دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب رجب طیب اردوغان برای سومین بار در انتخابات برنده شد.

ترکیه

اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و حزبش ترکیه را به یکی از کشورهای رو به رشد از نظر اقتصادی تبدیل کرده اند و به چرخه‌ای از
کودتاهای نظامی پایان داده اند.حزب اعتدال و توسعه 22 خرداد 90 حدود 50 درصد آرا را در انتخابات مجلس به خود اختصاص داد.

این نتیجه که احتمالا امروز بازار مالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد حاکی از این است که حزب اردوغان بایستی برای تغییر قانون اساسی فعلی که 30 سال پیش در طی حکومت نظامیان نوشته شده، با دیگر احزاب به توافق برسد.

آرای انتخابات اخیر بالاترین رکوردانتخاباتی است که اعتدال و توسعه از زمان به روی کار آمدنش در سال 2002، به دست آورده است.اما در عین حال کرسی‌هایی که این حزب به دست آورده در حدی نیست که  اردوغان بتواند به‌راحتی  خواستار رفراندوم برای تغییر موردنظر در قانون اساسی این کشور بشود.

نتایج آرا براساس99.8 درصد رای‌ها حاکی از برد 49.9 درصدی حزب اعتدال و توسعه یا 325 کرسی است.این حزب بایستی برای قدرت بیشتر در اجرای برنامه‌هایی مانند درخواست رفراندوم برای تغییرقانون اساسی 330 کرسی به دست می‌اورد.در دوره قبل حزب اردوغان از 550 کرسی، 331 کرسی را به‌خود اختصاص داد.

منتقدان اردوغان نگرانند او که تا حدی به دوست‌نداشتن مخالفت معروف است، از این پیروزی برای مستحکم‌کردن قدرت، محدودیت آزادی و اذیت مخالفانش ، استفاده کند.اما در طی سخنرانی اش بعداز پیروزی، در جمع طرفداران حزب اعتدال و توسعه به فروتنی رو آورد و از همکاری با رقیبانش صحبت کرد.

 

کد خبر 137508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز