدی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، چند لحظه بعد در رهنمودهای ایشان شکل تازه‌ای گرفت؛ آنجا که ایشان بر اهمیت جرأت و جسارت بخش خصوصی تأکید و به‌صورت تلویحی توصیه کردند تا بخش خصوصی خود را برای پذیرفتن مسئولیت‌های جدید براساس آرمان‌های انقلابی و اسلامی برای پیشرفت کشور آماده کند. ایشان ایجاد جرأت و جسارت در بخش خصوصی را برای حضور در میدان‌های بزرگ اقتصادی، از وظایف مهم اتاق بازرگانی دانستند و با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی باید گزارش‌های واقعی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کند، جایگاه تازه‌ای برای بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی کشور تبیین کردند.

در عین حال از بیانات ایشان اینگونه برداشت کردیم که بخش خصوصی با جسارت و جرأت هرچه بیشتر و ریسک‌پذیری بالاتر باید در اقتصاد کشور نقش بر عهده گیرد. رهبر انقلاب به همین دلیل بحث مسئولیت‌پذیری بیشتر فعالان اقتصادی را مطرح کردند و فرمودند: اعضای اتاق بازرگانی باید با احساس مسئولیت و با امید، نقش خود را در شرایط و وضع کنونی کشور تعریف و ایفا کنند.

*رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران

کد خبر 140216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز