گروه بورس: برگزاری یک همایش با محوریت بورس موجب شد مسئولان بازار سرمایه تازه‌ترین آمارها و پیش‌بینی‌ها از عملکرد بازار اوراق بهادار را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

در این میان، وزیر اقتصاد به سهامداران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر صف و هیجانات بازار قرار نگیرند. توصیه وزیر اقتصاد درحالی بیان شده که شاخص‌های بورس تهران در چند روز اخیر مدام روی آسانسور صعود و نزول بالا و پایین می‌رود.

به گزارش همشهری، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در همایش فرصت‌های تامین مالی برای ناشران پذیرفته شده در بورس تهران با اشاره به تشکیل صف‌های خرید و فروش در بورس تهران گفت: حق مردم و سرمایه‌گذاران است که به‌دنبال سود باشند اما باید با مطالعه وارد بازار شوند. اما سرمایه‌گذاران نباید تحت‌تأثیر صف و هیجان بازار قرار گیرند، هیجان یک عارضه در بازارهای مالی است که سرمایه‌گذاران باید از آن پرهیز کنند.

اگر سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای تحت‌تأثیر صف و هیجانات بازار قرار گیرند، بازنده خواهند بود و جز دلسوزی نمی‌توان کاری برای آنان انجام داد. وزیر امور اقتصادی و دارایی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد؛ پس از مشورت با اهل خبره و خبرگان وارد بازار شوند. وزیر اقتصاد اعلام کرد: ارزش معاملات بازار سرمایه در سال گذشته از رشد 53 درصدی برخوردار شد و حجم معاملات کل بازار سرمایه در سال 89 به 42 هزار میلیارد تومان رسید. او از تشکیل کمیته ارتقای تامین مالی در وزارت اقتصاد به‌منظور یکپارچگی نهادهای تامین مالی خبر داد و افزود: بسته پولی سال‌90 نظام بانکی به صراحت رابطه بین بازار پول و سرمایه را در عرضه اوراق مشارکت تعریف کرده است.

انتقاد از تقسیم سود بالا

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار هم دراین همایش از بالا بودن میزان سود تقسیمی شرکت‌ها انتقاد کرد و گفت: براساس آمارها، بالاترین سود تقسیمی در شرکت‌های کشور انجام می‌شود که این امر مانع توسعه بیشتر شرکت‌ها می‌شود. مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه شرکت‌ها می‌توانند از ابزار بدهی اسلامی و اوراق مشارکت برای تامین مالی استفاده کنند، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طی سال‌جاری، 15 ابزار اوراق و 2 صکوک در بازار منتشر می‌شود.وی با بیان آنکه معاملات در سال گذشته از لحاظ حجم رشد مناسبی داشته و به رقم 21 هزار میلیارد تومان رسیده، گفت: بازده بازار سهام نیز در سال گذشته 75 درصد بود و در این مدت، شرکت‌های خوبی وارد بازار شدند.

مقایسه عملکرد بورس

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این همایش اعلام کرد: سال گذشته بازار سرمایه 26 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بنگاه‌های اقتصادی جذب کرد و براساس برنامه‌ریزی امسال سازمان بورس، مقرر شده تا این رقم به 40 هزار میلیارد تومان برسد. صالح‌آبادی با مقایسه وضع بازار سرمایه در سال‌های 85 تا 90، گفت: حجم معاملات در سال 85، حدود5 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که این رقم ابتدای سال 90 در بورس و فرابورس به حدود 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم معاملات روزانه بازار سرمایه را 100میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال89 بورس معادل 12 هزار میلیارد تومان در تامین مالی نقش داشته است که از این میان تامین مالی از طریق تاسیس شرکت 737میلیارد‌تومان، از طریق افزایش سرمایه 9 هزار و 800 میلیارد‌تومان، اوراق مشارکت هزار و 450 میلیارد تومان و اوراق اجاره 30‌میلیارد‌تومان بوده است.

عرضه اوراق مشارکت به قیمت اسمی

محمد‌ آرام، مدیرعامل تامین سرمایه‌ امین هم در این همایش تخصصی گفت:80 درصد تامین مالی شرکت‌ها در دنیا از طریق اوراق بهادار انجام می‌شود. آرام با اشاره به اینکه در ایران مرجع صدور اوراق بهادار براساس قانون بازار سرمایه، سازمان بورس است، تاکید کرد: در حالی که در ایران مرجع صدور برخی اوراق بهادار مانند گواهی سپرده عام و خاص و اوراق مشارکت دولتی و شهرداری‌ها و صکوک ارزی، بانک مرکزی است که البته با مصوبه‌ اخیر بانک مرکزی تمامی معاملات ثانویه اوراق باید از طریق بازار ثانویه انجام شود. آرام با بیان اینکه بانک مرکزی در سال گذشته 3 هزار و 750 میلیارد تومان مجوز اوراق مشارکت صادر کرد، ادامه داد: 80 میلیارد تومان گواهی سپرده و عام توسط بانک مرکزی صادر شد، درحالی‌که 1445 میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه منتشر شد. مدیرعامل تامین سرمایه امین با بیان اینکه در حوزه‌ تامین مالی بیشتر شرکت‌ها مشکل نقدینگی دارند تا به بهره‌برداری برسند، پیشنهاد کرد: عرضه اوراق مشارکت به قیمت اسمی و فروش آن به کسر باشد و کسر و بازدهی آن به‌صورت سالانه و براساس نرخ سودآوری پروژه درنظر گرفته شود.

کد خبر 133396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز