دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی‌که روز یکشنبه برگزارکنندگان جشنواره کن از حضور فیلم ایرانی «به امید دیدار» ساخته محمد رسول‌اف در بخش نوعی نگاه این فستیوال خبر دادند، متولیان سینمای ایران این حضور را رسمی نمی‌دانند.

جشنواره کن

فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره‌های خارجی باید مجوزی از اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی دریافت کنند که گویا سازندگان به‌امیددیدار این کار را نکرده‌اند. فیلمی که با مجوز ساخت از وزارت ارشاد ساخته شده و بازیگرانی چون شهاب حسینی و لیلا زارع در آن ایفای نقش کرده‌اند ولی چون با هماهنگی مدیران سینمایی به کن عرضه نشده، نماینده رسمی سینمای ایران محسوب نمی‌شود.
دریافت مجوز حضور در جشنواره‌های خارجی جزو ضوابطی است که در سال‌های اخیر به‌صورت جدی اجرا می‌شود.

بر اساس همین قانون بود که سال گذشته فیلم «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی با آنکه پروانه نمایش در ایران را دریافت کرد و اکران عمومی نیز شد نتوانست در هیچ جشنواره خارجی‌ای شرکت کند. پیش از این فیلم نیز «کتاب قانون» مشمول این قانون شده بود.این‌ها البته فیلم‌هایی بودند که برای دریافت پروانه نمایش به ارشاد ارسال شده بودند و گویا مدیران سینمایی کشور هنوز به امید دیدار را ندیده‌اند، ولی صرف اعلام مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی مبنی بر اینکه این فیلم فاقد مجوز برای حضور در کن است نشان می‌دهد ما امسال فاقد نماینده رسمی در این رخداد سینمایی هستیم. از سوی دیگر انتشار خبر حضور پرتعداد مدیران سینمایی کشور در کن واکنش‌های متفاوتی را درپی داشت. معاونت سینمایی حضور گسترده مدیران در کن را تکذیب کرد؛ هرچند فارس از تهیه روادید از سفارت فرانسه برای تمامی افرادی که از آنها به‌عنوان مسافران کن نام برده شده بود، ‌خبر داد.

از سوی دیگر فرج‌الله سلحشور از سینماگران نزدیک به معاونت سینمایی در اظهارنظری جالب‌توجه شرکت در کن را به‌منزله تأیید سینمای مبتذل دنیا نامید و شورجه هم که این روزها با استعفا از شورای‌عالی سینما خبرساز شده، حضور تعداد زیادی از مدیران سینمایی در کن را تردیدآمیز خواند. این فیلمساز البته حضور بعضی مسئولان در کن را برای اینکه فضای جشنواره دست ضدانقلابی‌ها نیفتد، مفید دانست. اما جالب‌توجه‌ترین اظهارات مربوط به جواد شمقدری بود که بازار فیلم کن را از خود جشنواره مهم‌تر دانست. ایران امسال با 35 فیلم به بازار فیلم کن می‌رود. درحالی‌که هنوز دقیقا مشخص نیست چه کسانی امسال مسافر ساحل زیبای توریستی کن خواهند شد.
سلحشور: سفر به کن

تأیید سینمای مبتذل دنیاست

فرج‌الله سلحشور با اشاره به حضور مسئولان سینمایی کشور در جشنواره کن، گفت: این سفر تأیید سینمای مبتذل دنیاست و من در آن به جز تفریح، گردش و استراحتی چندروزه هیچ دستاوردی را نمی‌بینم؛ ضمن آنکه این تنها یک ادعاست که باید در جشنواره‌ها حضور مؤثر و فعال داشته باشیم. وی در واکنش به حضور مدیران فرهنگی کشور در جشنواره کن به فارس گفت: آقایان مسئولان فرهنگی که مدعی هستند ما باید در جشنواره‌های خارجی حضوری فعال داشته باشیم آیا حضورشان مانع از این لجن‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها از جامعه ایران در جشنواره‌ها بوده است؟ اگر این افراد ملت ایران را لایق می‌دانند گزارشی از تاثیرات حضور خود در جشنواره‌های مختلف جهانی ارائه دهند و تاثیرات مثبت حضورشان در این جشنواره‌ها را اعلام کنند. هر عاقلی در این مملکت این‌را می‌داند که رفتن به این جشنواره تا به امروز تنها تأیید این جشنواره‌ها بوده و هیچ نتیجه مثبتی برای سینمای ما به همراه نداشته است.

شورجه: رویکرد کن سیاسی است

جمال شورجه نیز معتقد است: اگر چه مدیران سینمایی با حضور در جشنواره‌هایی چون کن، مبانی سیاسی کلان ما را تبیین می‌کنند اما می‌توان لزوم حضور تعداد زیادی از مدیران در «کن» را با دیده تردید نگریست. این کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جشنواره کن جشنواره‌ای با رویکرد سیاسی است، ادامه داد: جشنواره کن جشنواره‌ای است که عمدتا به فیلم‌ها و فیلمسازانی که در سال‌های گذشته به انقلاب و نظام پشت کرده‌اند توجه می‌کند. شورجه در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: به‌طور کل به‌نظر من حضور بعضی از مسئولان در جشنواره کن خوب است و این موضوع باعث می‌شود که فضای این جشنواره به دست ضد‌انقلابی‌ها نیفتد. ما باید بتوانیم حرف‌ها و مبانی خودمان را در این جشنواره مطرح نماییم.

شمقدری: بازار فیلم کن از خود جشنواره مهم‌تر است

معاون امور سینمایی نیز گفت: مسئله‌ای که خیلی مهم‌تر از جشنواره کن است بازار فیلم کن است و در این بازار، تمام کشورهای شرکت‌کننده محصولات خود را عرضه می‌کنند و به مبادله آن می‌پردازند و معتقدم خرید و فروش فیلم در جشنواره کن مهم‌ترین بخش آن است. جواد شمقدری درباره حضور ایران در جشنواره کن به‌رغم عدم تغییر سیاست‌های آن جشنواره به فارس، گفت: فکر می‌کنم نمایش بعضی از فیلم‌های ما در بازار جشنواره کن، حواشی خاصی را ایجاد ‌کند.

کد خبر 134512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز