همشهری آنلاین : معاون آموزشی دانشگاه شیراز گفت:‌ اگر قرار باشد برنامه‌های درسی اصلاح شود ما نیاز به اصلاحات جزئی نداریم بلکه باید انقلاب صورت گیرد.

دانشگاه شیراز

به گزارش خبرگزاری مهر، رحمت الله مرزوقی در سومین همایش سالانه هیئت‌های نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها با بیان اینکه بحث های بسیاری در سطوح مدیریت کلان آموزش عالی وجود دارد، تاکید کرد:‌ اشکالی ندارد که در سطوح مدیریت کلان آموزش عالی بحث‌هایی صورت گیرد؛ اما جایی که باید اتفاقی رخ دهد و نکته‌ای منتقل شود کلاس‌های درس است. ما در این زمینه به یک نوع نگاه حرفه‌ای در آموزش عالی احتیاج داریم تا آن را ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه مشارکت دانشجویان در برنامه‌‌های درسی متفاوت است، اضافه کرد: هر نگاه تاکیدی که روی ارتقای کیفیت آموزش عالی داریم باید در نهایت منجر به ارتقای کیفیت فرآیندهای یاددهی و یادگیری شود.

وی افزود: در جهت تقویت این فرآیند باید آرمانی‌ترین هدف‌ها را بنویسیم اما آرمان‌سرایی مشکل ما را حل نمی‌کند.

دانشیار دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های رهبران آموزش عالی جهان، گفت: در قالب پیشرفت در آموزش عالی می‌بایست فرآیندهای یاددهی را مورد توجه قرار دهیم. این نکته‌ای است که رهبران آموزش عالی جهان آن را مورد نظر قرار می‌دهد و همیشه مدافع یادگیری هستند.

وی خاطرنشان کرد: این همه انرژی و عمر در حوزه آموزش عالی دارد صرف می‌شود اما در نهایت می‌بایستی دستاوردهای آموزش عالی وارد مرحله بالاتر و باکیفیت‌تر شود تا یک نظام آموزش عالی در سطح کلان‌تر عرضه شود. وقتی این هدف محقق شد ذره بین کیفیت بندی هم دقیق‌تر می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه شیراز در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد: یکی از افتخارات کارنامه جمهوری اسلامی ایران، آموزش عالی در سطح بالاست اما اگر قرار باشد برنامه‌های درسی اصلاح شود ما نیاز به اصلاحات جزئی نداریم بلکه باید انقلاب شود.

وی افزود: نظام آموزش عالی ما شرقی‌ها نظام اقتباس از ساختار مدیریت و محتوا است هرچند برنامه های درسی ما بومی سازی شده اما عدم تحقق اهداف و مشکلات فنی و تخصصی داریم.

مرزوقی به قدمت برنامه درسی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بخشی از برنامه‌های درسی که هم اکنون در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود مربوط به دهه 60 است که باید کنار گذاشته شود. ما در این زمینه هرچند به اصلاحات نیاز داریم اما باید نوع اصلاحات جزئی در برنامه‌های درسی را هم بررسی کنیم و باید دید اتاق فکر اصلاحات ما کجاست.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد برنامه‌های درسی را درست کنیم ابتدا باید عناصر آن را به هم بزنیم،‌ گفت: در عرصه آموزش عالی انتظار می رود کارها حرفه‌ای تر و تخصصی تر از شرایط موجود پیگیری شود.

وی یک پیشنهاد در حوزه نظارت و ارزیابی مطرح کرد و گفت: بهتر است وزارت علوم پژوهشگاه مطالعات توسعه آموزش عالی را راه‌اندازی کند تا در آن بهسازی نیروی انسانی و کیفیت نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها ارتقاء یابد.

کد خبر 138951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز