گروه اقتصادی: راه ندادن خبرنگاران به نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، سنت نادرستی است که سنگ بنای آن از ابتدا کج بنا شده تا روایت‌های متضادی از مذاکرات فعالان بخش خصوصی و دولتی‌ها از دشواری‌های اقتصادی کشور ارائه شود.

writing

به گزارش همشهری هرچند سخنگوی اقتصادی دولت به صراحت درخصوص علت راه ندادن خبرنگاران عنوان می‌کند که نمی‌خواهیم برخی مسائل افشا شود که پیش از این در نشست‌های صبحانه خوری اتاق‌های تهران و ایران با وزرای اقتصادی، نمایندگان رسانه‌های گروهی آزادانه و بدون هیچ‌گونه قید و بندی جزئیات بحث‌ها را منتشر می‌کردند اما به‌نظر می‌رسد در یک توافق نانوشته به‌دلیل فشار برخی مسئولان دولتی، فعالان بخش خصوصی ناچار شده‌اند بپذیرند که خبرنگاران را راه ندهند و در پایان هرنشست، تنها گفت‌وگوهای کلیشه‌ای و کلی به رسانه‌ها تحویل داده شود.

نشست روز گذشته البته نشان داد که روایت متفاوتی از اصلی‌ترین موضوع مطرح شده وجود دارد چه اینکه محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران بر دنبال کردن سیاست تک نرخی بودن ارز تاکید و تصریح کرد: فشارهای سیاسی از بازار ارز کاسته شود و تصمیماتی که گرفته می‌شود با ملاحظات اقتصادی باشد. اما شمس الدین حسینی از رضایت اعضای شرکت‌کننده در جلسه از سیاست ارزی بانک مرکزی خبر داد.

نوسان ارز از نگاه بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر پرهیز از ایجاد فشارهای مضر سیاسی در بازار ارز عنوان کرد: باید منطق اقتصادی در بازار ارز حاکم شود. به گزارش ایسنا، نهاوندیان پس از اتمام نشست ششم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: اینکه سیاست ارزی شناور مدیریت شده دنبال شود نیز جهت‌گیری درستی است و سیاست تک نرخی بودن ارز نیز حتما باید با قوت دنبال شود. وی اضافه کرد: همه باید کمک کنیم التهاب از بازار ارز برداشته شود و آرامش بازار ارز به نفع همگان خواهد بود. نهاوندیان اضافه کرد: باید آن جهت‌گیری که در قانون برنامه درباره نرخ ارز مورد تاکید قرار گرفته با توجه به موقعیت‌های بازار ما مورد توجه قرار بگیرد واین فاصله نرخ تورم خارجی و داخلی را در نرخ ارز لحاظ کنیم که فشار به صادرکننده و واردکننده وارد نشود.

روایت وزیر اقتصاد از آینده ارز

وزیر اقتصاد در باره آینده سیاست‌های ارزی کشور گفت:‌ مباحثی در این نشست در مورد نرخ ارز مطرح شد اما هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته با وجود این 2نکته در جمع‌بندی شورا بود و دوستان اتفاق نظر داشتند که اقدام بانک مرکزی مبنی بر تک‌نرخی بودن ارز اقدام سازنده‌ای است و باید حفظ شود. حسینی تصریح کرد: گام بعدی که بانک مرکزی برداشته در جهت این بوده که شوک اولیه نرخ ارز را تعدیل کند و دامنه نوسان را به حداقل برساند که این هم سیاست مناسبی است و باید تقویت شود.

4 تصمیم نشست ششم برای رفع چالش‌های تولید

رئیس پارلمان بخش خصوصی با تأکید بر اینکه در جلسه دیروز شورای گفت‌وگو، مسائل مبرم و فوری بخش خصوصی و تولید‌کنندگان رسیدگی شد، اظهار داشت: بحث برق واحدهای تولیدی و قطع آن در تابستان یکی از مسائل مطرح شده در این نشست بود تا در موارد پیک مصرف، واحدهای تولیدی تعطیلی سالانه خود را در ماه‌های تابستان لحاظ کنند قرار شد تا کمیته‌ای متشکل از وزیر نیرو و 2 نفر از مدیران بخش خصوصی تشکیل شود تا درخصوص این موضوع تصمیم‌گیری صورت گیرد.

نهاوندیان با اشاره به الزام قوانین برنامه سوم و چهارم مبنی بر حمایت دولتی از سهم بیمه کارفرمایان برای ایجاد اشتغال تاکید کرد: این الزام قانونی در برنامه پنجم دیده نشده که قرار است برای آن چاره اندیشی شود. به گفته او، تجدید ارزش دارایی‌های بنگاه‌های بخش خصوصی برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی بیشتر و نیز قسط بندی مطالبات معوق بنگاه‌های اقتصادی از دیگر تصمیم‌گیری‌های نشست دیروز شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی بود.

کد خبر 138869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز