تیم ملی کشتی فرنگی در شرایطی قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد که رویارویی ایران و روسیه در فینال به مرحله سرنوشت‌سازی رسید.

تیم ملی  کشتی فرنگی

تیم ملی در 3 وزن نخست فینال به 3 پیروزی دست یافت ولی سه مسابقه بعدی را با شکست پشت‌سر گذاشت تا تک مسابقه وزن 120 کیلوگرم، قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی را مشخص کند. چنین بود که بشیر باباجان‌زاده، ملی پوش 120 کیلوگرم ایران برگ برنده محمد بنا شد و با برتری مقابل حریفش ایران را به قهرمانی جهان رساند.

این دومین قهرمانی متوالی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در جام جهانی بود و سرمربی تیم ملی خرسند از این اتفاق، 2 قهرمانی کشتی فرنگی را اینگونه مقایسه می‌کند: «ما سال گذشته نیز در ارمنستان قهرمان شدیم اما قهرمانی امسال با توجه به شکست دادن روس‌ها که قهرمان مسابقات جهانی هستند در دیدار فینال، آن‌هم درحالی‌که از حمایت تماشاگران بلاروسی برخوردار بوده و برای موفقیت دست به هر حربه‌ای ازجمله مسائل داوری زدند، شیرین‌تر بود.»

جام جهانی کشتی فرنگی با حضور 10 تیم برتر جهان در مینسک بلاروس برگزار شد و تیم ملی ایران در فینال موفق شد روسیه را با نتیجه نزدیک 4 بر 3 شکست دهد. در وزن 55 کیلوگرم که محسن حاجی‌پور جانشین حمید سوریان شده بود، مقابل نظیر مانکیف قهرمان المپیک پکن با انجام باراندازهای بی‌نقص در 3 تایم (0-1، 1-0 و 7-0) به برتری رسید. امید نوروزی در وزن 60 کیلوگرم در 3 تایم (0-2، 1-0 و 1-0) اصلان عبدولین را مغلوب کرد تا ایران 2-0 پیش بیفتد و در وزن 66 کیلوگرم سعید عبدولی نشان داد که چیزی از قهرمان سال 2010 جهان کم ندارد. او موفق شد آمباکو واچادزه را در یک کشتی حساس در 3 تایم (1-0، 0-1 و 3-0) شکست دهد.

در وزن 74 کیلوگرم اما فرشاد علیزاده ناکام بود و نفر سوم سال 2009 جهان در 3 تایم (0-1، 2-0 و 0-3) به امیل شرف الدینوف دارنده مدال برنز 2010 جهان باخت. در وزن 84 کیلوگرم نیز طالب نعمت‌پور مقابل آلن خوگائف در وقت اول 2-0 باخت. در تایم دوم درحالی‌که نعمت پور برای فرار از شکست به امتیاز احتیاج داشت در ثانیه پایانی حریفش را بارانداز کرد که ابتدا داوران به‌خاطر تمام شدن وقت امتیاز ندادند اما با بازبینی فیلم 2 امتیاز به‌نام نعمت‌پور ثبت شد.

در وقت سوم هم این ماجرا تکرار شد اما این بار نعمت پور یک ثانیه دیرتر بارانداز زد تا داوران امتیازی ندهند و دست خوگائف بالا رود. روسیه با این برد امیدوارتر شد. بابک قربانی در وزن 96 کیلوگرم ‌ وقت اول را یک بر صفر باخت و در تایم دوم با اجرای یک سالتوی زیبا 3 امتیاز از قهرمان جام پادوبنی گرفت تا وقت سوم کشتی‌گیر برنده را تعیین کند. قربانی در وقت سوم 1-0 باخت و مسابقه مساوی شد.
به این ترتیب، در وزن 120 کیلوگرم این فینال حساس که تیم قهرمان را تعیین می‌کرد، شاهرودی ایوب‌اف روسی نتوانست مقابل ‌ بشیر باباجان‌زاده‌ کاری انجام دهد و این پیروزی ‌قهرمانی را به اردوی ایران هدیه داد. بعد از ایران و روسیه، ‌ بلاروس ‌ بر سکوی سوم ایستاد.

تیم ملی پیش از فینال

تیم ملی کشتی فرنگی برای رسیدن به فینال جام جهانی 4 تیم را از پیش رو برداشت. کشتی‌گیران ایران ابتدا مقابل کره‌جنوبی قرار گرفتند. در این دیدار تیم ایران توسط محسن حاجی پور، سعید عبدولی، فرشاد علیزاده، طالب نعمت‌پور، بابک قربانی و بشیربابا جان‌زاده مقابل حریفان خود به پیروزی رسید. حمید زارع در وزن 60‌کیلوگرم مقابل حریف خود در 2 تایم شکست خورد.

تیم ملی دومین مسابقه خود را نیز مقابل کوبا با نتیجه 7 بر صفر پیروز شد و مقابل ترکیه قرار گرفت. در این مرحله محمد قربانی در 120 کیلوگرم تنها چهره بازنده تیم ایران در این مسابقه بود. با این حال، تیم ملی در چهارمین مسابقه خود مقابل تیم بلاروس که از امتیاز میزبانی سود می‌برد، صف‌آرایی کرد و موفق شد این تیم را با نتیجه 6 بریک از پیش رو بردارد. محسن حاجی‌پور، امید نوروزی، سعید عبدولی، طالب نعمت‌پور، بابک قربانی و بشیر باباجان‌زاده کشتی‌گیران پیروز تیم ایران در دیدار با بلاروس بودند و علیزاده در وزن 74 کیلوگرم مقابل حریفش شکست خورد.

کد خبر 128857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز