سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدت خدمت مشمولان لیسانس یک ماه، فوق‌لیسانس دو ماه، دکتری 3 ماه و فوق‌دکترا 4 ماه و مدت خدمت فوق‌لیسانس و بالاتر به ازای تحقیق و یا اختراع که درمورد مسائل نیروهای مسلح و انرژی اتمی باشد، از دو ماه تا پایان خدمت کسر می‌شود.

 جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: مدت خدمت دوره سربازی در سال 90 همچنان 18 ماه خواهد بود که برای مشغولان لیسانس یک ماه، فوق‌لیسانس 2 دوماه، دکتری 3 ماه و همچنین خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 2 ماه و مناطق محروم و بد آب و هوا یک ماه کسر می‌شود. به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار عیسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درنشست خبری امروز در ستاد نیروهای مسلح با بیان اینکه با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و مهلت اجرای مقررات ایثارگران و مددجویان با موافقت مقام معظم فرماندهی کل قوا با پایان سال 90 به مدت تمدید شد، افزود: مدت خدمت مشمولان لیسانس یک ماه، فوق‌لیسانس دو ماه، دکتری 3 ماه و فوق‌دکترا 4 ماه کسر می‌شود.

او ادامه داد: مدت خدمت فوق‌لیسانس و بالاتر به ازای تحقیق و یا اختراع که درمورد مسائل نیروهای مسلح و انرژی اتمی ارائه شود براساس ضوابط ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح دو ماه تا پایان خدمت کسر می‌شود.

کمالی افزود: همچنین سازوکاری اتخاذ می‌شود تا از این پیس سربازان متأهل غیر غایب در استان‌های محل سکونت خود به مشغول خدمت شوند.

او گفت: تمام مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) که حداکثر دارای دو فرزند ذکور بالای 18 سال باشند یکی از فرزندانشان از خدمت معاف می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: آن دسته از خانواده‌های شاهد که دارای فرزند معلول جسمی و ذهنی باشند یکی از فرزندانشان از خدمت معاف می‌شود.

اوادامه داد:یگانه‌سرپرست خواهر مجردی که به سن 24 سالگی رسیده از خدمت معاف می‌شود و یکی از فرزندان خانواده‌هایی که سه فرزند آنها خدمت دوره ضرورت را انجام داده از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

کمالی افزود: یکی از فرزندان خانواده‌هایی که یک فرزند آنها در حین خدمت فوت کرده باشد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

او در مورد کسری خدمت بسیجیان نیز گفت :حداکثر 6 ماه از خدمت بسیجیان برابر مقررات احتساب قسمتی از خدمت بسیجیان جزء خدمت دوره ضرورت و مواد 63 از 65 قانون و مقررات استخدامی سپاه کسر می‌شود.

کمالی در مورد وضعیت خدمتی فرزندان آزادگان نیزتوضیح داد: یکی از فرزندان آزادگانی که بیش از 3 سال در اسارت بوده ولی فرزندشان بعد از آزادی به سن سربازی رسیده از خدمت معاف شود.

او گفت: با توجه به معافیت یکی از فرزندان رزمندگان دارای 30 ماه سابقه جبهه و جانبازان دارای 25 درصد جانبازی و بالاتر از مدت خدمت دوره ضرورت مشمولان و کارکنان وظیفه‌ایی که مدت جبهه آنها کمتر از 30 ماه و میزان جانبازی کمتر از 25 درصد باشد کسر می‌شود.

سردار کمالی در این باره گفت: رزمندگانی که 6 ماه تا پایان 8 ماه سابقه جبهه داشته باشند به مدت 2 ماه کسر خدمت و افرادی که 9 ماه تا پایان 11 ماه سابقه جبهه دارند سه ماه کسر خدمت درنظر گرفته شده است وبرای افرادی که 12 ماه تا پایان 14 ماه سابقه جبهه دارند 4 ماه کسر خدمت و برای افرادی که 15 ماه تا پایان 17 ماه سابقه خدمت دارند 5 ماه کسر خدمت در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: برای افرادی که 18 ماه تا پایان 20 ماه سابقه جبهه دارند 6 ماه کسر خدمت در نظر گرفته شده و برای افرادی که 21 ماه تا پایان 23 ماه سابقه جبهه دارند 7 ماه کسر خدمت اعمال می‌شود.

او اعلام کرد: میزان کسر خدمت افرادی که 27 ماه تا پایان 29 ماه سابقه جبهه دارند 9 ماه کسر خدمت اعمال می‌شود.

جاشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره میزان کسر خدمت برای درصد جانبازی نیز گفت: جانبازانی که 5 تا 10 درصد جانبازی دارند دو ماه کسر خدمت و برای افرادی که 11 تا 15 درصد جانبازی دارند 4 ماه کسر خدمت در نظر گرفته شده است.

او اظهار داشت: برای افرادی که 16 درصد تا 20 درصد جانبازی دارند 5 ماه کسر خدمت و برای افرادی که 21 تا 25 درصد جانبازی دارند 8 ماه کسر خدمت اعمال خواهد شد.

اوگفت: فرزند دوم شهدا از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند و تمام جانبازان بالای 15 درصد و یکی از فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و دو فرزند جانبازان 50 درصد و بالاتر از خدمت معاف می‌شوند، همچنین از مدت خدمت جانبازان زیر 15 درصد به تناسب کسر می‌شود.

جاشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از فرزندان رزمندگان دارای 30 ماه سابقه جبهه و دو فرزند رزمندگان دارای 60 ماه سابقه جبهه از خدمت معاف می‌شوند.

کمالی گفت: یکی از فرزندان افرادی که جمع درصد جانبازی و سابقه جبهه آنها به 30 امتیاز و دو فرزند افرادی که جمع درصد جانبازی و سابقه جبهه آنها به 60 برسد از خدمت معاف می‌شوند.

او تصریح کرد: در رابطه با جبهه خلبانان هوانیروز مبداً شروع مأموریت‌ها و مناطق عملیاتی کادر خلبانان و فنی، هوانیروز مدت خدمت در نقاط در کوی تقدم تا تاریخ 27 مرداد سال 67 معادل جبهه محاسبه می شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: خدمت خلبانان و دیگر عوامل پروازی که در عملیات بمباران شناسایی، حمل مهمات و غیره... به مدت 30 ماه شرکت داشته باشند معادل جبهه محسوب می‌شوند.

او اظهار داشت: ان دسته از خانواده شهدا، مفقود‌الاثرها، جانبازان، آزادگان و رزمندگان که یکی از فرزندان آنها از خدمت معاف شده اما ضرورت استفاده از معافیت صادره مذکور به دلیل فوت استخدام در نیروهای مسلح و غیره منتفی شده می‌توانند با ابطال کارت معافیت صادر شده کارت معافیت جدید را برای نفر دوم خانواده اختصاص دهند.

کمالی گفت: یکی از فرزندان مفقود‌الاثر‌ها و آزادگان که به واسطه استفاده پسر آنها از معافیت خانواده شهدا سرباز شناخته شده است از خدمت معاف می‌شوند همچنین یکی از برادران شهدا، مفقود‌الاثرها و آزادگان که به واسطه استفاده پسر آنها از معافیت خانواده شهدا سرباز شناخته شده از خدمت معاف می‌شود.

او اظهار داشت: یکی از فرزندان مفقود‌الاثر‌ها و آزادگان که قبلا برادرش (فرزند دیگر مفقود‌الاثر و آزاده) از معافیت خانواده شهدا استفاده کرده ولی به دلیل فوت یا مهاجرت تا پایان سال 89 نزد خانواده‌اش نباشد از خدمت معاف می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مشمولانی که با جانبازان 25 درصد و بالاتر ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف و پس از 5 سال معافیت موقت آنها به دائم تبدیل می‌شود.

جاشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در مورد جزئیات تغییرات صورت گرفته در سال 1390 نسبت به مقررات سال 1389نیزگفت:مدت خدمت یکی از فرزندان رزمندگان از دو ماه تا 9 ماه کسر می‌شود که قبلا به ازای هر ماه خدمت 18 روز کسر خدمت صورت می‌گرفت اما به منظور بهره‌مندی از خدمت سربازان این مدت محدود شده است.

اواظهار داشت: همچنین مدت خدمت یکی از فرزندان جانبازان زیر 25 درصد از 2ماه تا 8 ماه کسر می‌شود که قبلاً به ازای هر درصد جانبازی 22 روز از خدمت یکی از فرزندان کسر می‌شد.

کمالی گفت: قبلا از خدمت محققان فوق‌لیسانس بالاتر به ازای پروژه تحقیقاتی و اختراعی که انجام می‌داد حداکثر یک سال کسر می‌شد. ولی براساس مصوبه جدید دو ماه تا 18 ماه از خدمتشان کسر می‌شد.

اوگفت: تغییرات صورت گرفته عطف به ماسبق نمی‌شود بنابر این تمام مشمولان و سربازان وظیفه که در سال 88 و 89 گواهی کسر خدمت دریافت کرده‌اند چه آن را تحویل نیروهای مسلح داده باشند یا هنوز در دستشان باشد معتبر بوده و می‌توانند جهت محاسبه آن اقدام کند.

کمالی افزود: مدت خدمت دوره سربازی در سال 90 همچنان 18 ماه خواهد بود که برای مشغولان لیسانس یک ماه، فوق‌لیسانس 2 دوماه، دکتری 3 ماه و همچنین خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 2 ماه و مناطق محروم و بد آب و هوا یک ماه کسر می‌شود.

او گفت: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی که در مهر سال 88 به تصویب مجلس رسیده به دلیل ایراد بار مالی شورای نگهبان همچنان منتظر اظهار نظر دولت است.

کمالی اظهار داشت:بررسی‌های کارشناسی با همکاری نمایندگان دولت و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته و دولت باید نظر رسمی خود را اعلام کند پیش از بار مالی افزایش حقوق سربازان 2هزار میلیارد تومان بود که طبق هماهنگی انجام شده به 600 میلیارد تومان کاهش یافته است.

 جاشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برنامه‌ایی برای معافیت گروهی از مشمولان غایب یا بخشش آنها وجود ندارد و در سال 90 با مشمولانی که به قانون تمکین نکرده‌اند تشدید برخورد خواهیم کرد و تنها سربازانی که در حین خدمت حسن انجام وظیفه داشته باشند تمدیداتی جهت بخش اضافه خدمت آنان صورت گرفته است.

اوگفت: برای 300 نفر از مشمولان دکتری و فوق‌لیسانس و 500 نفر از مشمولان لیسانس به بالا به پروژه‌های تحقیقاتی درباره نیروهای مسلح و مسائل اساسی کشور انجام دهند معافیت از دو ماه تا تمام دوره ضرورت در نظر گرفته شده است.

سردار کمالی گفت: سالانه 60 هزار نفر از مشمولان و سربازان غایب را دستگیر می‌کنیم که امسال این موضوع تشدید خواهد شد.

کد خبر 132821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز