مراسم رونمایی از 5 نرم‌افزار نمایه گنجینه مطبوعات، نوروز ایرانی، دوسیه جراید، عترت و مجموعه مقالات 3 روزنامه در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

مطبوعات


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این مراسم گفت: در نظر داریم با تأسیس مرکز اطلاع‌رسانی و موزه مجازی مطبوعات، میراث مطبوعاتی کشور را به‌عنوان بخشی مهم از هویت ملی و دینی ایرانیان در معرض دید عموم قرار دهیم.

محمدجعفر محمدزاده افزود: برای ایران به‌عنوان قطب کشورهای فارسی‌زبان جهان خوشایند نیست که از کارنامه فارسی‌زبانان در عرصه مطبوعات خارجی بی‌خبر باشد؛ به‌ویژه آنکه زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم جهان اسلام، محمل هویت فرهنگی و تمدنی ملت مسلمان ایران و سایر ملل فارسی زبان است.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم علاوه بر مطبوعات داخلی آنچه از نشریات فارسی که در کتابخانه‌های خارج از کشور وجود دارد، به دقت مورد پژوهش قرار گیرد و از آنها نسخه‌های الکترونیک و میکروفیلم تهیه شود تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. وی در ادامه عنوان کرد: یکی از دلایل اندک بودن ارجاع به مطبوعات در پژوهش‌ها و یافته‌های محققان، دشواری دسترسی به منابع مطبوعاتی است. نرم‌افزارهای نمایه می‌توانند بخش عمده‌ای از این خلأ را جبران کنند و تحولی در حوزه پژوهش پدید آورند و نیز به مستند‌سازی‌ تجارب و آموزه‌های حرفه روزنامه‌نگاری کمک ‌کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد گفت: معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان خانه مطبوعات کشور، با تشویق مطبوعات به ارائه نسخه الکترونیک صفحات خود در فضای مجازی سعی دارد راه دسترسی عموم را به محتوای آرشیوی نشریات کشور هموارتر سازد. مدیرعامل مؤسسه نمایه نیز در این برنامه گفت: در یکی از نرم‌افزارهایی که امروز رونمایی می‌شود نمایه‌سازی روزنامه‌های همشهری، رسالت و ایران را در ادامه روند ساخت نرم‌افزار نمایه روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی که پارسال رونمایی شد، داریم.

محمدرضا اخضریان کاشانی گفت: 58 عنوان روزنامه از زمان قاجار تا پهلوی اول را نیز در نرم‌افزار دوسیه جراید نمایه‌سازی کرده‌ایم. همچنین در ادامه رویکرد تولید نرم‌افزار عترت که درباره 14 معصوم بود و با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد، 5 شخصیت بزرگ را به این مجموعه اضافه کردیم که این شخصیت‌ها حضرت زینب(س)، حضرت اباالفضل(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هستند.

کاشانی ادامه داد: نرم‌افزار دیگر نوروز ایرانی است که به مسائلی چون فضای فرهنگی نوروز، رسوم دیگر ملل‌ در نوروز، غذاها و دیگر مسائل مرتبط با سنت کهن نوروز است. اما شاید بزرگ‌ترین کار مؤسسه نمایه تولید نرم‌افزار گنجینه مطبوعات باشد که در آن با 5/4 میلیون رکورد داده، روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، جمهوری اسلامی و همشهری با تمام صفحات نمایه‌سازی شده‌اند.

کد خبر 129385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز