سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله بالگردهای ناتو به خاک پاکستان آتش اختلاف‌‌های اسلام‌آباد با آمریکا و متحدان غربی‌اش را شعله‌ور‌تر کرد تا مقام‌های پاکستانی بیش از گذشته به فکر تجدید نظر در همکاری‌های راهبردی خود با این گروه و نزدیکی بیشتر با متحدان منطقه‌ای مانند چین باشند.

پاکستان

درحالی‌که نمایندگان پارلمان پاکستان به تازگی در نشستی مهم نسبت به نقض حاکمیت این کشور هشدار داده بودند بامداد روز گذشته حمله بالگردهای ناتو به یک پاسگاه مرزی در منطقه وزیرستان شمالی مجروح شدن 2 نظامی پاکستان را به‌دنبال داشت. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گزارش داده است که 2 بالگرد ناتو در این حمله به منطقه داتا خیل شرکت داشته‌اند و یک پاسگاه مرزی را هدف قرار داده‌اند. یک سخنگوی ارتش پاکستان در واکنشی شدید به حمله روز گذشته تاکید کرد که بالگردهای ناتو به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده‌اند و مقام‌های ارشد ارتش پاکستان به همین خاطر خواستار نشستی فوری با مقام‌های ناتو شده‌اند.

منابع غربی اعلام کرده‌اند که حمله نیروهای ناتو برای دفاع از خود در مقابل تیراندازی در منطقه مرزی صورت گرفته است اما شاهدان محلی می‌گویند که ابتدا بالگردهای ناتو به سوی این پاسگاه مرزی آتش گشوده‌اند. یک شبکه تلویزیونی پاکستان روز گذشته به نقل از منابع دولتی این کشور اعلام کرد که بالگردهای ناتو قصد ورود به خاک پاکستان را داشته‌اند که با تیراندازی نیروهای مرزی این کشور مجبور به عقب نشینی شده‌اند اما در ادامه این پاسگاه مرزی را هدف قرار داده‌اند. ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دو بالگرد ناتو حریم هوایی پاکستان را نقض کرده‌اند و ارتش با اعتراض شدید به این موضوع خواستار دیداری رسمی با مقام‌های ناتو شده‌ است.

سرهنگ جان داریان، سخنگوی ناتو روز گذشته با اذعان به انجام این حمله اعلام کرد که مقام‌های این سازمان در حال بررسی موضوع هستند. وی از اظهارنظر درباره نیروهای نظامی شرکت‌کننده در این حمله امتناع کرد اما اکثر بالگردهایی که در این منطقه پرواز می‌کنند آمریکایی هستند. سپتامبر سال گذشته در حادثه‌ای مشابه حمله بالگردهای ناتو در داخل خاک پاکستان کشته شدن 3 نظامی این کشور را به‌دنبال داشت و مقام‌های پاکستانی در اعتراض به این مسئله برای مدتی گذرگاه مرزی تورخم را به روی کاروان‌های تدارکاتی ناتو بستند. حمله اخیر، 2 هفته پس از عملیات ترور بن‌لادن در شهر ابیت‌آباد صورت گرفته است که باعث خشم شدید مقام‌های پاکستاتی و تنش در روابط اسلام‌آباد و واشنگتن شد.

بی‌توجهی به هشدارهای پاکستان

روز دوشنبه هم آمریکا بدون کوچک‌ترین توجه به هشدارهای مقام‌های پاکستان حمله دیگری را در منطقه وزیرستان شمالی به‌وسیله 2 هواپیمای بدون سرنشین انجام داد که باعث کشته شدن حداقل 7 نفر شد.نمایندگان پارلمان پاکستان پس از عملیات شهر ابیت‌آباد در نشستی ویژه ضمن محکوم کردن نقض حاکمیت این کشور خواستار پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا شدند. نمایندگان از دولت خواستند که تا زمان توقف این دست حملات مانع از عبور کاروان‌های تدارکاتی ناتو از خاک این کشور شوند. جان کری، سناتور آمریکایی که به‌تازگی برای مذاکره با مقام‌های پاکستانی به اسلام آباد سفر کرد ضمن تلاش برای بهبود روابط اعلام کرد که برای بازگشت روابط دو طرف به مسیر اصلی به «عمل به جای حرف» نیاز است. گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا پس از انجام عملیات در شهر ابیت‌آباد خواستار تعلیق کمک‌های مالی به پاکستان شده بودند. با بالاگرفتن تنش میان دو طرف گفته می‌شود که هیلاری کلینتون قصد دارد به‌زودی سفری به پاکستان انجام دهد.

چین؛ جذاب‌تر از گذشته

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان که پس از حمله نیروهای آمریکایی از سوی احزاب مخالف تحت فشار شدید قرار دارد روز گذشته دیدار خود از چین را شروع کرد؛ کشوری که به عقیده بسیاری اکنون اتحاد با آن برای مقام‌های پاکستانی جذاب‌تر از همکاری با آمریکا به حساب می‌آید. سفر 4 روزه گیلانی به چین در حساس‌ترین زمان ممکن صورت گرفته است و بدون شک در اوج تنش با واشنگتن نگرانی دولت اوباما را به‌دنبال خواهد داشت. برای مقام‌های پاکستان، پکن شریکی کم دردسر برای همکاری نظامی و اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری در این کشور به حساب می‌آید.

چینی‌ها هم علاقه گسترده‌ای به افزایش همکاری‌های خود با پاکستان و همسایگان این کشور برای نفوذ بیشتر در این منطقه دارند. درحالی‌که مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته از هر جهتی پاکستان را هدف حمله قرار داده‌اند مقام‌‌های چین با بهترین تمجیدها از رابطه نزدیک‌تر با اسلام‌آباد استقبال کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین یک روز پس از عملیات ترور بن‌لادن، پاکستان را کشوری قاطع در برخورد با تروریسم خواند و گیلانی هم چند روز بعد چین را دوست پاکستان برای تمام فصول دانست؛ مسئله‌ای که تمایل دوطرف را برای گسترش‌ همکاری‌های خود با دوری اسلام‌آباد از واشنگتن به‌خوبی نشان می‌دهد.

کد خبر 135289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز