همشهری‌آنلاین: مراسم اولین سالگرد درگذشت شادوران کیوان سپهر با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

sepehr

در این مراسم که احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اسلامی شهر تهران، استاد کامران فانی، سهیل محمودی و جمعی از روزنامه نگاران و ناشران و نویسندگان حضور داشتند با قرائت فاتحه و مدیحه سرایی یاد و خاطره این چهره فرهنگی گرامی داشته شد.

در این مراسم احمد مسجد جامعی در ابتدای سخنان خود با تسلیت به خانواده مرحوم سپهر گفت: «مرحوم کیوان سپهر دوستدار اهل فرهنگ وشخصیت موثری در حوزه فرهنگ بود.»

وی افزود: «یاد مطلبی افتادم که اتفاقا مربوط به همین ایام است؛ سال ۱۳۷۰ در چنین ایامی در قم بودیم و بزرگداشت بانو مجتهده امین برگزار می‌شد، خانم امین چهره برجسته بودند، در طول تاریخ طولانی ۱۴ قرن گذشته فقط یک خانم هستند که دوره کامل تفسیر قرآن را نوشته‌اند و خانم امین از این جهت چهره کاملا استثنایی هستند.»

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «ما در جهان اسلام و جهان تشیع فردی با چنین ویژگی نداریم، مرحوم آقای سپهر با وسواس و دقت و تلاشی که داشت، با شور و شوق جوانی و پختگی و تجربه بزرگسالی، انتشارات کنگره بزرگداشت بانو مجتهده امین را به عهده گرفت. او برای خودش سبکی داشت، در عنوان کتاب، ویرایش کتاب، انتخاب و فهرست بندی مطالب و مقالات با دقت ویژه‌ای که داشت کارشناسانه عمل می کرد.»

وی یادآور شد: «مراسم کنگره که تمام شد، مصادف بود با ولادت حضرت زینب(س) و ما به دیدن آیت الله گلپایگانی از مراجع بزرگ تقلید که در قم بودند؛ رفتیم. مرحوم آیت‌الله گلپایگانی در سخنانشان تشویق کردند و فرمودند شما در همین مسیرولایت امیرالمومنین(ع) کارها را پیش ببرید. همین راه را انتخاب کنید، همین راهی که پدران شما رفتند، همین راه؛ راه اسلام است.»

مسجد جامعی سپس به روایت خاطره‌ای دیگر از مرحوم سپهر پرداخت و گفت: «نخستین هفته کتاب که برگزار می شد آقای سپهر مقدمات کار را به عهده گرفت تابلویی را با دقت و وسواس خود تهیه کرد که مزین به این شعر بود "ای بستگان تن، به تماشای جان روید"؛ این امر با فوت آیت الله گلپایگانی مصادف شد و آن کار به تاخیر افتاد، اتفاقا زمان جدید مصادف با ۱۳ رجب؛ روز ولادت حضرت علی (ع) شد و عنوان پوستر "انا مدینه العلم و علی بابها" شد و بعدها هم هفته کتاب سال‌های سال با نام علی (ع) همزمان شد.»

وی تصریح کرد: «مرحوم سپهر فرصت را مغتنم دانست و کارهای بزرگی با نام مبارک حضرت انجام داد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات ادامه داد: «آخرین باری که ایشان را دیدم حال مساعدی نداشت خانم ایشان گفت اگر می‌خواهید حالش خوب شود کاری به او بسپارید از او پرسیدم اثری، پوستری، چیزی به ذهنش می‌رسد و ایشان با آن اوضاع و احوالش اشاره به آیه‌ای از قرآن کرد کرد و گفت خط و طرح آن مربوط به فلانی است، خوب است در چنان زمینه ای کار شود و... می‌خواهم بگویم در آن حالت سخت نیز دوست‌دار فرهنگ و هنر بود و به کارش عشق می ورزید؛ خدا رحمتش کند. هر کاری را به عهده می‌گرفت به صورت نمونه انجام می‌داد.»

همچنین مسجد جامعی با اشاره به آخرین مقاله کیوان سپهرکه در نشریه کتاب هفته چاپ شد، خاطر نشان کرد: «در آن مقاله از دوستان حلقه کتاب هفته یاد کرد و خداحافظی نمود که یادگاری ارزشمند از ایشان است.»

سپهر، خادم خادمان فرهنگ بود

در ادامه این مراسم استاد کامران فانی در سخنانی به تجلیل از شخصیت کیوان سپهر پرداخت و گفت: «کیوان سپهر دیگر در میان ما نیست، انسان هایی هستند که هر چند در دوره حیات و زندگی اشان قدرشان شناخته می‌شود، یا حداقل بخشی از این قدر شناخته می‌شود ولی تنها بعد از درگذشت آنهاست که ما پی می بریم که چه شخصیتی را از دست داده‌ایم و وقتی که در میان ما نیستند حس می کنیم که چه فردی دیگر در میان ما نیست.»

sepehr

وی تاکید کرد: «از این نظر کیوان سپهر در زمره این انسانها بود. زمانی که می‌زیست همه مدیون اش بودیم و حالا که نیست می‌بینیم که چقدر باید بیشتر مدیونش باشیم. بر اساس سابقه آشنایی‌ام با کیوان سپهر می‌گویم که در حوزه فرهنگ و ادب کمترین شخصی بود که مانند کیوان سپهر با نوعی ایثار و عشق حیرت انگیز به فرهنگ نگاه کند.»

فانی با بیان اینکه «زیبایی برای کیوان سپهر خیلی مهم بود و این زیبایی را در همه چیز و طبعا در فرهنگ می‌دید»، اظهار داشت: «سپهر به انسان‌هایی که خادم فرهنگ بودند عشق می‌ورزید، به انسان‌هایی که صادق بودند و صفا داشتند، قادر بود که همه کار برای آنها انجام بدهد.»

وی یادآور شد: «کیوان سپهر روزنامه نگار، گرافیست، چاپگر، مدیر فرهنگی و... بود، ولی از همه مهمتر این بود که خودش می گفت که من خادم خادمان کتاب هستم. لوح‌های خادمان کتاب و ایده تجلیل از آنها یکی از کارهای ماندگاری بود که کیوان سپهر انجام می داد و هر سال از کسانیکه خدمتی به عالم کتاب کرده‌اند، نه فقط نویسنده و مترجم؛ بلکه همه از صحاف تا حروفچین گرفته و کسانیکه در تولید و نشر کتاب و فرهنگ مکتوب نقش داشتند تقدیر می شد. کیوان سپهر خودش را خادم آنها می دانست و در این زمینه برای خودش مسئولیتی قائل بود که باید این کار را انجام بدهد»

این نویسنده و مترجم کشورمان تصریح کرد: «کیوان سپهر در مقامات بالا آشنایان زیادی داشت و همیشه از این آشنایی برای حل مشکلی از اهالی فرهنگ استفاده می کرد. من ندیدم که هیچ وقت چیزی برای خودش بخواهد، همیشه برای دیگران می خواست. اگر او در کسی صداقت و صفا و صمیمیت می‌دید، حاضر بود با تمام وجود برای او کار کند و هنر خودش را در اختیار او قرار می‌داد و آقای مسجد جامعی یکی از چنین افرادی بود که در بیش از ۱۵ سال، کیوان سپهر هر کاری که می‌توانست در حوزه فرهنگ انجام بدهد برای اقای مسجد جامعی انجام می‌داد.»

فانی خاطر نشان کرد: «کیوان سپهر خیلی کارهای ارزشمندی انجام داد ولی آرزو داشت کارهای بسیار گسترده‌تری انجام بدهد و هیچ فکر نمی‌کردیم که به این زودی از میان ما برود. ولی افسوس که او دیگر در میان ما نیست ولی یاد و خاطره پر مهرش همواره در دل و ذهن و جان ما پایدار خواهد بود، روانش شاد.»

همچنین در این مراسم سهیل محمودی با ذکر خاطراتی از کیوان سپهر، یاد و خاطره این خادم فرهنگ را گرامی داشته و اشعاری را قرائت کرد.

در این مراسم چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای نظیر یونس شکرخواه، سید فرید قاسمی و ... حضور داشتند

کد خبر 132339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز