همشهری آنلاین: ترکیه جمعه (27 اسفند) آتش‌بس فوری در لیبی را خواستار شد و اعلام کرد که مخالف دخالت نظامی خارجی در این مناقشه است.چین و روسیه نیز مخالفت خود با اقدام نظامی علیه قذافی را اعلام کردند

لیبی

 به گزارش ایسنا، دفتر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل در ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی برای همه کشورها الزام آور است اما باید به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز در لیبی بود.

 از سوی دیگر رسانه‌های فرانسه به نقل از سخنگوی دولت این کشور اعلام کرد که اقدام نظامی علیه لیبی ظرف چند ساعت آینده انجام خواهد شد و فرانسه در این اقدام حضور می‌یابد.

 این اعلام از سوی فرانسه چند ساعت پس از تصویب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی انجام شده است.

 فرانسوا بارون، سخنگوی دولت فرانسه در گفت‌وگو با رادیو RTL فرانسه گفت:‌ اقدام نظامی علیه رژیم قذافی به سرعت انجام خواهد شد و فرانسه نیز در این عملیات شرکت خواهد کرد.

 سخنگوی دولت فرانسه همچنین تصریح کرد که این عملیات با هدف حفاظت از غیر نظامیان در لیبی انجام می‌شود و طرحی برای اشغال لیبی وجود ندارد.

 وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت گفت: این قطعنامه گامی مهم در مورد ناآرامی‌ها در لیبی بوده است.

 همچنین خبرگزاری آلمان گزارش داد که سخنگوی ناتو این موضوع را تائید کرد که کشورهای عضو ناتو امروز (جمعه) خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای ناتو برای بررسی پاسخ به درخواست سازمان ملل در انجام اقدام نظامی برای پایان خشونت‌ها در لیبی شدند.

 سخنگوی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات و دیپلمات‌های عضو ناتو قرار است در مورد تاثیرات این قطعنامه و همچنین طرح‌ها برای حمله علیه رژیم قذافی دیدار کند.

 کشورهای عضو ناتو پیشتر در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز آسمان لیبی با یکدیگر اختلاف داشتند.

 سخنگوی ناتو تصریح کرد که کشورهای عضو ناتو آماده هستند تا به عنوان بخشی از یک اقدام گسترده علیه رژیم قذافی در این راستا گام بردارند.

 تاکنون کشورهایی نظیر انگلیس‌، فرانسه‌، آمریکا، ‌نروژ و قطر برای اقدام نظامی علیه لیبی اعلام آمادگی کردند.

 یانگ جیه‌چی سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای گفت که پکن به شدت نگران پیامدهای هرگونه حمله نظامی به لیبی است.

 وی گفت: ما مخالف استفاده از اهرم نظامی در روابط بین‌الملل هستیم.

 این در حالی است که روسیه نیز با هرگونه مداخله نظامی در لیبی مخالفت کرده است.

کد خبر 130726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز