یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

نیما علیزاده: ناگهان تماشاگران داخل ورزشگاه یکصدا فریاد می‌زدند: «دنی، دنی».

در نیمه دوم مسابقه دو تیم آلکمار و اسپورتینگ براگا در رقابت‌های جام  یوفا، در حالی  که آلکمار یک بر صفر از حریف خود پیش بود، برای زدن گل دوم کمی با مشکل مواجه شده بود و تماشاگران با این شعارها خواستار آمدن دنی کورمانس به زمین مسابقه شده بودند. لوئیس فان‌گال سرمربی آلکمار  در دقیقه 72 بازی، کورمانس را وارد زمین کرد و تنها هفت دقیقه بعد، نتیجه بازی 3 بر صفر شد.

مهاجم تازه‌وارد گل دوم تیمش را به ثمر  رساند پاس گل سوم  را  نیز ارسال کرد. بعد از پایان مسابقه در کنفرانس خبری فقط درباره فوتبال صحبت شد و لوئیس فان‌گال  طوری جواب خبرنگاران هلندی را داد که به هیچ وجه نتوانند برای یک هفته خود سوژه جالبی پیدا کنند. «به هلند و شهر آلکمار خوش آمدید.» حدود سه سال است که این شهر کوچک که از نظر زمانی تنها نیم ساعت با آمستردام فاصله دارد، نقش بزرگی را در رقابت‌های جام یوفا بازی می‌کند.

در فصل 2005-2004 بود که این باشگاه موفق به راهیابی به  مرحله نیمه نهایی یوفا شد و در آنجا با تک گلی که بازیکنان آلکمار وارد دروازه خودشان کردند از گردونه مسابقات حذف شدند، آن هم مقابل یک تیم پرتغالی. اما بازیکنان این باشگاه که در هلند آن را AZ صدا می‌زنند همگی می‌خواهند در این فصل در مسابقه نهایی حضور داشته باشند.(آلکمار در مرحله یک شانزدهم نهایی حریف فنرباغچه است)

بعد از هفته انگلیسی (اشاره به برگزاری دو مسابقه در هفته)، نوبت به مسابقه تیم‌های آلکمار و آیندهوون یکی از سه قدرت بزرگ فوتبال هلند رسید،‌آن هم در ورزشگاه هفده‌هزار نفری تازه تاسیس آلکمار که از هفته‌ها قبل حتی یک بلیت هم  برای این دیدار پیدا نمی‌شد. البته مقابل آژاکس و فاینورد هم همین وضع است.

یالینس ملی‌پوش آلکمار که در جام جهانی هم حضور داشت درباره مسابقه با سه قدرت بزرگ فوتبال هلند می‌گوید: «اگر می‌خواهی قهرمان لیگ بشوی باید تنها از سد این سه تیم بگذری.» 25 سال است که قهرمانی در فوتبال هلند  تنها از آن آژاکس، فاینورد و آیندهوون شده و آخرین باری که تیمی غیر از آنها قهرمان شده، مربوط به قهرمانی آلکمار در سال 1981 می‌شود و امروز مردم این شهر دوباره آرزوی قهرمانی در سر دارند. تیم آنها فصل گذشته بعد از آیندهوون نایب قهرمان شد اما در این فصل امیدوار هستند که این طلسم شکسته شود.

با اینکه در تابستان  گذشته آلکمار 15 بازیکن خود را از دست داد اما جانشین‌های آنها با بازی تهاجمی خود ثابت کردند که این نوع سیستم بازی برای همیشه با نام آلکمار گره خورده است. «تیم دکلر» مدافع آلکمار می‌گوید: «این درست است که همانند سال گذشته قدرتمند نیستیم اما هنوز هم فوتبال جذابی بازی می‌کنیم که از همه چیز مهمتر است.»
از  طرفی نمی‌توان نقش مهم لوئیس فان‌گال  را در این تیم نادیده گرفت. او زمانی که در سال 2005 و در سن 55 سالگی به آلکمار آمد، اوضاع این تیم خیلی خوب نبود. فان‌گال  خود زمانی بازیکن همین  باشگاه بود و  دوران بازیگری خود را نیز در آلکمار به پایان رساند. برای مردی که معروف به آرشیتکت آژاکس است و  موفق شد در سال 1995 با جوانان این تیم قهرمان اروپا شود، کار کردن مجدد با استعدادهای جوان بسیار لذت‌بخش بود. جوان‌های آلکمار  با مربیگری فان‌گال  به قدری خوش درخشیده‌اند که  این شهر تبدیل به مقصد اصلی مارکو فان باستن، سرمربی تیم ملی هلند شده. 

در جام جهانی 2006، 5 بازیکن از تیم آلکمار  در تیم ملی هلند حضور داشتند. زاوو بازیکن  آلکمار می‌گوید: «فان‌گال  بهترین مربی است که تاکنون داشته‌ام، او در هر بازی باعث پیشرفت بازیکنانش می‌شود. به همین خاطر برای یک تیم کاملا جوان، بهترین گزینه است.» فان‌گال  هنگام تمرین، هیچ فرقی بین بازیکنان اصلی و ذخیره‌اش نمی‌گذارد و تمرین برای همه  یکسان است. اما جالب است  بدانید هنگام حرف زدن با خبرنگاران کاملا فرد دیگری است. او درباره تیمش می‌گوید: «ترکیب خیلی جوانی دارم و از تیم ثابت فصل گذشته تنها 3 بازیکن باقی مانده‌اند به همین  خاطر کسب عنوان قهرمانی در این فصل کار بسیار دشواری است اما فصل آینده همه چیز فرق خواهد کرد.»  سرمربی هلندی معتقد است در آلکمار برخلاف دیگر  باشگاه‌ها که بازیکن طراز اول می‌خرند، باید خودشان با توجه به نیازی که در پست‌های مختلف دارند بازیکن‌سازی کنند. فان‌گال را در هلند به عنوان یک مربی مغرور می‌شناسند. 

او همیشه می‌خواهد  با سیستم  زمان آژاکس خود بازی کند حتی زمانی که در بارسلونا بود  هم  نمی‌خواست فلسفه‌اش را تغییر دهد و اکثر بازیکنان زمان آژاکس خود  را به این تیم برده بود. او در تیم ملی هلند هم موفق نبود و نتوانست این تیم را به جام جهانی 2002 برساند. بعد از آن مدیر فنی باشگاه  آژاکس شد و به خاطر اختلافات شدید، با رونالدکومان سرمربی وقت آژاکس، مجبور به ترک باشگاه شد.

درک شرینگا رئیس باشگاه آلکمار که معروف به برلوسکونی هلند است، با اعتمادی که  به فان‌گال داشت باعث شد تا این مربی در آلکمار به کارش ادامه بدهد. او اولین مرد ثروتمندی بود که در کشور هلند وارد ورزش فوتبال شد و از سال 1993 هم ریاست باشگاه آلکمار را بر عهده  دارد و به جرأت می‌توان گفت که اگر او نبود، نه استادیوم  جدیدی وجود داشت و نه مربی بزرگی. شرینگا معتقد است شهر آلکمار تاریخ بزرگی در کشور هلند دارد و اولین نشانه‌های استقلال و خودکفایی در سال 1573 میلادی از این شهر آغاز شده. به همین خاطر تیم فوتبال این شهر هم می‌خواهد بر سلطه 25 ساله آژاکس، فاینورد و آیندهوون خاتمه دهد.

منبع: ماهنامه روند

کد خبر 13282

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز