چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

علی کهن‌نسب: موزه‌های فوتبال در سرتاسر دنیا گنجینه‌های ارزشمندی از خاطرات این ورزش است. جای تعجب نیست، با توجه به محبوبیت جهانی ورزش فوتبال، موزه‌های آن نیز مورد توجه بسیار هواداران قرار داشته باشد

اسپانیا کشوری با جاذبه‌های فراوان گردشگری است، ولی موزه فوتبال سانتیاگو برنابئو یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های این کشور است. در سال‌های اخیر به طور متوسط 700 هزار نفر از موزه این ورزشگاه بازدید کرده‌اند که 40 درصد آنها خارجی‌ها بوده‌اند که این نشانه‌ای از محبوبیت جهانی این گونه موزه‌ها و ورزش فوتبال است. البته این اعداد و ارقام باشگاه رئال مادرید به هیچ عنوان قابل مقایسه با بارسلونا، رقیب دیرینه این تیم نیست. موزه باشگاه بارسلونا بیش از یک میلیون و 303 هزار بازدیدکننده داشته است. امروزه باشگاه‌های کمی در سرتاسر دنیا هستند که دارای موزه یا تالار افتخارات شخصی نباشند.

یکی از موزه‌های قابل تحسین در جهان فوتبال موزه پرستون انگلیس است که اخیراً در نزدیکی شهر منچستر بازگشایی شده است. سربابی چارلتون، از اسطوره‌های فوتبال می‌گوید:« نمی‌توانم باور کنم که موزه‌ای بهتر از این در دنیای فوتبال باشد.» سرالکس فرگوسن، سرمربی باشگاه منچستر یونایتد نیز می‌گوید: «هروقت از موزه دیدن می‌کنم، از تاریخ غنی فوتبال شگفت زده می‌شوم.»

در میان وسایلی که به نمایش درآمده توپ‌های اصلی جام‌جهانی 1930 اروگوئه و پیراهن‌هایی که برای اولین بار بازیکنان انگلیس و اسکاتلند در سال 1872 در زمین مسابقه فوتبال پوشیده بودند و همچنین پیراهن دیه‌گو مارادونا در مسابقه معروف انگلیس و آرژانتین در جام‌جهانی 1986 که  با دست توپ را وارد دروازه کرد، وجود دارد.

در موزه فوتبال اسکاتلند نیز شما می‌توانید بلیت مسابقه انگلیس و اسکاتلند در سال 1872 را مشاهده کنید و همچنین جام قهرمانی لیگ اسکاتلند در سال 1873 که  خاطرات  متفاوتی را تداعی می‌کنند.

نیروی حیاتی یک ملت

اگر یک کشور در دنیا وجود داشته باشد که در آن فوتبال فراتر از ورزش است، کشور برزیل است و در این کشور به همان اندازه که میل به بازی فوتبال وجود دارد، موزه فوتبال این کشور نیز علاقه‌مندان زیادی دارد. البته موزه تاریخ فوتبال کلاس درس نیز دارد؛ کلاسی که در آن کودکان می‌توانند در مورد تاریخ کشور و ورزش شماره یک آن چیزهای زیادی بیاموزند.

در امریکای لاتین کشورهای اروگوئه و پاراگوئه موزه‌های خوبی دارند. در پایتخت پاراگوئه موزه‌ای به مساحت 9450 مترمربع ایجاد شده و 1500 متر مربع  از آن برای نمایشگاه در نظر گرفته شده و این مجموعه دارای سینما با هفت صفحه نمایش بزرگ است.

در موزه کشور برزیل تنها 3000 شی‌ء از پله، بازیکن شماره 10 و افسانه‌ای این تیم به نمایش گذاشته شده است و در ورودی این ساختمان نیز یک مجسمه باشکوه از پله قرار داده شده است.

امروز موزه‌ها در اکثر کشورها به محلی برای ثبت خاطرات فوتبال و بزرگان آن تبدیل شده‌اند؛ موزه‌هایی که شما را به جام‌های جهانی و رقابت‌های مختلف و افتخارآمیز می‌برند.

کد خبر 130093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز