همشهری آنلاین: شرکت ملی نفت ایران، قرارداد مشترک اکتشاف با کنسرسیوم هندی را برای فعالیت در بلوک "فارسی" در خلیج فارس، یک سال دیگر تمدید کرد.

گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی "ایندین پترو" حاکی است، کنسرسیوم شرکت های هندی "او.ان.جی.سی"، "ایندین اویل" و "اویل ایندیا" که قرارداد اکتشاف در بلوک فارسی را در سال 2002 میلادی امضا کرده اند، تا 24 دسامبر 2007 میلادی (سوم دی سال آینده) برای تکمیل حفر چاه های اکتشافی، ارزیابی نتایج و بررسی اقتصادی این پروژه، فرصت دارند.

بنا بر این گزارش، نخستین چاه اکتشافی در بلوک فارسی، تا عمق 2 هزار و 395 متری حفر شده است و بررسی دو نمونه آزمایشگاهی از این چاه، نشانه های اندکی از وجود نفت را نشان می داد. چاه دوم نیز تا عمق 2 هزار و 228 متری حفر شده است که جریان نفت را به میزان 100 بشکه در روز به طور طبیعی و حدود 200 بشکه نفت در روز با استفاده از تزریق سیال در چاه به دنبال داشت.

چاه اکتشافی سوم در بلوک فارسی نیز تا عمق 2 هزار و 332 متری حفر شده است. نفت از این چاه با سرعت 438 بشکه در روز به طور طبیعی خارج می شود و تولید از آن با استفاده از روش های افزایش تولید تا 2 هزار و 124 بشکه در روز قابل افزایش است.

عملیات حفر چهارمین چاه اکتشافی در بلوک فارسی نیز در حال انجام است و تا سی ام نوامبر سال 2006 میلادی (نهم آذر امسال)، در مجموع 55 میلیون دلار برای اکتشاف در بلوک فارسی هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس سیدمحمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، چندی پیش با تایید کشف نفت در بلوک فارسی تصریح کرد: میزان ذخایر نفت و وضعیت تجاری بودن بلوک فارسی در حال بررسی است.

به گفته وی، نفت خام این میدان جدید، سنگین است و درجه سبکی آن حدود 14 اعلام شده است.

کد خبر 12907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز