سؤال اول: ایران چند میلیون نفر جمعیت دارد؟ / تعجب اول: ببخشید، این‌جا کلاس جغرافیاست؟

597

تذکر اول

پیش‌داوری نکن، جواب بده.

جواب اول

حدود80 میلیون نفر.

پیش خبر

پس این یک میلیارد و 66 میلیون و 500 هزار پیامک (اس‌ام‌اس) تبریک نوروز 1390 را مردم چین فرستاده‌اند؟!

خبر داغِ سوخته

مشترکان دو اپراتور تلفن همراه، یعنی همراه اول و ایرانسل که می‌گویند بیش از 50 میلیون نفرند، رکوردی زده‌اند یا بهتر بگویم رکوردی زده‌ایم که نپرس.

همان موقع که هی فوروارد می‌کردیم، داشتیم آمارپیامک را تکان می‌دادیم. تا جایی که خبرگزاری‌ها اعلام کردند در 48 ساعت آغاز سال جدید بیش از یک میلیارد و 66 میلیون و 500 هزارپیامک تبریک نوروز ارسال شده است.

و البته این اپراتورها (همان همراه اول و ایرانسل) در این 48 ساعت، حدود 16 میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ایرانسلی‌ها در 48 ساعت اول سال 90 بیش از 433 میلیون و 583 هزارپیامک تبریک سال‌نو فرستادند و مشترکان همراه اول هم در این 48 ساعت، 633 میلیون که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

ادامه خبر داغ و سوخته

از 48 ساعت اول سال که بگذریم می‌رسیم به یک ساعت پر ترافیک پیامک. اپراتور همراه اول اعلام کرده که از ساعت 10 تا 11 شب 29 اسفند 89 شلوغ ترین زمان فرستادن پیامک بوده است. در این یک ساعت 26 میلیون پیام‌کوتاه در شبکه همراه اول جابه‌جا شده.

البته بدانیم که اپراتور همراه اول 43 و نیم میلیون سیم کارت دائمی و اعتباری در کشور واگذار کرده که هم‌زمان با تحویل سال نو، 32 میلیون سیم کارت در شبکه فعال بوده است.

شاخ در آوردنِ اول

حالا بیایید حساب کنیم. هزینه ارسال هرپیامک لاتین از همراه اول با سیم کارت‌های دائمی این اپراتور حدود 22 تومان وپیامک فارسی 9 تومان است. همچنین هزینه ارسال پیامک از شبکه سیم کارت‌های اعتباری همراه اول برای حروف لاتین 26 تومان و برای حروف فارسی حدود 10 تومان است.

ایرانسل هم برای فرستادن پیامک؛ حروف لاتین 16 تومان و با حروف فارسی 10 تومان هزینه در نظر گرفته است.

با این حساب در همان 48 ساعت اول سال جدید و با فرض این‌که 50 درصد پیامک‌ها به صورت فارسی و 50 درصد به صورت لاتین فرستاده شده‌باشد مشخص می‌شود که اپراتور همراه اول حدود 2 میلیارد و 844 میلیون تومان ازپیامک سیم کارت‌های اعتباری و 6 میلیارد و 952 میلیون تومان ازپیامک سیم کارت‌های دائمی درآمد داشته که حدود 10 میلیارد تومان می‌شود.

مشترکان ایرانسل هم با همین فرض با ارسال پیام‌کوتاه با حروف لاتین حدود 3 میلیارد و 456 میلیون تومان و با ارسال پیام‌کوتاه با حروف فارسی حدود 2 میلیارد و 160 میلیون تومان برای اپراتور خود ایجاد درآمد کرده اند.

سؤال دوم

به چند نفر از آنهایی که برایشان پیامک فرستاد‌یم تلفنی هم تبریک گفتیم؟ و البته عید دیدنی به خانه چند نفر از آنها رفتیم؟

جواب دوم

فاطمه، 14 ساله: باید حساب کنم. فکر کنم 7 نفر را در مهمانی‌های نوروز دیدم و به دو تا از دوستانم، هم پیامک دادم و هم زنگ زدم.

باربد، 16 ساله: حوصله زنگ زدن نداشتم، برای همین یک پیامک پیدا کردم و برای همه فرستادم. البته مجبور بودم عید دیدنی هم بروم و خیلی‌ها را همان‌جا دیدم.

آرزو، 15 ساله: همه شان را هم دیدم و به بیشترشان زنگ هم زدم. آخر پیامکی که پیدا کرده بودم خیلی قشنگ بود و البته متن آن هم مربوط به ساعت‌های آخر سال بود و...

بهانه‌ها زیادند...

خلاصه

حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است از 28 اسفندماه سال گذشته تا 13 فروردین ماه جاری، بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون پیامک از سوی مشترکان تلفن همراه ارسال شده است.

این یعنی در15روز، حدود 65 میلیارد تومان خرج پیامک فرستادن کرده‌ایم.

اقتصاد

مردم نسبت به هزینه‌هایی که به صورت خرد و کم کم پرداخت می شود حساسیت ندارند. نوشتن و فرستادن پیامک هم یکی از این هزینه‌هاست.

ای کاشِ آخر

ای کاش همان‌طور که در مصرف برق و آب و گاز صرفه‌جویی می‌کنیم ...

بقیه اش را خودتان می دانید.

کد خبر 132162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز