یکشنبه‌شب آیین پایانی شصت و چهارمین جشنواره سینمایی کن، برگزار شد و جایزه نخل طلا که 20 فیلم طی 11 روز برای دریافت آن با یکدیگر رقابت داشتند، به فیلم «درخت زندگی» اثر کارگردان مطرح آمریکایی، ترنس مالیک رسید.

درخت زندگی که روایتی از یک خانواده پدرسالار در دهه 50 میلادی با بازی براد پیت است را کارگردانی ساخته که در طول 39 سال تنها 5 فیلم جلوی دوربین برده است. بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم کن، در مراسم اختتامیه ترنس مالیک حضور نداشت، چراکه‌ این فیلمساز از حضور در جلوی دوربین‌ها و محافل مجلل پرهیز دارد و بیل پوهلد و دد گاردنر تهیه‌کنندگان فیلم این جایزه را از دست رابرت دنیرو، رئیس هیات داوران این دوره از جشنواره کن دریافت کردند. بیل پوهلد هنگام دریافت جایزه گفت: ترنس مالیک بدجوری خجالتی و آرام است، اما می‌دانم که او هم مثل ما ذوق‌زده شده است.

کریستین دانست هم بعد از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن گفت: من از فستیوال کن به خاطر نگه داشتن این فیلم در بخش مسابقه واقعا متشکرم و از لارس فون تریه نیز که به من اجازه داد با آزادی کامل نقشم را بازی کنم، سپاسگزارم. اشاره کریستین دانست به جنجالی بود که لارس فون تریه پس از اظهارات جنجال‌آمیزش در نشست خبری فیلم «مالیخولیا» مجبور به خروج از جشنواره کن شد. فون تریه که از حواشی جشنواره کن فاصله گرفته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اظهار کرد: بیان چنین صحبت‌هایی واقعا احمقانه بود و من دیگر هرگز چنین نشست خبری نخواهم داشت. واقعا متأسفم و اگر موجب ناراحتی کسی شدم، اصلا تعمدی نبوده است.

نامه شمقدری به ژیل ژاکوب

اما با اتمام کار جشنواره کن روز گذشته جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد به روال سال پیش، خطاب به ژیل ژاکوب رئیس جشنواره فیلم کن، نامه نوشت. در این نامه آمده است: «ابتدا مایل هستم شادمانی خود را از اینکه عمر جشنواره شما به شصت و چهارمین دوره خود رسیده است به سینماگران و مردم فرهنگ دوست فرانسه تبریک بگویم. حتما خوب به‌خاطر دارید جشنواره کن با هدف مقابله با فاشیست‌ها پاگرفت.

فاشیست‌ها کسانی بودند که تنها خود را مستحق برخورداری از رفاه و حیات می‌دانستند و حضور مخالفان خود را به‌هیچ‌وجه حاضر نبودند تحمل کنند. جای تأسف دارد که امروز شاهد هستیم پس از 64 سال، رگه‌ای از خوی همان افراد در تصمیمات مسئولان جشنواره نمود پیدا می‌کند و یکی از معتبرترین فیلمسازان اروپایی که شاید پرافتخار‌ترین فیلمساز باشد که در جشنواره کن بارها با فیلم‌هایش حضور یافته است به تیغ رفتاری متعصبانه که ریشه در دوران قرون وسطایی دارد گرفتار شده و از جشنواره کن اخراج می‌شود. شمقدری در بخش دیگری از این نامه خطاب به ژیل ژاکوب نوشته است: «نمی‌دانم آزادی بیان دیگر چه مفهومی خواهد داشت. شاید لازم باشد در دایره‌المعارف‌ها مفهوم جدیدی از آزادی بیان ارائه شود والا رفتاری که جشنواره کن با آقای فون تریه انجام داد و مجبورش کرد که بارها به عذرخواهی بپردازد، انسان را به یاد گالیله می‌اندازد که صاحبان کلیساهای قرون وسطایی با تهدید مجبورش کردند نظریه علمی‌اش را که زمین کروی است انکار کند.»

شمقدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرده است:«جناب آقای ژیل ژاکوب، بپذیرید فارغ از آنکه نسبت به اظهارات آقای فون تریه چه نظر و دیدگاهی داریم، جشنواره کن نقطه سیاهی را در تاریخ رفتارهای خود ثبت کرد. از این دوره ندای دفاع از آزادی در جشنواره کن شاید شعار بی‌معنایی باشد که برای ترمیم آن سال‌ها باید تلاش کرد.»

 

کن

کد خبر 135820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز