براساس مصوبه شورای شهر، سال آینده 800 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی بابت املاک تصرفی پرداخت می‌شود.

شورای شهر

به گزارش همشهری بر این اساس، ظرف 2یا 3سال آینده تمامی بدهی‌های شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی تسویه خواهد شد.بنا بر این گزارش، دیروز شورای اسلامی شهر تهران درادامه بررسی بودجه سال آینده شهرداری، سقف بدهی‌ها و سررسیدهای سال 90 که باید توسط شهرداری تهران پرداخت شود را جمع بندی کرد و به تصویب رساند.
براین اساس رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، میزان بدهی‌های شهرداری تهران را یک سوم بودجه سال آینده شهرداری (برابر با 2هزارو650 میلیارد تومان) برآورد کرد.

خادم در تشریح این بدهی‌ها گفت: بدهی به پیمانکاران هزار میلیارد تومان و بدهی به بانک‌ها بابت وام‌های دریافتی 500میلیارد تومان است که 300میلیارد تومان از رقم مورد اشاره از سوی شورا مجوز استمهال و جابه‌جایی دریافت کرد.خادم همچنین در توضیح برنامه بازپرداخت بدهی‌های سال آینده شهرداری تهران گفت: بدهی مترو به بانک در سال آینده با لحاظ فاینانس حدود 582 میلیارد تومان است که بخش عمده‌ای از آن باید به‌صورت غیرنقدی پرداخت شود.

دیروز حسن بیادی که در نبود مهدی چمران، ریاست شورای اسلامی شهر تهران را برعهده داشت، یکی از راه‌های کاهش بدهی‌های شهرداری را برنامه‌مندی اعلام کرد وگفت: باید به سمتی برویم که بدون برنامه عمل نکنیم تا حجم بدهی‌ها را تثبیت‌سازیم. حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز گفت: حجم بالای بدهی‌های شهرداری باعث می‌شود بخش عمده‌ای از کارهای شهرداری متوقف شود.

عملکرد مالی شهرداری تهران شفاف شده است

دبیر، دیگر عضو هیات رئیسه شورا هم ضمن تشکر از کمیسیون برنامه و بودجه و معاونت مالی اداری شهرداری تهران بابت شفاف‌سازی‌ اسناد مالی خواستار آن شد تا به‌منظور شفاف‌سازی‌ بیشتر و روشن شدن نحوه عملکرد سازمان نوسازی در حوزه بافت‌های فرسوده در یک جلسه علنی، گزارشی از عملکرد این مجموعه نیز به شورای شهر ارائه شود.

بیادی، خادم و دانشجو نیز دراین‌باره معتقد بودند: واقعا برای اصلاح سیستم مالی شهرداری زحمات زیادی کشیده شده به‌گونه‌ای که 3 هزار میلیارد تومان عملکرد مالی که قبلا اصلا منعکس نمی‌شد حالا شفاف شده و اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی شهرداری تهران کاملا مورد تایید است.

بیادی گفت: شفاف‌سازی‌ سیستم مالی شهرداری تهران و اقدامات صورت گرفته در 8 سال گذشته زبانزد است و پیشرفت هاو اصلاحات صورت گرفته 70درصد سیستم را شامل می‌شود اما شورای شهر معتقد است برای احقاق حقوق مردم این پیشرفت‌ها به صددرصد برسد و همه انتقادات و بحث‌های صورت گرفته نیز کاملا دوستانه است. به گفته خادم، معاون مالی و اداری اگر اشتباهاتی هم داشته باشد با همین کاری که در شفاف‌سازی‌ سیستم مالی انجام داده آخرتش را تضمین کرده است.

علاوه براین، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهردرعین حالی که تاکید داشت باید جانب انصاف، رعایت‌شده و اقدامات شهرداری تهران را در جهت شفاف‌سازی‌ عملکرد مالی درنظر گرفت و حرکت به سمت تحقق درآمدهای پایدار و ثبت اتفاقات غیرنقدی را قدربدانیم اما با این همه اصرار داشت تا میزان تراکم فروخته شده به مردم از سوی شهرداری تهران روشن و مشخص شود چقدر هولوگرام در دست مردم است. به گفته دانشجو در یک بررسی سرانگشتی 1600میلیارد تومان در سال 89 تراکم فروخته شده و ثبت هم نشده است.

در این باره محمد تقوی معاون حقوقی شهرداری تهران از اعضای شورای شهر خواست تا با دعوت از معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران فرصتی فراهم شود تا ایشان در ارتباط با تذکرات و عملکرد خود پاسخ دهند.محمد پورزرندی معاون مالی‌اداری شهرداری تهران نیز که در جلسه بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر شرکت داشت به‌منظور ادای توضیحاتی پشت تریبون شورای شهر قرارگرفت و گفت: یکی از افتخارات مدیریت شهری این است که هم‌اکنون شرایطی فراهم شده که همه عملیات غیرنقدی حتی در حد بن‌های پرداختی در سیستم مالی شهرداری ثبت و ضبط شده و قابل ارائه به مردم و شورای شهر است.

پورزرندی در مورد بدهی شهرداری بابت تصرف املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی نیز افزود: قطعا سیستم غیرشفاف مالی شهرداری در گذشته ما را با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه کرده است اما در هرحال در مورد بدهی‌ها باید با سند صحبت کنیم و ملاک پرداخت بدهی ما به مردم نیز اسناد ثبت شده است نه ادعا.

وی قول داد که میزان این بدهی‌ها بعد از اتمام بررسی‌ها به‌صورت مستند به شورای شهر ارائه شود. در ادامه جلسه روز گذشته رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر خبر داد: در بودجه سال آینده شهرداری تهران 500 میلیارد تومان پیشنهاد وام و 500 میلیارد تومان به‌عنوان کمک از دولت برای تامین منابع لحاظ شده که درصورت تحقق این ظرفیت، پروژه‌های عمرانی اولویت دار احداث می‌شود.

تاثیر تورم بر بودجه شهرداری

بنابراین گزارش، سید مناف هاشمی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری نیزدر جلسه شورای شهر شرکت داشت. وی طی سخنانی گفت: اگر به گزارش بانک مرکزی استناد کرده و تورم سال آینده را 13 درصد درنظر بگیریم بیش از 860میلیارد تومان باید به بودجه سال آینده شهرداری تهران اضافه شود.

این درحالی است که به گفته مناف هاشمی، گزارش پیش‌بینی‌ها بیش از 20 درصد تورم را نشان می‌دهد اما با وجود این، بودجه سال 90 شهرداری فقط 5درصد افزایش یافته است و ما خود را ملزم به پایبندی به بودجه مصوب شورای شهر می‌دانیم. دیروز همچنین برای نخستین بار خلاصه گزارش عملکرد 6ماهه منتهی به آخر شهریور امسال شهرداری تهران ازسوی رسول خادم ارائه شد.قرارشد این گزارش به‌منظور انتشار و اطلاع عموم به رسانه‌ها ارائه شود.

کد خبر 128412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز