همشهری آنلاین: کمیته‌ حقیقت‌یاب ویژه‌ وقایع مصر اعلام کرد: حسنی مبارک متهم اول کشتار تظاهرکنندگان بی‌گناه در جریان انقلاب این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الجزیره، کمیته  حقیقت‌یاب ویژه وقایع انقلاب مصر در گزارش نهایی خود تاکید کرد:‌ براساس دلایل و مدارکی که طی دو ماه گذشته جمع‌آوری و بررسی شده، حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر هیچ تلاشی برای مواخذه‌ کسانی که به تظاهرکنندگان تیراندازی کردند‌، صورت نداد و این ثابت می‌کند که وی همانند فرماندهان پلیس مسئول کشتار غیرنظامیان بی‌گناه است.

عمر مروان، دبیر کل کمیته حقیقت‌یاب مصر در کنفرانس خبری به بیان وقایع کامل انقلاب 25 ژانویه، جنایت کشتار تظاهرکنندگان و ناامنی‌ها در استان‌های مختلف مصر پرداخت.

مروان عنوان داشت:‌ این کمیته از طریق اینترنت به اظهارات 17هزار و 58 شاهد گوش کرده و از 852 نوار ویدئویی ضبط شده، مربوط به وقایع مصر استفاده نموده است.

مروان عنوان داشت: اسامی تمامی کسانی که در این وقایع دست داشته‌اند به دادستانی کل و بازپرس تحقیقات ارائه شده که می‌توان در میان آنها به حبیب العادلی وزیر کشور سابق مصر، فرماندهان و افسران ارتش و مسئولان حزب ملی دموکرات و نمایندگان آن اشاره کرد که به دادگاه‌ها ارجاع داده شده‌اند.

مروان بیان داشت:‌ ده‌ها تن غیر از این افراد نیز ظرف چند روز آینده مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.

دبیر کل این کمیته تاکید کرد: تحقیقات نشان داد که تک‌تیراندازانی که به تظاهرکنندگان تیراندازی کردند افسران ضد ترور در مراکز امنیت کشور بودند.

وی خاطر نشان کرد: کمیته توانست دو خودرو را کشف کند که تظاهرکنندگان را زیر گرفته بود.

این مسئول مصری خاطر نشان کرد:‌ این دو خودرو در دو نقطه ایست و بازرسی پلیس در منطقه‌ی فم الخلیج و منطقه‌ی مصر قدیمی شناسایی شدند که به نیروهای مسلح تحویل داده شدند و مشخص شد نیروهای پلیس از این دو خودرو استفاده کردند.

مروان تصریح کرد:‌ این کمیته به این نتیجه رسیده است که عقب‌نشینی گسترده‌ی نیروهای پلیس به دستور فرماندهان‌شان صورت گرفته و برخی تصاویر ویدئویی این مساله را ثابت می‌کند، همچنین پلیس به طور بی‌هدف از برخی مناطق در پی قطع شدن ارتباط با فرماندهانشان عقب‌نشینی کردند.

دبیر کل کمیته حقیقت یاب مصر خاطر نشان کرد: نیروهای پلیس اقدام به سرقت دو خودرو از سفارت آمریکا کردند و ما نمی‌توانیم تاکید یا رد کنیم که سفارت آمریکا در این مساله دست نداشته است و بخشهای تحقیقاتی مسئول مشخص کردن این مساله هستند.

مروان درباره حمله به زندانها در استان‌های مختلف تاکید کرد:‌ برخی زندان‌ها شاهد درگیری میان نیروهای مسلح و زندانیان بوده‌اند.

در گزارش منتشر شده در خصوص اعتراض‌های مصر عنوان شده است که 846 معترض دست کم توسط پلیس و اراذل و اوباش که از سوی حزب ملی دموکرات سابق به خدمت گرفته شده بودند، کشته شدند.

در این گزارش عنوان شده است: 6467 فعال دیگر در اعتراض‌ها زخمی شدند.

براساس این گزارش، وزارت کشور به این کمیته ابلاغ کرده است که تعداد کشته‌های افسران و سربازان مصری در زمان اعتراض‌ها 26 تن بوده است.

همچنین به موجب این گزارش، 149 زندانی کشته ‌و 263 تن دیگر زخمی شدند.

براساس این گزارش، تعداد زیادی از خانواده‌های افراد زخمی شده و کشته شده اسامی فرزندانشان که در این درگیریها کشته شده‌اند را اعلام نکردند تا احتمالا از سوی نیروهای امنیتی دستگیر نشوند و وزارت بهداشت نیز تعداد واقعی قربانیان را اعلام نکرده است.

براساس این گزارش، مصر نخستین کشوری است که اقدام به قطع اینترنت کرد و مشخص شد که در پی نشست سیستم‌های امنیتی و نماینده شرکت‌های‌های تلفن‌ همراه این مساله را دولت درخواست کرده بود و در پی این نشست‌ها کمیته قطع ارتباطات تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد و در این خصوص مسئولانی دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به موجب این گزارش، انقلاب 25 ژانویه یک انقلاب اجتماعی کامل بوده و عوامل زیادی موجب چنین انقلابی شد که در راس آن فساد سیاسی و عدم آزادی عمومی و تنها یک دموکراسی ظاهری قرار دارد و از دیگر مسائلی که موجب این انقلاب شد، عدم عدالت اجتماعی، فاصله طبقاتی، گسترش رشوه و سرکوب امنیتی بوده است.

در این گزارش آمده است: اقدامات غیرقانونی علیه تظاهرکنندگان مربوط به کشتار تظاهرکنندگان، حمله به تظاهرکنندگان، دستگیری غیرقانونی و آتش زدن زندانها و دادگاه‌ها است.

در این گزارش عنوان شده است:‌ نیروهای پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و گلوله‌های واقعی استفاده کردند و تک‌تیراندازان وزارت کشور به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند.

از سوی دیگر یک مقام بیمارستان شرم الشیخ اعلام کرد که وضعیت جسمانی مبارک بسیار بهتر شده است.

این مقام به خبرگزاری آلمان گفت: احتمال دارد حسنی مبارک روز چهارشنبه به یکی از بیمارستان‌های نظامی قاهره منتقل شود.

این منبع اعلام کرد که تعداد زیادی از خودروهای گارد ریاست جمهوری در خیابان‌های شهر شرم الشیخ از ساعت شش صبح به گشت‌زنی پرداختند و نیروهای امنیتی در خیابان‌ها مستقر هستند.

خبرگزاری آلمان افزود: منطقه اطراف پایگاه هوایی الماظه در قاهره شاهد تدابیر امنیتی شدید است.

همچنین سایت الجزیره به نقل از سخنگوی رسمی دادستانی کل مصر اعلام کرد:‌ در چارچوب تحقیقات از مسئولان سابق نظام مصر، دادستانی کل به اظهارات عمر سلیمان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر گوش داد.

در این بیانیه آمده است:‌ سلیمان اطلاعاتی را در خصوص مرحله پیش از انقلاب و تحولات مربوط به انقلاب و نیز وقایع کشتار تظاهرکنندگان و ثروت مبارک و خانواده‌اش مطرح کرد.

سخنگوی رسمی دادستانی کل مصر اعلام کرد:‌ با توجه به روند تحقیقات و اینکه هنوز تحقیقات کامل نشده دادستانی کل جزئیات این تحقیقات را بعد از تکمیل تحقیقات اعلام خواهد کرد.

کد خبر 132936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز