همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر به جای شناسایی و معرفی مفسدان اقتصادی از تولید فساد جلوگیری شود، موفق‌تر خواهیم بود.

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشستی مطبوعاتی در تالار حکمت دانشگاه گیلان با تبریک اعیاد شعبانیه، در خصوص ارائه آمار درست توسط سازمان‌ها تصریح کرد: دنیای امروز دنیای یافته‌های صحیح و برنامه‌ریزی درست است. اگر یافته‌ها سریع منتشر شود، چه برنامه‌ریزان و چه نخبگان، همه می‌توانند برداشت‌های مناسبی از این یافته‌ها داشته باشند.

 وی با بیان اینکه مدیران باید جسارت تصمیم‌گیری داشته باشند و حتی بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کنند، ادامه داد: جهان استکبار با آمارهای دروغین اقدام به تخریب ما می‌کند. دلیل عمده آن عدم ارائه آمار دقیق و واقعی و به‌موقع از سوی مسئولان است که دشمن از این فضا استفاده کرده و آمارهای کذب را در خصوص کشور ما منتشر می‌کند.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: باید از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. هر چند کار و تلاش زیادی در کشور صورت گرفته اما این تلاش، خروجی مناسب ندارد و این خروجی‌ها با میزان تلاش‌ها متناسب نیست. این یک آفت و آسیب آزاردهنده است و مردم را ناراحت و بدبین می‌کند. باید برای این موضوع فکری کرد و درمانی اندیشید زیرا علت خیلی از انتقادها و ناکامی‌ها همین مسئله است.

 پورمحمدی افزود: وظیفه بازرس، دخالت در کار مدیران نیست بلکه ایجاد حساسیت برای مدیران است تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند و در جهت سالم‌سازی محیط تلاش کنند.

 وی گفت: تبعیض یعنی رانت‌خواری، یعنی بی‌عدالتی و لازمه تحقق عدالت مبارزه با فساد و فقر است که البته اگر مبارزه با فساد، تبعیض و فقر در پناه معنویت باشد آن وقت شعار عاشورایی و شعار حسینی محقق خواهد شد.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص عملکرد سازمان بازرسی در اجرای فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی یادآور شد: به دنبال اجرای فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب، شناسایی نقاط آسیب‌دیده در گردش مالی و اقتصادی کشور و نیز ایجاد اطمینان بیشتر در محیط کسب و کار و در نهایت امنیت فضای اقتصادی کشور، موضوع نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی مورد توجه سازمان بازرسی قرار گرفت.

 پورمحمدی ادامه داد:‌ فساد، مقوله‌ای چند وجهی با لایه‌های مختلف مبتنی بر عوامل گوناگون است. این یک موضوع تک‌سلولی نیست که به‌راحتی حل شود چون زوایای مختلفی دارد که تنوع و فضاهای نوعی هم تولید می‌کند و پیوسته باید تحت کنترل باشد.

 وی اظهار کرد: یکی از آفت‌های مبارزه با فساد این است که فساد را تک‌سلولی و مبارزه را شعاری ببینیم و فقط راه حل‌های محدودی را مطرح کنیم. مبارزه با فساد باید با برنامه، قانونمند، با مقررات و عوامل مختلف تعریف شود تا به نتیجه برسد و اگر به جای شناسایی و معرفی مفسدان اقتصادی از تولید فساد اقتصادی جلوگیری کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با بیان اینکه دشمن بهترین راه برای نفوذ به کشور را نفوذ و به خدمت گرفتن مدیران و عوامل اجرایی کشور می‌داند، خاطرنشان کرد: پیمودن مسیر پیشرفت و عدالت، راه حل مقابله با دشمنی‌های دائمی استکبار است.

پورمحمدی همچنین در جلسه شورای مدیران استان گیلان که در استانداری برگزار شد، تصریح کرد: جدال حق و باطل، جدال همیشگی تاریخ بوده است و در جبهه حق، تحقق آرمان‌های انسانی و الهی صورت می‌گیرد. در جبهه باطل فقط به منفعت‌طلبی و سلطه‌جویی‌ها فکر می‌شود و تک تک ما باید هوشیار باشیم که در جبهه حق و عدالت قرار گیریم.

 وی خاطرنشان کرد: همه دعواها و تحریم‌ها علیه ایران به خاطر فرهنگ حسینی در کشور است که از هر بمب اتمی قوی‌تر است. به همین منظور فشار دشمن را که بسیار هم جدی است همچنان در پیش رو خواهیم داشت و کسی هم نمی‌تواند به جامعه القا کند که می‌توان بدون کینه‌توزی‌های دشمنان زندگی کرد و تصور این فکر، پوچ و بی‌معناست و هر چقدر که قویتر شویم، دشمنانمان افزون‌تر خواهند شد و برای ماندن در شطرنج تغییر و تحولات در عرصه‌های جهانی، فقط به دو رکن مهم عدالت و پیشرفت احتیاج داریم.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نامگذاری سال 90 به عنوان سال جهاد اقتصادی، آن را نسخه درمانی کشور عنوان و اظهار کرد: با این موضوع نباید شعاری و تعارفی برخورد کنیم بلکه لازم است بدانیم جهاد اقتصادی با گام‌های آهسته به نتیجه نمی‌رسد. باید سرعت‌ها را افزون کنیم.

 پورمحمدی بالا رفتن از پلکان عقلانیت، عدالت و معنویت را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: درصورت تحقق این سه پله، جامعه اسلامی عاری از فساد خواهیم داشت و از آنجا که فقر و فساد با هم رابطه مستقیم دارند، باید با فقر که آن سوی سکه فساد است، مبارزه کنیم.

 وی با بیان اینکه نسخه پیشرفت با عقلانیت همراه می‌شود، گفت: مشکل ما در عمل نکردن‌هاست. باید مزیت‌ها را شناسایی و عزم‌ها را جزم کنیم.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. این درحالی است که گیلان در تولید سیگار از امکانات خوبی برخوردار است. اگر چه سیگار برای سلامت افراد مضر است اما نمی‌توان سیگاری‌ها را از کشور جمع کرد. پس باید برای آنها سیگار کم ضرر تولید کنیم تا ضمن جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور و هزینه‌های مرزداری برای مبارزه با قاچاق، از کشته شدن جوانان در مرزها هم پیشگیری شود.

 پورمحمدی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اعتمادسازی، اظهار کرد: ما در سازمان بازرسی به دنبال شفاف‌سازی‌ها هستیم و نباید با کم‌کاری‌ها و تاخیر در ارائه آمارها زمینه ارائه آمارهای بدلی را برای دشمن فراهم کنیم. هر دستگاهی بهترین نیروها را بازرس قرار دهد تا زمینه‌های اعتمادسازی به وجود آید.

 وی خاطرنشان کرد: مدیریت‌های امروز، آشکار و در اتاقک‌های شیشه‌ای است. هنر مدیر توانمند این است که تصمیمات خوب و قابل دفاع بگیرد.

کد خبر 139774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز