گروه ادب و هنر: پانزدهمین جشن سینمای ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای عالی سینما نیز در تدارک جشن مشابهی است تا صف‌بندی‌های جناح‌های مختلف سینمایی پررنگ‌تر شود.

سینما ایران

هرچند دیروز دبیر جشن پانزدهم با ابراز بی‌اطلاعی از برگزاری این جشن عنوان کرد ایرادی ندارد که جشن دیگری هم برپا شود. کیومرث پوراحمد که به‌همراه مازیار میری در اولین نشست خبری پانزدهمین جشن سینمای ایران سخن می‌گفت، افزود: اگر 20 جشن دیگر هم برگزار شود، درصورتی‌که برگزارکنندگان آنها در توان، مدیریت و اهدافشان صادق و کوشا باشند، می‌توانند جشن‌های خوبی باشند. او ابراز امیدواری کرد اختلافات صنفی جشن خانه سینما را تحت تأثیر قرار ندهد.علاقه‌مندان سینما البته دوره‌هایی را به‌خاطر می‌آورند که همین اختلاف‌های صنفی کار را به تحریم و بیرون کشیدن فیلم‌ها از جشن سینمای ایران کشانید. باید دید امسال که شورای عالی سینما قصد برپایی جشن دارد، جشن خانه سینما در چه شرایطی برگزار می‌شود.

نکته دیگر اختلافات معاونت سینمایی و خانه سینما و تأثیر این چالش‌ها بر جشن سینمای ایران بود که پوراحمد با بیان اینکه با کسی دعوا نداریم ابراز امیدواری کرد کسی هم با آنها سر دعوا نداشته باشد.
دبیر پانزدهمین جشن خانه سینما تاکید کرد: تلاش می‌کنیم این جشن را به دور از همه اختلاف نظرها برگزار کنیم، تا جایی که چتر این جشن همه سینمای ایران را زیر پوشش بگیرد. کیومرث پوراحمد تصریح کرد: قرار است جشن خانه سینما همه سینمای ایران را فارغ از تمام تفاوت‌ها زیر چتر خود بگیرد. کار زیبایی که مازیار میری مدیر اجرایی این جشن انجام داده این است که برای نخستین‌بار برای همه صاحبان فیلم‌ها و کارگردان‌ها، دعوتنامه‌ها و فرم‌های مراسم را از سوی دبیرخانه جشن ارسال کرده است و این در جهت ایجاد یک چتر واحد برای همه سینمای ایران است.

پوراحمد با اشاره به آیین گشایش جشن خانه سینما که روز 15 تیر ماه برگزار می‌شود، افزود: این مراسم با حضور تمام صاحبان فیلم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها برپا خواهد شد، درحالی‌که پیش از این فقط داوران و میهمانان خاص در این مراسم حضور داشتند اما امسال تاکید ما بر این است که صاحبان فیلم‌ها که با آثارشان به سینمای ما اعتبار می‌دهند، در این برنامه شرکت کنند. وی در ادامه از اضافه شدن یک بخش جدید به جشن پانزدهم خانه سینما خبر داد و افزود: امسال بعد از برگزاری جشن به 3 نفر از خبرنگاران که بهترین و بی‌طرفانه‌ترین پوشش خبری را داشته باشند، 3 هدیه نفیس ارائه خواهد شد.
به گفته پوراحمد؛ نمایش بخش فیلم‌های داستانی برای داوران جشن، با یک فیلم جدید که هنوز دیده نشده، آغازمی‌شود.

مازیار میری نیز در این نشست گفت: آیین گشایش برنامه روز 15 تیر با حضور همه داوران و صاحبان آثار در سینما ملت برگزار می‌شود. نخستین گروه هیات انتخاب مستند روز 20 تیرماه کار خود را آغاز می‌کند و داوری فیلم بلند نیز 25 تیرماه آغاز خواهد شد، ضمن اینکه افتتاحیه امسال با یک فیلم تازه خواهد بود. این کارگردان سینما اظهار امیدواری کرد: کاندیداهای جشن خانه سینما اوایل شهریورماه معرفی شوند.
مازیار میری گفت: نخستین جشن را روز هشتم شهریور ماه در ایوان شمس برگزار می‌کنیم و جشن‌های دیگر با فاصله‌های3 روزه در همین مکان برگزار خواهند شد تا درنهایت جشن خانه سینما، اواخر شهریورماه در مکانی جدید برپا شود.

در ادامه پوراحمد گفت: این جشن در وسیع‌ترین شکلش که بخش فیلم‌های بلند داستانی را شامل می‌شود 87 داور دارد و به جز داوران هیچ کس حتی عوامل فیلم‌ها اجازه ورود به سالن و تماشای فیلم را ندارند، بنابراین دیدن یک فیلم توسط 87 نفر که همه اهل سینما هستند یک نمایش عمومی نیست که نیازمند پروانه نمایش باشد و از آنجا که یک اکران خصوصی است و نمایش عمومی به شمار نمی‌آید، امیدوارم هیچ چالشی به‌وجود نیاید. وی تصریح کرد: اگر دیدن یک فیلم توسط 87 نفر قرار است، چالش ایجاد کند این چالش حتما چالش کوچکی خواهد بود.

کد خبر 139246

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز