گروه اقتصادی: تاخیر بی‌سابقه دولت در ارائه لایحه بودجه سالانه کشور و ارسال بودجه 90 در نخستین روز اسفند 89 باعث شده تا مجلسیان در کمتر از 7 روز مانده به پایان سال، به ناچار به تصویب بودجه دو دوازدهمی با هدف تامین بودجه 2 ماه نخست سال آینده تن دهند.

مجلس بودجه

به گزارش همشهری، درحالی‌که مقامات دولتی اصرار دارند که لایحه بودجه سال آینده تا پایان امسال نهایی شود اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که هنوز کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به تصویب نرسیده است و از این‌رو برای نخستین بار پس از انقلاب، بودجه سالانه به‌صورت دو دوازدهم بررسی خواهد شد. یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس امروز (یکشنبه) جلسه علنی ندارد، گفت: درصورت نرسیدن گزارش کمیسیون تلفیق تا روز دوشنبه، این احتمال وجود دارد که طرح دوفوریتی مبنی بر تمدید 2 ماه از بودجه سال 89 برای سال 90 مطرح شود. به گزارش ایسنا، حسین سبحانی‌نیا افزود: در این صورت با تصویب این طرح دو فوریتی دیگر مجلس پنجشنبه هفته جاری و شنبه آخر سال جلسه علنی ندارد و تنها کمیسیون تلفیق، جلساتش را ادامه می‌دهد و با آماده شدن گزارش تلفیق، جلسات مجلس برای بررسی بودجه سال 90 بعد از تعطیلات نوروزی برگزار می‌شود.

این درحالی است که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، بابیان اینکه کمیسیون تلفیق بررسی کلیات بخش‌های درآمدی بودجه را از دیروز شروع کرده، گفت: براساس زمان‌بندی تعیین شده از سوی هیات رئیسه بخش‌های درآمدی تا پایان هفته پایان یافته و پس از آن وارد بخش‌های هزینه‌ای می‌شویم. محمد مهدی مفتح قطعی شدن پرداخت تنخواه در جلسات کمیسیون تلفیق را رد کرد.

افزایش بی‌انضباطی مالی در بودجه 90

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در باره وضعیت منابع و شاخص‌های مالی لایحه بودجه سال 1390، این لایحه را از نظر انضباط مالی و بودجه‌ای و همچنین پیش‌بینی واقع‌بینانه از منابع و مصارف عمومی بودجه، بی‌نظم‌تر از بودجه سال‌های گذشته اعلام کرد. دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز در بیست‌و یکمین گزارش تدوین شده پیرامون لایحه بودجه سال 1390 آورده است: آنچه در یک ارزیابی کلی از وضعیت منابع و شاخص‌های مالی لایحه بودجه سال 1390 می‌توان اظهار کرد این است که انضباط مالی و بودجه‌ای دولت به مفهوم پیش‌بینی واقع بینانه از منابع و مصارف عمومی بودجه در قیاس با بودجه سال‌های گذشته به‌مراتب وضعیت بدتری دارد.

کد خبر 130298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز